سلامت خانواده

برنامه آموزش پزشکی عمومی سرفصل “جراحی های زیبایی” ندارد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، معاونت آموزشی وزارت بهداشت در اطلاعیه ای به بیانیه اخیر انجمن پزشکان عمومی ایران رنگرز وی به ادعای محدودیت فعالیت پزشکان عمومی پاسخ داد.

در این اطلاعیه آمده است: «طبق قانون تشکیل وزارت بهداشت و آموزش و پرورش پزشکی و سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت در کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

بر اساس مصوبه 421 جلسه مورخ 19/03/1377 شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی برنامه کوچک علوم پزشکی در این وزارتخانه با وظایف این شورای برنامه تشکیل شده است کوچک آموزشی و پژوهشی در سطح آموزش عالی گروه پزشکی در راستای سیاست های کلی و سیاست های آموزشی و پژوهشی، برنامه کوچک دروس در مقاطع تحصیلی و رشته های مختلف تحصیلی و اصلاح، تغییر و بازنگری برنامه های مصوب و تصویب نهایی برنامه کوچک دوره های آموزشی، پژوهشی و آموزشی تخصصی علوم پزشکی می باشد.

براساس مصوبه 100/1557 مورخ 01/12/1401 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصمیم به تعیین صلاحیت حرفه ای پزشکان و پیراپزشکان در این وزارتخانه و در شورای عالی برنامه گرفت. کوچک علوم پزشکی متمرکز بوده و کلیه مصوبات قبلی از تاریخ ابلاغ مصوبه مذکور لغو شده است.

شایان ذکر است که تاکنون هیچ مجوزی در خصوص انجام جراحی های زیبایی و یا عمل های زیبایی توسط دستگاه لیزر توسط پزشکان عمومی از سوی این وزارتخانه صادر نشده است.

بدیهی است هرگونه اقدام پزشکان عمومی و متخصص باید بر اساس برنامه آموزشی مصوب آنها اعمال شود و در برنامه آموزش پزشکی عمومی فصلی تحت عنوان جراحی وجود دارد. سلام هیچ زیبایی وجود ندارد و هرگونه تغییر در برنامه آموزشی مستلزم برنامه ریزی و تصمیم گیری در شورای عالی برنامه است کوچک در این شورا نمایندگانی از سازمان های مختلف از جمله سازمان نظام پزشکی، معاونت بهداشت، غذا و دارو و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و دبیران شوراهای تخصصی حضور دارند.

همچنین در کمیسیون صلاحیت حرفه ای علاوه بر معاونت های آموزشی و درمانی وزارت بهداشت، دبیر شورای عالی برنامه کوچک علوم پزشکی، مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان، مدیرکل دفتر سنجش فناوری و تدوین استانداردها و تعرفه های سلامت، دبیر کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی، رئیس مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی، دبیران تخصصی و از بوردهای تخصصی و سرها در صورت نیاز از انجمن های علمی مربوطه دعوت به عمل می آید.

مراجع ذکر شده است قضایی همچنین در چند رای، اختیارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق قوانین و مقررات پیش بینی کرد در موارد متعدد به رسمیت شناخته شده است رای برای رد شکایات صادر شده است.

در بیانیه انجمن مذکور، با تصمیمات وزارت بهداشت از اقامت پزشکان عمومی در اورژانس ها و مراکز بهداشتی درمانی دولتی جلوگیری می شود. این در حالی است که تصمیمات مذکور در خصوص انجام جراحی های زیبایی و لیزر هیچ ارتباطی با انجام وظایف اصلی این پزشکان که بر اساس برنامه آموزشی مصوب این افراد انجام خواهد شد، ندارد. تصمیمات گرفته شده هیچ گونه محدودیتی برای پزشکان عمومی در انجام فعالیت های حرفه ای خود در محدوده برنامه آموزشی مصوب ندارد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا