بهداشت و درمان

کدام مکمل‌ها ممکن است برای بدن مضر باشد؟

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، بسیاری از افراد برای بهره مندی از فواید آن از جمله بهبود سلامت و تناسب اندام از مکمل ها استفاده می کنند، اما مصرف برخی مکمل ها ممکن است برای بدن مضر باشد، بنابراین لازم است به اندازه کافی از این موضوع آگاه است. زمینه را دریافت کنید؛ در ادامه مکمل هایی را معرفی می کنیم که ممکن است معایب بیشتری نسبت به مزایا داشته باشند:

مکمل های کاهش وزن

مکمل‌های کاهش وزن نوید نتایج سریع و آسان را می‌دهند، اما اغلب با عوارض جانبی خطرناکی همراه هستند، که بسیاری از آنها حاوی ترکیبی از گیاهان و محرک‌ها هستند که ممکن است منجر به مشکلات جدی سلامتی شوند. به عنوان مثال، محصولات حاوی افدرا زمانی در بین مردم محبوب بودند، اما توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده به دلیل افزایش خطر حملات قلبی، سکته مغزی و حتی مرگ ممنوع شدند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد که مکمل های کاهش وزن با افزایش خطر آسیب شدید کبدی مرتبط هستند. علاوه بر این، موادی مانند عصاره چای سبز در صورت مصرف زیاد ممکن است برای کبد مضر باشد. برخی از قرص های کاهش وزن حاوی مواد ناشناخته ای هستند که می توانند باعث واکنش های غیر منتظره و عوارض جانبی شوند.

مکمل های کافئین

مکمل های کافئین اغلب برای افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزشی استفاده می شود. در حالی که مصرف یک فنجان قهوه بی خطر است، مکمل های کافئین می تواند منجر به مصرف بیش از حد کافئین شود، با دوزهای بالای کافئین باعث بی قراری، اضطراب، تپش قلب و در موارد شدید، ایست قلبی می شود. نتایج مطالعات نشان می دهد که مصرف زیاد کافئین می تواند منجر به فیبریلاسیون دهلیزی یا ضربان قلب نامنظم شود که خطر سکته و نارسایی قلبی را افزایش می دهد، مصرف بیش از حد مکمل های کافئین نیز احتمال سردرد و خستگی را افزایش می دهد.

مکمل های کلسیم

کلسیم برای تقویت استخوان های بدن ضروری است، اما مصرف بیش از حد آن به عنوان مکمل می تواند مضر باشد، به طوری که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های کلسیم با افزایش خطر تجمع پلاک در شریان‌ها که می‌تواند منجر به حملات قلبی شود، مرتبط است و دوز بالای کلسیم (بیش از 800 تا 1200 میلی‌گرم در روز) می‌تواند منجر به سکته قلبی شود. سنگ کلیه، متخصصان معتقدند دریافت کلسیم از منابع غذایی ایده آل تر است، زیرا بدن آنها را بهتر جذب کرده و عوارض جانبی کمتری ایجاد می کند.

ویتامین E

ویتامین E به دلیل خواص آنتی اکسیدانی اش شناخته شده است و از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند. دوزهای بالای مکمل های ویتامین E (بیش از هزار میلی گرم در روز) ممکن است برای بدن مضر باشد و با افزایش خطر سکته مغزی همراه باشد. علاوه بر این، نتایج مطالعات انجام شده در ایالات متحده نشان می دهد که استفاده از مکمل های ویتامین E با دوزهای بالا، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را در مردان افزایش می دهد. کارشناسان معتقدند مصرف مقادیر کافی ویتامین E از طریق منابع غذایی مفید است، اما استفاده از مکمل ها در دوزهای بالا خطرناک است.

مکمل های بتاکاروتن

بتاکاروتن، که پیش ساز ویتامین A است، نوعی آنتی اکسیدان است که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود. در حالی که مصرف رژیم غذایی مفید است، مکمل های بتاکاروتن می توانند خطرات قابل توجهی را به خصوص برای افراد سیگاری ایجاد کنند. نتایج مطالعات نشان می دهد که دوزهای بالای بتاکاروتن می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را در بین افراد سیگاری افزایش دهد. خطرات زیادی ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا