اخبار سلامت

دلایل عدم توسعه طب سنتی/ لزوم ساماندهی عطاری ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، روشنک مکبری نژاد; رئیس اولین کنگره علمی پزشکی ایران امروز در نشست خبری در دانشکده پزشکی ایران دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه در کشورهایی مانند هند و چین شاهد استفاده گسترده از ظرفیت هستیم. طب سنتی، اما در کشور ما با وجود گذشت بیش از 15 سال از تاسیس دانشکده های طب سنتی، هنوز دسترسی مردم به خدمات این طب کم است؟ وی تصریح کرد: طب سنتی میراثی است که از پیشینیان به ما رسیده و مورد پسند عموم مردم بوده و در سال های اخیر نیز مورد پسند جامعه علمی قرار گرفته است. بهداشت جهانی تاکید کرده است که از طب سنتی و مکمل در نظام سلامت کشورها استفاده شود. در وزارت بهداشت از برخی ظرفیت های طب سنتی استفاده می شود اما تاکنون آن طور که باید از این ظرفیت ها استفاده نشده است.

قواعد طب سنتی کافی است، اما اجرای آن زمان بر است

وی با بیان اینکه آیین نامه های زیادی در حوزه طب سنتی نوشته شده اما اجرایی نشده است، افزود: در سیاست های بالادستی کشور قوانین کافی برای توسعه طب سنتی داریم اما برای اجرای آن زمان نیاز است.

بزرگ نمایی بزرگترین ضربه را به طب سنتی زده است

مکبری نژاد ادامه داد: بحث افراط و تفریط که در کشور داریم یعنی تایید مطلق طب سنتی یا رد مطلق آن بزرگترین ضربه را به این طب وارد کرده است. بسیاری از مسئولان کشور مشکلی با مکتب طب سنتی ندارند اما آشفته بازاری که در جامعه شاهد آن هستیم به نام متخصصان طب سنتی ختم می شود و باعث بی اعتبار شدن رشته دانشگاهی طب سنتی می شود.

استفاده مردم از بیمارستان های طب سنتی در چین

ظرفیت طب سنتی برای توسعه گردشگری درمانی

رئیس اولین کنگره علمی طب ایرانی گفت: طب سنتی ظرفیت خوبی برای گردشگری سلامت دارد و مورد پسند بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای منطقه است. از طرفی از آنجایی که طب سنتی طب بومی کشور ما است و دارویی وارداتی نیست و ریشه در تمدن ما دارد، می توانیم از آن برای خودکفایی کشور استفاده کنیم. همچنین برای پذیرش دانشجو برنامه ریزی کرده ایم و از کشورهای ترکیه، عراق، افغانستان، اتریش و هند دانشجوی طب سنتی پذیرفته شده اند. سود ارزی که طب سنتی می تواند برای کشور داشته باشد بسیار مهم است.

فعالیت عطاری ها باید ساماندهی شود

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت عطاری ها نیز اظهار کرد: عطاری ها میراث طب سنتی را بالقوه حفظ کرده اند. تا قبل از سال 86 رشته طب سنتی نداشتیم و می توان گفت عطاری ها بودند که این طب را حفظ کردند، اما باید فعالیت هایشان را نظام مند و ساماندهی کرد. فروش گیاهان دارویی و ورود به عرصه درمان و دخالت در درمان از جمله مشکلاتی است که انتظار می رود در داروخانه ها قانونی شود.

عدم اجرای آیین نامه تاسیس داروخانه های طبیعی

وی با بیان اینکه آیین نامه داروخانه های طبیعی نوشته شده اما اجرایی نشده است، خاطرنشان کرد: در جامعه طب سنتی این بحث وجود دارد که داروهای طبیعی و سنتی در داروخانه های جداگانه به فروش برسد، اما این آیین نامه هنوز اجرایی نشده و داروهای گیاهی هستند. در مراکز بهداشتی به فروش می رسد. فروخته شد

دلیل گرانی داروهای سنتی

رئیس اولین کنگره علمی طب ایرانی درباره علت گرانی طب سنتی گفت: فرآورده های طبیعی را نمی توان با داروهای شیمیایی مقایسه کرد و قیمت داروهای گیاهی به میزان عرضه و تقاضا و تولید آنها بستگی دارد. موضوع دیگر بیمه داروهای گیاهی است که گرانی آن به دلیل بیمه نبودن آنهاست.

برگزاری کنگره علمی طب سنتی برای اولین بار

وی با بیان اینکه در 17 سالی که از تاسیس این رشته می گذرد متاسفانه کنگره تخصصی برگزار نکرده ایم و این کنگره برای اولین بار است که برگزار می شود، گفت: این کنگره 15 نقطه تجدید برای متخصصان طب سنتی دارد. پزشکان عمومی و داروسازان و برای سایر رشته ها علم پزشکی نیز از امتیاز بازآموزی برخوردار است. این کنگره نهم تا یازدهم خردادماه در مرکز همایش های بین المللی رازی تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا