علمی و فناوری

تنها ۵۰۰هزار مکان از فیبرنوری استفاده می‌کنند

به گزارش مرکز پژوهش های مجلس، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز گزارشی با عنوان بررسی بند دوم لایحه بودجه سال 1403 کل کشور (24) ارائه کرده است. ارتباطات و فناوری اطلاعات» که به دنبال تصویب و ابلاغ بند اول قانون می باشد. بودجه سال 1403 در 6 اسفند 1402 به دولت ارسال شد قسمت دوم بودجه شامل جداول و جزئیات درآمدها و هزینه های دولت در 28 فروردین 1303 به شورای اسلامی رسید.

این گزارش در وهله اول به بررسی جزئیات اصلی ساختار بودجه منطقه فاوا با تمرکز بر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ها و سازمان های تابعه و مرکز ملی فضای مجازی در 6 بخش شامل ردیف های درآمدی می پردازد. ، معیارهای عملکرد، اعتبارات دستگاه های اجرایی زیرمجموعه وزارتخانه و ردیف های متفرقه. به جدول 7 در زمینه فاوا، برنامه های تملک دارایی های سرمایه ای و بودجه شرکت های دولتی زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می پردازد.

درآمد دولت از بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات

به طور کلی منابع بودجه شامل 4 درآمد، نقل و انتقال دارایی های سرمایه ای، نقل و انتقال دارایی های مالی و درآمدهای خاص دولت است. به طور تقریبی کلیه منابع کسب شده دولت از حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش درآمدی بالغ بر 230 هزار میلیارد ریال از محل درآمدهای حاصل از مالکیت دولت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات – شبکه حاصل می شود. حق امتیاز و جریمه برای عدم انجام تعهدات توسط اپراتورهای مخابراتی.

دولت برای ارزیابی دستگاه های مرکزی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات 11 اقدام عملکردی ارائه کرده است که از این میان 2 اقدام تحقق سند طرح جامع و معماری شبکه ملی اطلاعات به میزان 70 درصد و اتصال 2 میلیون نقطه اماکن اداری، تجاری و مسکونی به اینترنت. فیبر نوری یکی از مهمترین پارامترهای این بخش است.

60 درصد سند طرح جامع و معماری شبکه ملی اطلاعات محقق شده است

این گزارش ادامه می دهد که گزارش ها حاکی از آن است که در حال حاضر حدود 60 درصد از سند طرح جامع و معماری شبکه ملی اطلاعات محقق شده است و به نظر می رسد با تکمیل برخی پروژه های مرتبط با اهداف شبکه ملی اطلاعات در دولت، 70 درصد هدف محقق شده است. در تکمیل شبکه ملی اطلاعات باید هدفی قابل دسترس برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد.

تنها 500 هزار مکان اداری، تجاری و مسکونی از خدمات اتصال فیبر نوری استفاده می کنند

اما در رابطه با تحقق اتصال 2 میلیون نقطه کشور به فیبر نوری به عنوان وعده اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم، ایجاد 1.5 میلیون اتصال فیبر نوری در کمتر از 12 ماه در 12 ماه آینده نیاز به آمادگی دارد. از سوی این وزارتخانه جدی تر خواهد بود. در حال حاضر طبق آمار سامانه رسمی طرح توسعه فیبر نوری، این طرح با پیشرفت حدود 35 درصدی در تعهدات پوششی، اما کمی بیش از پانصد نفر، بیش از هفت میلیون خانوار را تحت پوشش فیبر نوری قرار داده است. هزاران مکان اداری، تجاری و مسکونی به روش های مختلف از خدمات اتصال فیبر نوری استفاده می کنند.

این گزارش توضیح می دهد که نکته مثبت بودجه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، تراز مثبت بین درآمدها و اعتبارات دولت در این بخش است که نشان می دهد بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور به سایر منابع درآمدی دولت وابسته نیست. تا بتواند هزینه های خود را تامین کند. . درآمدهای این حوزه برای سال آینده حدود 230 هزار میلیارد ریال و مجموع اعتبارات اختصاص یافته به این بخش (شامل اعتبارات هزینه ای، تملک سرمایه و دارایی های خصوصی) حدود 201 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

در این گزارش آمده است که ساماندهی طبقات مختلف و امکان انتقال آنها به طبقات زیرمجموعه نهادهای اصلی از جمله ویژگی های بارز دولت برای قسمت دوم لایحه بودجه سال 1403 بوده است. بیشتر ردیف های اعتباری مختلف در بودجه باید زیر نظر نهاد اصلی سیاست گذار سازماندهی شود. بررسی جدول 1-7 و 9 لایحه بودجه 1403 نشان می دهد که این موضوع در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات رعایت شده است.

بیش از 75 درصد اعتبارات به 7 پروژه اختصاص یافته است

این گزارش حاکی از آن است که بررسی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می‌دهد؛ پروژه ها: 1. توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات، 2. تامین منابع صندوق توسعه شبکه فیبر نوری، 3. توسعه زیرساخت ابری یکپارچه و خدمات دولتی هوشمند، 4. تکمیل زیرساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات، 5. توسعه زیرساخت های فناوری های نوین بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، 6. توسعه زیرساخت های فضایی و 7. توسعه متوازن منطقه ای خدمات منطقه فاوا، سرفصل های طرح های تملک دارایی های سرمایه ای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. بیش از 75 درصد از اعتبارات تملک وزارتخانه.

این گزارش ادامه می دهد که بودجه شرکت های دولتی زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می دهد؛ 6 شرکت زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می کنند و مجموع درآمد آنها در سال 1403 بالغ بر 338 هزار میلیارد ریال برآورد شده است. از این مبلغ بیش از 305 هزار میلیارد ریال هزینه شرکت های مذکور خواهد بود.

این گزارش پیشنهاد اصلاح ردیف 43 طبقه بندی شماره 530000 در جدول 9 لایحه (صفحه 78) تحت عنوان حمایت از تولید گوشی های هوشمند داخلی را دارد و توضیح می دهد که در این ردیف مرجع و متولی هزینه کرد اعتبارات این ردیف مشخص نشده است. بر اساس بند «19» ماده (5) سند طرح جامع معماری و شبکه ملی اطلاعات (مصوب شورای عالی فضای مجازی – 1401)، حمایت از تولید تلفن همراه هوشمند داخلی بر عهده وزارت صنعت است. معدن و تجارت؛ این در حالی است که بر اساس بند 17، ایجاد سیستم عامل داخلی تلفن همراه بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. لذا به منظور انجام وظایف دو وزارتخانه مذکور در زمینه حمایت از تولید تلفن همراه هوشمند داخلی، پیشنهاد می شود اعتبارات این خط بین وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات و ارتباطات تقسیم شود. فناوری اطلاعات.

مشارکت 2 وزارتخانه در حمایت از تولید موبایل

پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، عنوان ردیف 43 طبقه بندی شماره 530000 در جدول 9 لایحه (صفحه 78) به شرح زیر اصلاح شود: «حمایت از تولید گوشی های هوشمند داخلی (سه هزار میلیارد ریال سهم وزارت صنعت، معدن). و بازرگانی و کمک 2000 میلیارد ریالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات).

همچنین با ارائه پیشنهاد اصلاح ردیف 75 طبقه بندی شماره 550000 در جدول 9 لایحه (صفحه 81) تحت عنوان پروژه های دانش بنیان با اولویت در حوزه های هوش مصنوعی، کوانتومی، میکروالکترونیک و … (5000 میلیارد). سهم معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، سهم 2000 میلیارد تومانی وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیح می دهد که در ماده (66) برنامه هفتم مصوب مجلس، وظایف متعددی در توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال و زیرساخت‌های پردازش سریع بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری قرار گرفته است لذا پیشنهاد می شود بخشی از اعتبارات این ردیف به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا