اخبار سلامت

وزارت بهداشت: قیمت دخانیات در ایران بسیار پایین است

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، بهزاد ولی زاده در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات در وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به افزایش مصرف دخانیات و قلیان اظهار داشت: وزارت بهداشت بهداشت استاندارد کردن مصرف دخانیات و نظارت بر بسته بندی محصولات دخانی است. یعنی قیمت این مواد بسیار پایین است و باید قیمت ها را افزایش داد تا منجر به کاهش مصرف شود.

رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با دخانیات کشور گفت: یکی از ترفندهای صنعت دخانیات معرفی محصولات جدید دخانی مانند سیگار الکترونیکی، سیستم ویپ و سیستم گرمایش دخانیات به عنوان محصولات ایمن است. جوانانی که برای اولین بار محصولات دخانی را با انحرافات و ترفندهای صنعت دخانیات تجربه می کنند، به راحتی می توانند به نیکوتین وابسته شده و مصرف کننده دائمی محصولات دخانی شوند.

وی بیان کرد: یکی از مهم ترین راه های محافظت از جوانان در برابر آسیب های ناشی از مصرف دخانیات، ممنوعیت کامل تبلیغات است. صنعت دخانیات جوانان را به طرق مختلف فریب می دهد، از جمله تولید محصولات جدید با طعم های مختلف و متنوع و تبلیغات گسترده در فیلم های خانگی؛ بازارهای فروش محصولات دخانی جوانان و نوجوانان را به دام انداخته است و نیمی از مصرف کنندگان این محصولات جان خود را از دست می دهند.

ولی زاده بیان کرد: استفاده از طعم دهنده های جذاب و اسانس های ویژه ای که برای مصرف جوانان در تنباکو و فرآورده های نیکوتینی استفاده می شود عاملی برای تشویق جوانان به استفاده از این فرآورده ها است. ترفند دیگر صنعت دخانیات این است که محصولات جایگزین را به عنوان سیگارهای معمولی با عنوان سیگارهای معمولی “کم خطر و کم ضرر” یا “پاک تر” با نام سیگار “لایت” تبلیغ می کند.

وی حمایت مالی و معنوی صنعت دخانیات از برگزاری مسابقات و حمایت افراد مشهور از برندهای خاص را یکی دیگر از ترفندهای صنعت دخانیات برای افزایش مقبولیت اجتماعی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: محصولات جدید دخانی، وجود گلیسیرین در محلول سیگار الکترونیکی می تواند به کیسه های هوایی ریه ها آسیب برساند. ، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد، هیچ نوع تنباکوی بدون دود جایگزین مطمئنی برای سیگار نیست.

رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات با تاکید بر ممنوعیت فروش اینترنتی دخانیات افزود: استفاده از فرآورده های دخانی جدید مانند سیگار و قلیان های الکترونیکی ویپ و فرآورده های گرمایشی سیگار بدون دود خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و ریوی را افزایش می دهد. بیماری می کند و باعث سرطان دهان و زبان می شود. ، لثه ها، مری و پانکراس.

ولی زاده درباره آخرین وضعیت مالیات بر فرآورده های دخانی اظهار کرد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، نرخ مالیات بر محصولات دخانی در کشور 25 درصد است که با نرخ جهانی حدود 50 درصد تفاوت دارد. قانون ارزش افزوده محصولات دخانی در سال 1400 تصویب شد و در آن سال برای سیگار ایرانی 25 درصد و برای سیگارهای تولید شده با برندهای خارجی 40 درصد مالیات تعیین شد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا