سلامت خانواده

هر بیمار مرگ مغزی چند جان می تواند نجات دهد؟ / 25 هزار نفر در لیست انتظار پیوند عضو

به گزارش خبرآنلاین، شاید با پایان اردیبهشت ماه و گذراندن روز ملی اهدای عضو (10 اردیبهشت)، تب اهدای عضو تا حدودی فروکش کرده باشد، اما نکته ای که همیشه ارزشمند و مهم است، یادآوری با فرهنگ سازی و تاکید بر اهمیت آن است. سلام. به عنوان یک اقدام انسان دوستانه می توان به اقشار مختلف جامعه در این امر آگاهی داد و بدین ترتیب جان افراد بیشتری را از مرگ حتمی نجات داد. مرگ مغزی یعنی پایان زندگی و در بیشتر موارد امکان زنده کردن یک مرده مغزی وجود ندارد. لذا ضروری است بر ضرورت فرهنگ سازی اهدای عضو توسط بیماران مرگ مغزی تاکید شود.

از هر کدام ۴ هزار مرگ مغزی، کمتر از یک سوم اعضای بدن اهدا می شود

تصادفات رانندگی شایع ترین علت مرگ مغزی در ایران است و سالانه بین 16 تا 18 هزار مرگ بر اثر تصادفات رخ می دهد که از این تعداد 7 تا 8 هزار مورد مرگ مغزی است. در همین راستا، کتایون نجفی زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو اخیرا در گفت و گو با خبرآنلاین با اشاره به اینکه تنها نیمی از این تعداد بیماران مرگ مغزی قادر به اهدا هستند، گفت: به عبارت دیگر ما سالانه 3 تا 4 هزار مورد مناسب برای اهدای عضو در ایران داریم که در واقع کمتر از یک سوم آنها عضو اهدا می کنند..

همچنین سالانه حدود 3 هزار نفر به دلیل نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند. تلاش برای افزایش سواد سلامت مردم در زمینه اهدای عضو و بهبود نگرش عمومی نسبت به این رفتار انسانی می تواند کمبود اعضای پیوندی را جبران کند تا از بسیاری از مرگ های قابل پیشگیری جلوگیری شود.

۸ اهدای عضو از هر مرگ مغزی

هر بیمار مرگ مغزی می تواند 8 عضو خود را اهدا کند. خانواده یک بیمار مرگ مغزی با آگاهی از این موضوع حیاتی می توانند با تصمیم گیری سریع و موافقت با اهدای عضو، زندگی جدیدی به نیازمندان پیوند عضو ببخشند. البته باید توجه داشت که با گذشت زمان، سمومی که از مغز متلاشی می شود باعث از بین رفتن اندام های قابل اهدا می شود. اگر در ساعت اول بتوان هر 8 عضو را اهدا کرد، در روز چهارم فقط 2 عضو قابل اهداست. به گفته مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، در علوم پزشکی مرگ مغزی به دلیل غیرقابل برگشت بودن، مرگ حتمی محسوب می شود و سرعت عمل در ابتدای فرآیند اهدای عضو از بدن متوفی به گیرندگان عضو مهم تلقی می شود.. مرگ مغزی را می توان تا دو هفته در بهترین شرایط حفظ کرد و در این مدت هر عضوی که می توان اهدا کرد از بین می رود.

لیست انتظار پیوند هر روز بیشتر از دیروز است

به گزارش انجمن اهدای عضو، بیش از 25 هزار نفر در لیست انتظار پیوند عضو هستند. قبل از کرونا، روزانه 7 تا 10 بیمار نیازمند پیوند عضو جان خود را از دست می دادند، زیرا عضو پیوندی به بدنش نمی رسید. این رقم در حال حاضر قطعا افزایش یافته است اما وزارت بهداشت هنوز آمار جدیدی ارائه نکرده است. حتی اگر نیمی از مرگ‌های مغزی غیر اهداکننده وارد زنجیره اهدا شوند، جان بسیاری از افرادی را که در لیست انتظار می‌میرند، نجات می‌دهند.

هر بیمار مرگ مغزی چند جان می تواند نجات دهد؟ / 25 هزار نفر در لیست انتظار پیوند عضو

شهرهای برتر در زمینه اهدای عضو

طبق آمار رسمی انجمن اهدای عضو، نیشابور رتبه اول را در زمینه اهدای عضو دارد. شهرهای دیگری مانند فسا، شیراز و یزد نیز در جایگاه های بعدی قرار دارند. استان های فعال در زمینه اهدای عضو عبارتند از: چهارمحال و بختیاری اشاره شده. به گفته رئیس واحد پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری، این استان از نظر اهدای عضو رتبه هشتم کشور را دارد. در همین راستا دکتر رسول رحیمی فوق تخصص جراحی کبد و دبیر شورای سیاستگذاری پیوند دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری نیز اخیرا یازدهمین عمل پیوند کبد در بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد گزارش شد. در این عمل جراحی به مردی 51 ساله که به عضوی نیاز داشت، جان تازه ای بخشید.

بیشتر بخوانید:

«کارت اهدای عضو» به عنوان وصیت نامه/ انتشار عکس سردخانه چه لطمه ای به اهدای عضو وارد کرد؟ / این شهرستان رتبه اول اهدای عضو را دارد.

از هر مرگ مغزی می توان چند بیمار نیازمند عضو را نجات داد؟

ثبت ششمین اهدای عضو طی سال جاری در چهارمحال و بختیاری

جوان مرگ مغزی بجنوردی جان چهار بیمار را نجات داد

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا