اخبار سلامت

عرضه قلیان در رستوران ها ممنوع/خسارت136تریلیون ریالی دخانیات

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، جعفر جندقی امروز در نشست خبری هفته بدون دخانیات در وزارت بهداشت با بیان اینکه با مراکز عرضه کننده دخانیات سر و کار داریم، اظهار داشت: طبق قانون اماکن عمومی اماکن عمومی هستند. حق عرضه دخانیات را ندارند و نباید از قلیان در رستوران ها استفاده کرد. و سیگار عرضه و استفاده می شود.

وی با بیان اینکه باید با افزایش مالیات قیمت دخانیات در خرده فروشی ها افزایش یابد، تصریح کرد: با استفاده از این راهکار می توان میزان مصرف دخانیات را در کشور کاهش داد و این تجربه در سایر کشورها نیز موفق بوده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر هزینه های مستقیم تحمیل شده به حوزه سلامت در درمان بیماری های ناشی از مصرف دخانیات 136 هزار میلیارد ریال است و 226 تریلیون ریال خسارت ناشی از مرگ مصرف کنندگان دخانیات برآورد شده است.

جندقی با اشاره به اینکه شرکت های دخانیات با رنگ آمیزی سیگار به بازار عرضه می کنند، گفت: این روش های بازاریابی در بسیاری از محصولات از جمله دخانیات استفاده می شود و سیگار الکترونیک از جمله محصولاتی است که به گونه ای تبلیغ می شود که گویی برای مردم مضر نیست. در حالی که ضرر این نوع سیگارها به مراتب بیشتر از سایر محصولات است. راه دیگر برای تشویق مردم به استفاده از تنباکو، افزودن طعم به آن است. این عطرها حاوی مواد سرطان زا و بسیار خطرناکی هستند که وارد ریه ها می شوند.

وی با بیان اینکه برخی مخالفت با تولید این نوع دخانیات را مخالف توسعه کسب و کار می دانند، ادامه داد: برخی بهانه می کنند که مصرف کننده دخانیات در کشور وجود دارد و اگر تولید نکنیم به صورت قاچاق وارد کشور می شود. و ارز از خارج خواهد شد آنها توسعه انواع روش ها و اشکال مواد تنباکو.

رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: ترویج مصرف دخانیات در برنامه های تلویزیونی خانگی هدف از مصرف بیشتر این مواد دخانی را نشان می دهد و مصرف بیشتر این محصولات به معنای آسیب بیشتر به سلامت است. در حال حاضر زنان هدف این تبلیغات هستند زیرا زنان 4 درصد مصرف‌کنندگان را تشکیل می‌دهند و تبلیغ‌کنندگان قصد دارند مصرف مواد دخانی را در بین زنان نیز افزایش دهند. صنعت دخانیات و روش های مختلفی که وجود دارد، نوجوانان و جوانان را نیز هدف قرار می دهد و مضرات سیگار در نوجوانان بیشتر از بزرگسالان است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا