سلامت خانواده

ترفندهای صنعت دخانیات برای فریب جوانان / از ویپ تا طعم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، بهزاد ولی زاده با اشاره به افزایش مصرف دخانیات و قلیان افزود: وزارت بهداشت در حال استانداردسازی مصرف دخانیات و نظارت بر بسته بندی محصولات دخانی است که قیمت این محصولات بسیار پایین است و قیمت ها باید افزایش یابد تا منجر به کاهش مصرف شود.

وی در خصوص ترفندهای صنعت دخانیات ادامه داد: یکی از ترفندهای صنعت دخانیات، معرفی محصولات جدید دخانی مانند سیگار الکترونیک و سیستم های تولید بخار است.شخص خیلی مهم) و سیستم های گرمایش تنباکو به عنوان محصولات ایمن. جوانانی که برای اولین بار محصولات دخانی را با انحرافات و ترفندهای صنعت دخانیات تجربه می کنند، به راحتی می توانند به نیکوتین وابسته شده و مصرف کننده دائمی محصولات دخانی شوند.

ولی زاده بیان کرد: یکی از مهم ترین راه های محافظت از جوانان در برابر آسیب ها و آسیب های ناشی از مصرف دخانیات، ممنوعیت کامل تبلیغات است. صنعت دخانیات از بسیاری جهات جوانان را فریب می دهد، از جمله تولید محصولات جدید با طعم های مختلف و متنوع و تبلیغات گسترده در فیلم های خانگی; بازارهای فروش محصولات دخانی جوانان و نوجوانان را به دام انداخته است و نیمی از مصرف کنندگان این محصولات جان خود را از دست می دهند.

وی افزود: استفاده از طعم دهنده های جذاب و اسانس های خاص که توسط جوانان در محصولات تنباکو و نیکوتینی استفاده می شود عاملی برای تشویق جوانان به استفاده از این فرآورده ها است. ترفند دیگر صنعت دخانیات این است که محصولات جایگزین را به عنوان سیگارهای معمولی با عنوان سیگارهای معمولی “کم خطر و کم ضرر” یا “پاک تر” با نام سیگار “لایت” تبلیغ می کند.

ولی زاده حمایت مالی و معنوی صنعت دخانیات از برگزاری مسابقات و حمایت افراد مشهور از برندهای خاص را یکی دیگر از ترفندهای صنعت دخانیات برای افزایش مقبولیت اجتماعی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: محصولات جدید دخانی، وجود گلیسیرین در ال. – محلول سیگار می تواند به کیسه های هوا آسیب برساند. ریه خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد، هیچ نوع تنباکوی بدون دود جایگزین مطمئنی برای سیگار نیست.

وی با تاکید بر ممنوعیت فروش اینترنتی دخانیات افزود: استفاده از محصولات جدید دخانی مانند سیگار و قلیان الکترونیکی شخص خیلی مهم و فرآورده های گرم کننده سیگارهای بدون دود خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و ریوی را افزایش می دهد و باعث سرطان دهان، زبان، لثه، مری و لوزالمعده می شود.

ولی زاده در خصوص مالیات بر دخانیات گفت: طبق اسناد بین المللی یکی از مهم ترین راه های پیشگیری و کاهش رواج مصرف مواد دخانی به عنوان یک محصول مضر است. نوار نقاله سلامت افزایش قیمت محصولات دخانی از طریق مالیات است، افزایش 10 درصدی قیمت سیگار می تواند مصرف دخانیات را تا 5 درصد کاهش دهد.

وی در خصوص آخرین وضعیت مالیاتی محصولات دخانی گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، نرخ مالیات کشور بر محصولات دخانی 25 درصد است که با نرخ جهانی حدود 50 درصد تفاوت دارد. قانون ارزش افزوده محصولات دخانی در سال 1400 تصویب شد و در آن سال برای سیگار ایرانی 25 درصد و برای سیگارهای تولید شده با برندهای خارجی 40 درصد مالیات در نظر گرفته شد.

ولی زاده ادامه داد: بر اساس قانون مالیات بر فرآورده های دخانی باید هر سال 5 درصد به میزان مالیات بر محصولات دخانی افزوده شود. اما این اتفاق نیفتاده است. موضوع مالیات بر محصولات دخانی به گونه ای در برنامه هفتم گنجانده شده است که برای سیگار ایرانی 15 درصد، برای سیگار مارک خارجی 25 درصد و برای سیگار وارداتی 50 درصد در نظر گرفته شده است. نرخ مالیات 75 درصدی خرده فروشی در قانون برنامه هفتم توسعه لحاظ شود و نظام مالیاتی به گونه ای باشد که مالیات بر خرده فروشی لحاظ شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه دخانیات در سبد خانوار تعریف شده است افزود: در نظر داریم سیگار را از سبد خانوار حذف کنیم. مالیات ۱۵ درصدی سیگار با آرم ایران افزایش یابد. امیدواریم با اجرای مکانیزاسیون مراکز فروش به نظام مالیاتی کشور شاهد کاهش عرضه این محصولات باشیم. در حال حاضر نرخ مالیات سیگار یک درصد است و مصرف کننده نهایی آن را پرداخت می کند. در حالی که سازنده باید مالیات سیگار را بپردازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا