اخبار سلامت

سبوس گیری از آردهای تولیدی سطح کشور تا 11 برابر استاندارد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، نان به عنوان منبع اصلی انرژی محسوب می شود و از این رو سلامت نان تولیدی در کشور در تامین سلامت ما بسیار حائز اهمیت است.

تکیه گاه مردم ایران

آمارها نشان می دهد نان قوت غالب مردم کشورمان است به طوری که طبق اعلام رئیس سازمان غذا و دارو میزان مصرف نان در کشورمان 37 درصد بیشتر از کشورهای منطقه است. و هر ایرانی به طور متوسط ​​روزانه 300 گرم نان مصرف می کند که می تواند برای تامین انرژی، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها مناسب باشد.

کدام نان برای سلامتی مفید است؟

امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا مردم به نان کامل دسترسی دارند اما در کشور ما هنوز این نان در دسترس همه مردم نیست. منظور از نان کامل نانی است که کاملاً از آرد گندم آسیاب شده و بدون هیچ گونه افزودنی تهیه شده باشد.

به این نان نان سبوس دار نیز می گویند. این نان فوایدی مانند کاهش مشکلات گوارشی، کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب، کمک به کاهش وزن و تناسب اندام، کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان، جلوگیری از یبوست و بواسیر و کاهش خطر فشار خون و قند خون دارد. .. به تضمین سلامت مردم کمک می کند.

سلامت مردم قربانی سودجویی است

با وجود اثبات فواید بی شمار نان سبوس دار، بسیاری از تولیدکنندگان آرد به دلیل سود حاصل از فروش سبوس به صنعت دامداری، سبوس را از آرد حذف کرده و سبوس استخراج شده را به صورت جداگانه به فروش می رسانند. همین موضوع باعث شده تا سلامت مردم کشورمان قربانی سودجویی برخی از فعالان صنعت تولید نان و واسطه های فروش سبوس شود.

کارشناسان می گویند سود بسیار کم و بعضاً بی سود بودن تولید آرد سبوس دار باعث شده کارخانه های تولید کننده آرد تمایلی به تولید آرد سبوس دار نداشته باشند.

چند تولید کننده آرد سبوس دار در کشور داریم؟

طبق مصوبه مجلس قرار بود تا پایان سال گذشته در هر استان یک کارخانه تولید آرد کامل راه اندازی شود. از اجرای این مصوبه اطلاع دقیقی در دست نیست اما معاونت غذا و دارو مدعی است 370 تولیدکننده آرد در کشور وجود دارد که 25 درصد آنها آرد سبوس دار تولید می کنند.

کاهش سودآوری؛ نگرانی تولیدکنندگان آرد

احمد اسماعیل زاده; مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو در خصوص موضوع تولید آرد سبوس دار اظهار داشت: دغدغه تولیدکنندگان در تولید آرد سبوس دار این است که اگر آرد سبوس دار تولید شود. این فرآیند انجام نشود و آرد سبوس برداشته نشود، سود تولیدکنندگان از فروش سبوس کاهش می یابد. پیدا کردن

وی افزود: وزارت بهداشت از تولید نان سبوس دار حمایت می کند و طبیعتا هر سیاستی که در وزارت بهداشت پیش می بریم باید مورد حمایت انجمن تولیدکنندگان آرد و نان، وزارت بهداشت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان باشد. دبیرخانه شورای عالی سلامت و ایمنی مواد غذایی مجری اجرای برنامه آرد سبوس دار است و دستگاه هایی که در تولید نان سبوس دار نقش دارند در جلسات دبیرخانه اظهار نظر می کنند و مصوبات آن اجرا می شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نگرانی تولیدکنندگان را بیشتر به دلیل پایین بودن قیمت نان سبوس دار در کشور عنوان کرد و گفت: پیشنهاد ما تولید نان سبوس دار بدون افزایش قیمت برای مردم است اما تولیدکنندگان نیز به دنبال سود و منفعت خود هستند. بنابراین سازمان حمایت از مصرف کننده باید پای کار بیاید و این موضوع را مدیریت کند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت در دبیرخانه شورای عالی سلامت و ایمنی مواد غذایی رای دارد و نان سبوس دار را پیشنهاد داده است که به سلامت کشور کمک می کند. در صورت تایید نهادهای مربوطه، نظارت بر این امر بر عهده سازمان غذا و دارو خواهد بود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره میزان حذف سبوس از آرد تولیدی کشور اذعان داشت: در حال حاضر به جز کارخانه هایی که آرد سبوس دار تولید می کنند، بقیه کارخانه های تولید آرد بین 18 تا 22 درصد آرد سبوس دار هستند!

اسماعیل زاده گفت: این در حالی است که بر اساس استاندارد نان کامل، میزان استاندارد حذف سبوس از نان 2 تا 6 درصد است و این میزان حذف سبوس برای حذف آلاینده ها و فلزات سنگین نیز لحاظ می شود. و مابقی سبوس در آرد که فیبر کافی دارد باقی بماند. سلامت انسان را تامین کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا