سلامت خانواده

چه عواملی باعث افزایش حالت تهوع بعد از شیمی درمانی می شود؟

پوریا عادلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حالت تهوع ناشی از بخشی از سیستم عصبی مرکزی است که وظیفه کنترل عملکرد دستگاه عصبی مرکزی را بر عهده دارد. غیر ارادی بدن را کنترل می کند و استفراغ توسط عوامل زیادی از جمله بوی، طعم، اضطراب، درد، جریان خون ضعیف، سوزش یا تغییراتی در بدن که به دلیل التهاب رخ می دهد، تحریک می شود. انجام داد

وی افزود: اگرچه در درمان انواع سرطان پیشرفت هایی حاصل شده است، اما همچنان تهوع و استفراغ یکی از نگران کننده ترین عوارض درمان ها محسوب می شود که برای بسیاری از بیماران سرطانی ناراحت کننده است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران تصریح کرد: پیشگیری از تهوع و استفراغ و کنترل آنها در بیماران سرطانی بسیار مهم است، زیرا تهوع و استفراغ کنترل نشده ممکن است در پذیرش درمان سرطان و خودمراقبتی بیمار اختلال ایجاد کند.

عادلی ادامه داد: به طور کلی تهوع و استفراغ ناشی از درمان سرطان به استفراغ حاد، استفراغ تاخیری، استفراغ مورد انتظار و استفراغ مزمن تقسیم می شود. استفراغ حاد معمولاً در عرض 24 ساعت پس از شیمی درمانی رخ می دهد، اما استفراغ تاخیری شایع تر است. 24 ساعت پس از شیمی درمانی اتفاق می افتد.

وی گفت: اگر بیمار پس از سه یا چهار نوبت شیمی درمانی تهوع و استفراغ داشته باشد دچار تهوع و استفراغ پیش بینی شده است. استفراغ مزمن نیز در افراد مبتلا به سرطان پیشرفته مشاهده می شود که هنوز به خوبی شناخته نشده است. .

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران اضافه کرد: احتمال ابتلای بیمار سرطانی به تهوع و استفراغ شدید پس از جلسات شیمی درمانی در صورت داشتن سن کمتر از 50 سال، خانم بودن، مصرف برخی داروها، درگیر بودن با یبوست، داشتن تومور در دستگاه گوارش، کبد یا مغز، عفونت یا مسمومیت خون، درگیری با بیماری کلیوی یا اضطراب.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا