سلامت خانواده

مصرف این دارو برای کودکان زیر 2 سال ممنوع است

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، قولنج یا قولنج نوزاد به گریه بی وقفه و بیش از 3 ساعت در روز نوزاد در 3 ماه اول زندگی اش گفته می شود. این عارضه یکی از دردناک ترین عوارض دوران شیرخوارگی است که هنوز علت دقیق آن مشخص نیست و در اکثر نوزادان تا 4 ماهگی برطرف می شود. اما تعدادی از نوزادان تا 6 ماهگی آن را با خود حمل می کنند و بسیار اذیت می شوند.

تفاوت گریه قولنجی با گریه عادی نوزاد در این است که گریه قولنج ناگهانی و ظاهراً بدون دلیل شروع می شود و اغلب در ساعات عصر اتفاق می افتد. گریه قولنج شدیدتر و بلندتر از گریه معمولی است و به نظر می رسد که نوزاد مبتلا از درد جیغ می کشد.

از آنجایی که بسیاری از والدین نمی توانند گریه و رنج کودک خود را تحمل کنند، تحت تاثیر تبلیغات موجود، هر دارویی را برای کاهش شدت درد کودک خود امتحان می کنند. از خرید داروهای خارجی کولیک گرفته تا گوش دادن به نصیحت بزرگترها و خوردن قطره هایی مانند حرا و اکالیپتوس، شیر خاک رس و شیرخشک تا نوزاد 3-4 ماهه. غافل از اینکه این داروها نه تنها درد ناشی از قولنج نوراد را کاهش نمی دهند، بلکه گاهی عوارض جبران ناپذیری دارند که پزشکان همیشه نسبت به آن هشدار می دهند.

قولنج باید دفع شود

دکتر سالومه موسوی نژاد فوق تخصص کودکان و نوزادان در این خصوص می گوید: بسیاری از مادران فکر می کنند با خوردن شربت یا قطره قولنج به نوزاد، درد او تسکین می یابد. در حالی که قولنج دوره ای برای گذراندن دارد و با هیچ دارویی قابل درمان نیست. داروهای قولنجی که پزشک به نوزاد می دهد برای کاهش نفخ نوزاد است. برای تسکین درد قولنج نیست.

این متخصص اطفال و نوزادان درباره داروهای خارجی ضد قولنج که بسیاری از والدین به ویژه مادران اصرار دارند از بازار آزاد خریداری کنند، می گوید: با توجه به تحریم ها داروهای خارجی زیادی وارد کشور نمی شود و آنهایی که وارد می شوند، قاچاق و در داخل کشور هستند. شرایط نامناسب. آنها غیر استاندارد وارد می شوند.

ما نهاد دولتی یا شرکت تجاری نداریم که این داروها را با نظارت دولت و با شرایط استاندارد وارد کند تا چرخه حمل و نقل مناسبی داشته باشد. به همین دلیل استفاده از داروهای خارجی را به هیچ عنوان برای نوزادان توصیه نمی کنیم.

دکتر موسوی نژاد می افزاید: علاوه بر این، تمام قطره های قولنج از نوع پروبیوتیک هستند و تغذیه نوزاد با آن برای تغییر تعداد و نوع باکتری های روده او است تا نفخ نوزاد کاهش یابد.

در واقع نوعی لذت است اما اثر دارویی و درمانی ندارد. داروهایی که به صورت غیر متعارف وارد کشور می شوند و به راحتی در بسیاری از مراکز به فروش می رسند و سریع نتیجه می دهند و کودک را آرام می کنند، قطعا حاوی مسکن هایی هستند که صد در صد برای سلامتی نوزاد مضر هستند.

کودک خود را آرام نکنید

این متخصص اطفال به نکته بسیار جالب و مهمی اشاره می کند و می گوید: شربت های حاوی آرامبخش به نظر می رسد کودک را آرام می کند اما واقعیت این است که روی سیستم عصبی او اثر می گذارد و کودک را گیج و خواب آلود می کند که باعث خوشحالی مادر می شود.

چون فکر می کند دارو به خوبی اثر و درد فرزندش را از بین برده است. اما واقعیت این است که به نظر می رسد داروهای حاوی آرام بخش او را آرام می کند، اما می تواند باعث بند آمدن نفس نوزاد، خواب آلودگی او شود و نتواند به خوبی شیر بخورد و قند خونش پایین بیاید.

به دنبال کاهش قند، کودک ممکن است دچار بی حالی و حتی تشنج شود. این دو مورد خطرناک (هیپوگلیسمی و تشنج) باید والدین را برای پرهیز از این نوع داروها آگاه و حساس کند.

این متخصص اطفال و نوزادان ادامه می دهد: داروهایی مانند دیفن هیدرامین قبلا برای درمان درد قولنج نوزاد تجویز می شد. اما چند سالی است که استفاده از دیفن هیدرامین برای کودکان زیر 2 سال ممنوع است. زیرا می تواند باعث مرگ کودک شود.

البته هنوز هم برخی از پزشکان قدیمی آن را تجویز می کنند. این شربت همتای بی خطر تری مانند ستیریزین دارد که برای علائم آلرژی و سرماخوردگی کودکان تجویز می کنیم. اما ما هرگز آن را به عنوان یک مسکن برای کودک توصیه نمی کنیم.

چند توصیه برای کاهش درد قولنج

این متخصص اطفال توصیه ای به کاهش درد قولنج نوزاد می دهد و می گوید: مادر برای رفع یا کاهش قولنج نوزاد را در آغوش بگیرد، آرام تکان دهد، موسیقی هایی مانند صدای جاروبرقی، صدای موی سر پخش کند. خشک کن یا هر موسیقی با صدای ممتد تا زمانی که گریه کند. کمی آرام باش وگرنه قولنج دارویی ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا