اخبار سلامت

مرگ سالانه 50000 ایرانی بر اثر مصرف دخانیات

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، جعفر جندقی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه شعار هفته ملی بدون دخانیات (5 تا 11 خرداد) «حمایت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگان است»، اظهار کرد: وی گفت: نوجوانان و کودکان می توانند سفیران کاهش مصرف دخانیات در سطح جامعه باشند و بسیاری از مردم به خاطر فرزندان و نوه های خود سیگار و دخانیات را کنار گذاشته اند.

وی با تاکید بر ترویج اماکن عاری از دخانیات در کشور ادامه داد: متاسفانه سالانه 50 هزار نفر در کشور ما به طور مستقیم بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند. در سال 1385 ایران یکی از کشورهای پیشرو در تصویب قانون جامع کنترل دخانیات بود و در آن زمان شاید یکی دو کشور در دنیا چنین قانونی داشتند. سیگار کشیدن نباید در هیچ مکان عمومی انجام شود.

رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه مکان های مصرف دخانیات به سلامت جامعه آسیب می رساند، گفت: هدف از مراکز تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی و همچنین اماکن عمومی خدمت رسانی است. جامعه و زمانی که کالاهای مضر به منظور سود اقتصادی به مردم عرضه شود، به سلامت جامعه آسیب می رساند.

وی خاطرنشان کرد: تبلیغ سیگار در فیلم های سینمایی به ویژه سریال های خانگی ممنوع است. بسیاری از غرفه های فروشگاهی جذاب که اتفاقا پشت فروشنده هستند و از نظر بصری جذاب هستند، محل فروش سیگار هستند که ممنوع است.

وی هرگونه تبلیغات بصری محصولات دخانی را ممنوع اعلام کرد و تصریح کرد: استانداردهای جهانی تاکید دارند که پاکت های سیگار همگی یک شکل بوده و 85 درصد فضای پاکت با رنگ سبز زیتونی حاوی تبلیغات ضد استعمال دخانیات برای اطلاع رسانی به مردم باشد. . تصاویر در نظر گرفته شده برای درج بر روی پاکت سیگار با هماهنگی دستگاه های اجرایی طراحی و انتخاب می شود و صنایع دخانی موظف به استفاده از این تصاویر و طرح ها هستند.

جندقی تصریح کرد: رکن اول کار ما در کاهش مصرف دخانیات در جامعه فرهنگ سازی و ترغیب مردم به عدم مصرف این محصولات است. در قانون جامع کنترل دخانیات مصادیق بسیاری از برخورد با اماکن متخلف از مواد دخانی وجود دارد، اما قوانین و مجازات ها باید به روز شوند زیرا در حال حاضر مجازات ها بازدارنده نیستند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا