سلامت خانواده

خسارت سنگین صنعت دخانیات به نظام سلامت – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سلامت جو، شاید بدون اینکه بخواهم برای اثبات ادعای آسیب صنعت دخانیات به سلامت مردم سراغ تحقیقات و مطالعات علمی بروم؛ ما متوجه این واقعیت هستیم که روند افزایش مصرف سیگار و قلیان در جامعه به شدت نگران کننده است.

امروز اگر همه جا را نگاه کنید حتما سیگاری می بینید و اگر به کافه ها سر بزنید حتما بعضی از آن ها قلیان سرو می کنند.

این موضوع می تواند واقعیت تلخی را آشکار کند و آن گرایش روزافزون به مصرف دخانیات است که با آسیب ها و زیان های فراوانی برای نظام سلامت همراه است. زیرا بار سنگین درمان بیماری های ناشی از تنباکو؛ در وهله اول مسئول تامین سلامت مردم است.

افزایش آمار مصرف سیگار و قلیان

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، مصرف دخانیات در گروه سنی بالای 18 سال بین سال های 95 تا 1400 حدود 14 درصد افزایش یافته است به طوری که سهم مردان 3 درصد و زنان حدود 11 درصد بوده است. همچنین مصرف قلیان نسبت به سال 1394 54 درصد افزایش داشته است.

در گروه سنی 18 تا 24 سال مصرف سیگار در بین زنان 90 درصد و در مردان 34 درصد افزایش یافته است. همچنین مصرف روزانه سیگار در بین زنان ۱۹۰ درصد و در مردان ۴۶ درصد افزایش یافته است.

در همین بازه زمانی مصرف دخانیات در گروه سنی 25 تا 34 سال در مردان 19.6 درصد و در زنان 90.88 درصد افزایش یافته است.

وقتی به آمارهای وزارت بهداشت با دقت نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که گرایش زنان به مصرف دخانیات در کشور از مردان پیشی گرفته است و این موضوع می‌تواند زنگ خطر و زنگ خطری برای تهدید سلامتی باشد. خانواده.

ترفندهای صنعت دخانیات برای افزایش افراد سیگاری

بهزاد ولی زاده، رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با دخانیات کشور درباره ترفندهای صنعت دخانیات برای جذب بیشتر مردم به مصرف مواد دخانی گفت: یکی از ترفندهای صنعت دخانیات معرفی دخانیات جدید است. محصولاتی مانند سیگارهای الکترونیکی و سیستم های تولید بخار.شخص خیلی مهم) و سیستم های گرمایش تنباکو به عنوان محصولات ایمن. جوانانی که برای اولین بار محصولات دخانی را با انحرافات و ترفندهای صنعت دخانیات تجربه می کنند، به راحتی می توانند به نیکوتین وابسته شده و مصرف کننده دائمی محصولات دخانی شوند.

وی افزود: صنعت دخانیات به طرق مختلف جوانان را فریب می دهد از جمله تولید محصولات جدید با طعم های مختلف و متنوع و تبلیغات گسترده در فیلم های خانگی. بازارهای فروش محصولات دخانی جوانان و نوجوانان را به دام انداخته است و نیمی از مصرف کنندگان این محصولات جان خود را از دست می دهند.

ولی زاده بیان کرد: استفاده از طعم دهنده های جذاب و عرقیات ویژه که برای مصرف جوانان در محصولات تنباکو و نیکوتینی استفاده می شود عاملی برای تشویق جوانان به استفاده از این فرآورده ها است.

وی حمایت مالی و معنوی صنعت دخانیات از برگزاری مسابقات و حمایت افراد مشهور از برندهای خاص را یکی دیگر از ترفندهای افزایش تعداد افراد سیگاری عنوان کرد و گفت: وجود گلیسیرین در محلول سیگار الکترونیکی به سلامت افراد آسیب می رساند. کیسه های هوایی ریه ها را افزایش می دهد و خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد. افزایش می یابد، هیچ تنباکوی بدون دود جایگزین ایمن برای سیگار نیست.

خسارت 50 هزار میلیارد تومانی به محصولات دخانی

هرچه تعداد مصرف کنندگان دخانیات در کشور افزایش یابد، هزینه های وزارت بهداشت برای درمان بیماری های ناشی از مصرف دخانیات افزایش می یابد. به عبارت دیگر، هر ریال پولی که برای خرید محصولات دخانی از جیب مصرف کنندگان خرج می شود. چند برابر بودجه نظام سلامت باید صرف درمان بیماری های ناشی از مصرف دخانیات شود.

جعفر جندقی رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: خسارت سالانه مصرف دخانیات در کشور بیش از 50 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که شامل 136 هزار میلیارد ریال هزینه مستقیم تحمیلی است. در بخش بهداشت و درمان برای درمان بیماری ها، 226 تریلیون ریال خسارت ناشی از فوت برآورد شده است. مرگ زودرس مصرف کنندگان دخانیات (بیش از 50 درصد مرگ های منتسب در سنین زیر 70 سال رخ می دهد) و 139 تریلیون ریال خسارت ناشی از کاهش بهره. Veri به دلیل غیبت کار نمی کند.

وی سریال ها و فیلم های سینمایی را از مصادیق تبلیغات مصرف دخانیات دانست و افزود: نهادهای نظارتی باید به این موضوع ورود کنند.

با نگاهی به آمار آسیب های ناشی از مصرف دخانیات به نظام سلامت کشور می توان به این واقعیت پی برد که با این پول می توان چند سالن ورزشی، فرهنگسرا، سینما، کتابخانه و… را به عنوان مکانی برای جوانان ساخت. جمعیت جامعه برای گذراندن اوقات فراغت خود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا