سلامت خانواده

احتمال آتش بس مشروط بین روسیه و اوکراین

گزارش کردن اقتصاد آنلاین به گزارش یورونیوز، بر اساس این گزارش، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که آماده انجام این کار است، هرچند اگر کی یف و غرب پاسخ ندهند، به جنگ ادامه خواهد داد.

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع نزدیک به پوتین گزارش داد که وی در گروه کوچکی از مشاوران خود ناامیدی خود را از تلاش غرب برای “ممانعت” مذاکرات و حمایت از تصمیم ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای رد آتش بس ابراز کرد.

به گفته آنها، “پوتین آماده است از قلمروی که اکنون در اختیار دارد راضی باشد و درگیری در خط مقدم فعلی را متوقف کند”.

یکی دیگر از منابع ارشد روسی نزدیک به رئیس جمهور گفت: پوتین می تواند تا زمانی که طول بکشد بجنگد، اما او همچنین آماده پذیرش آتش بس برای توقف جنگ است.

توقف خصومت ها در خطوط کنونی به روسیه اجازه می دهد تا کنترل بخش های قابل توجهی از چهار منطقه اوکراین از جمله دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون را در دست بگیرد. اگرچه مسکو کنترل کاملی بر این مناطق ندارد، اما در سپتامبر 2022 آنها را به طور رسمی در روسیه ادغام کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به این نقل قول ها گفت که آقای پوتین بارها به صراحت اعلام کرده است که روسیه برای رسیدن به اهداف خود آماده گفتگو است و این کشور خواهان “جنگ ابدی” نیست.

اظهارات جدید در پی ادامه فشارها و پیشروی های روسیه در جبهه های نبرد در اوکراین در هفته های اخیر است. رویترز به نقل از دو منبع نوشت: «ولادیمیر پوتین معتقد است که دستاوردهای جنگی که تاکنون به دست آمده برای ادعای پیروزی با مردم روسیه کافی است.

به گفته این منابع، آقای پوتین متوجه شده است که هرگونه پیشرفت قابل توجه جدید در جنگ نیازمند بسیج سراسری دیگری است که او نمی‌خواهد، زیرا محبوبیت او پس از اولین بسیج سراسری در سپتامبر 2022 کاهش یافته است.

فراخوان ملی در آن زمان بخشی از جمعیت روسیه را به وحشت انداخت و باعث شد صدها هزار مرد در سن نظامی کشور را ترک کنند.

این در حالی است که سخنگوی کرملین می گوید روسیه نیازی به بسیج عمومی ندارد و در عوض پیمانکاران داوطلب برای نیروهای مسلح استخدام می کند.

اظهارات جدید منتسب به ولادیمیر پوتین در زمانی است که چشم انداز آتش بس یا حتی مذاکرات صلح در حال حاضر دور از دسترس به نظر می رسد.

ولودیمیر زلنسکی بارها گفته است که صلح با شرایط پوتین ممکن نیست. او متعهد شده است که سرزمین های از دست رفته، از جمله کریمه را که روسیه در سال 2014 ضمیمه کرد، پس بگیرد. در سال 2022، رئیس جمهور اوکراین فرمانی را امضا کرد که رسماً هرگونه مذاکره با پوتین را “غیر ممکن” اعلام کرد.

یک منبع روسی پیش‌بینی کرده است که تا زمانی که زلنسکی در قدرت است، هیچ توافقی اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه روسیه او را دور بزند و با واشنگتن به توافق برسد.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در کیف به خبرنگاران گفت که معتقد نیست پوتین به مذاکرات جدی علاقه دارد.

در همین حال، اوکراین در حال آماده شدن برای مذاکراتی است که ماه آینده به میزبانی سوئیس برگزار می شود تا درباره چگونگی پایان دادن به جنگ گفتگو کند. سوئیس در این مذاکرات که به ابتکار آقای زلنسکی برگزار می شود، روسیه را به درخواست وی دعوت نکرد. مسکو در پاسخ گفته است که مذاکرات بدون حضور او معتبر نیست.

گروهی از کشورها از درخواست ولودیمیر زلنسکی برای پیش‌شرطی برای خروج کامل روسیه حمایت می‌کنند، اما رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید که این یک شرط تحمیلی است تا مذاکرات جدی صلح.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارش منتشر شده از سوی رویترز، روسیه را تنها مانع صلح در اوکراین توصیف کرد و گفت که هرگونه ابتکار برای صلح باید به “تمامیت ارضی اوکراین در چارچوب مرزهای بین المللی به رسمیت شناخته شده” احترام بگذارد.

وی افزود: کرملین، کاملا بر خلاف این ادعا، هنوز علاقه معناداری برای پایان دادن به جنگ خود نشان نداده است.

کی‌یف می‌گوید که ولادیمیر پوتین، که تیمش بارها هرگونه طرحی برای آغاز جنگ قبل از حمله به اوکراین در سال 2022 را رد کرده است، قابل اعتماد نیست.

هم روسیه و هم اوکراین گفته اند که می ترسند طرف مقابل از هرگونه آتش بس برای تسلیح مجدد استفاده کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا