علمی و فناوری

تست موتور استارشیپ به آتش سوزی ختم شد

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)اسپیس ایکس آزمایشی را در تاسیسات تگزاس خود انجام داد که طی آن موتور Rapture 2 آتش گرفت. بر اساس گزارش ها، موتور مذکور دچار نقص فنی شده که منجر به نشت بخار و در نتیجه انفجار شده است. پخش زنده این رویداد توسط این شرکت نشان می داد که موتور قبل از شروع آتش خاموش شده است اما آتش و دود سکوی پرتاب را فرا گرفته است. آزمون مذکور در 23 اردیبهشت انجام شد.

به طور دقیق تر، موتور مذکور 14 ثانیه پس از احتراق خاموش شد. همزمان با انتشار بخار در اطراف برج آزمایش، آتش سوزی در زیر موتور شروع شد. شعله های آتش بلند شد و منجر به انفجار دیگری شد که کل برج پرتاب را فرا گرفت.

SpaceX از موتورهای Rapture در سیستم تقویت کننده Superheavy موشک استارشیپ استفاده می کند. سوخت این موتورها متان و اکسیژن مایع است. آنها همچنین به گونه ای طراحی شده اند که برای حمل کشتی های ستاره ای به ماه و مریخ به اندازه کافی قدرتمند باشند.

مخلوط گازهای موجود در این موتور ممکن است به دلیل نشت یا نقص باعث انفجار شده باشد، اگرچه اسپیس ایکس به طور رسمی آنچه را که در طول فرآیند آزمایش اتفاق افتاده اعلام نکرده است.

این شرکت در حال حاضر در حال آماده سازی برای چهارمین آزمایش است که در تاریخ 5 ژوئن انجام می شود که مشروط به تایید رگولاتوری و شرایط جوی مساعد و سایر عواملی است که ممکن است راه اندازی را به تاخیر بیندازد.

اما احتمال وقوع انفجار بر فاصله انتخاب شده برای پرواز تاثیری ندارد. هدف اصلی SpaceX در چهارمین پرواز آزمایشی این است که اطمینان حاصل کند که تقویت کننده های Super Heavy به آرامی در آب های خلیج مکزیک فرود می آیند. این شرکت اعلام کرده است که چندین ارتقاء نرم افزاری و سخت افزاری را در سومین راه اندازی آزمایشی موتورها پیاده سازی کرده است. در طی این آزمایش، قسمت بالایی سفینه فضایی در حین پرواز به فضا رسید، اما در هنگام بازگشت در جو زمین سوخت. از سوی دیگر، تقویت کننده فوق سنگین به جای فرود نرم در اقیانوس در مراحل پایانی فرود متلاشی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا