سلامت خانواده

اعمال جریمه مالیاتی برای برخی بانک ها؛ 250 هزار میلیارد تومان دریافت می شود؟

به گزارش خبرنگار «اقتصاد آنلاین»؛ بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک ها باید 20 درصد تسهیلات خود را صرف بخش مسکن کنند، اما بر اساس آمار بانک مرکزی، از 26 بانکی که باید به بخش مسکن تسهیلات پرداخت کنند، 18 بانک دارای تسهیلات هستند. سهم صفر درصد در پرداخت تسهیلات.

مرحوم سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سابق در یکی از جلسات شورای عالی مسکن با انتقاد از این اقدام نظام بانکی گفت: متأسفانه عملکرد برخی بانک ها در اعطای تسهیلات قابل قبول نیست، برخی بانک ها رو به رو شده اند. به ساخت مسکن به جای پرداخت تسهیلات مسکن و اقتصاد خود را جزئی از آمار تسهیلات پرداختی نهضت ملی مسکن می دانند.

اقبال شکری، عضو کمیسیون ساخت و ساز مجلس در تازه ترین اظهار نظر خود با بیان اینکه جرایم سنگین مالیاتی در انتظار بانک های متخلفی است که قانون جهش تولید مسکن را رعایت نمی کنند، گفت: بر اساس قانون جهش تولید مسکن، همه بانک ها موظف هستند. پرداخت 550 میلیون تومان تسهیلات مسکن. و 20 درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند. حال اگر در این زمینه کوتاهی کنند با همه متخلفان برخورد می شود و جریمه های سنگینی برای آنها در نظر گرفته می شود و قطعا از امسال این جرایم مالیاتی اجرا می شود.

برخی بانک ها باید حدود 250 هزار میلیارد تومان جریمه می شدند

اما آمارها نشان می دهد طی سال های 1400، 1401 و 1402 برخی بانک ها باید حدود 250 هزار میلیارد تومان جریمه مالیاتی می شدند، اما ظاهرا هنوز خبری از دریافت این جریمه نیست.

همانطور که محمدرضا مهدیار اسماعیلی، مدیرعامل صندوق ملی مسکن اعلام کرده است، بانک ها با روش های قانونی به دنبال لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن هستند.

اعمال جریمه مالیاتی برای برخی بانک ها؛ 250 هزار میلیارد تومان دریافتی؟

اگرچه سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی بانک ها را موظف به پرداخت تسهیلات بر اساس قانون جهش تولید مسکن دانسته و قطعاً باید در پرداخت تسهیلات عمرانی پروژه های کشور همکاری لازم را داشته باشند. نهضت ملی مسکن اما آمارها نشان می دهد از 26 بانکی که بخش مسکن باید تسهیلات پرداخت کند، 18 بانک سهم صفر درصدی در پرداخت تسهیلات دارند. و این آمار به معنای عدم همکاری برخی بانک ها در این زمینه است.
بر اساس قانون جهش تولید مسکن، در صورت عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن، مشمول جریمه می شوند و در صورت ادامه این عدم همکاری، باید جریمه شوند.

کارشناسان همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن را زمینه ساز افزایش سرعت ساخت و ساز می دانند.

آمار جدید عملکرد بانک ها در خصوص مشارکت در قانون جهش تولید مسکن تا پایان فروردین 1403 نشان می دهد که مجموع تسهیلات پرداختی 26 بانک دولتی و خصوصی در سرفصل های تسهیلات ساخت خودمالکی مشارکت در نهضت ملی مسکن، تسهیلات مسکن شهری، مسکن روستایی، سپرده گذاری مسکن و حوادث غیرمترقبه یک میلیون و 978 هزار و 118 میلیارد ریال بوده است.

از مجموع 26 بانک، 18 بانک در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن عملکرد صفر داشته اند.

عملکرد بانک ها در نهضت ملی مسکن چندان مطلوب نبود و مانند آمارهای قبلی، 18 بانک از 26 بانک در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن عملکرد صفر داشتند. بانک های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک هایی بودند که تا 31 فروردین ماه سال جاری در مجموع 657.596 میلیارد ریال در نهضت ملی مسکن پرداخت کردند.
مجموع تسهیلات پرداختی مسکن شهری توسط 26 بانک یک میلیون و 98 هزار و 970 میلیارد ریال بوده که در این مورد 5 بانک عملکرد صفر و در حوزه مسکن روستایی تنها 9 بانک به متقاضیان این بخش تسهیلات پرداخت کرده اند. مجموع تسهیلات پرداختی در مسکن روستایی توسط بانک ها 389.513 میلیارد ریال بوده است.
بر این اساس بانک مسکن 52.772 میلیارد ریال، پست بانک 7.523 میلیارد ریال، سپه 48.838 میلیارد ریال، بانک رفاه کارگران 33.193 میلیارد ریال، بانک ملی 46.163 میلیارد ریال، بانک تجارت 65.745 میلیارد ریال. ریال، بانک ملت 62.340 میلیارد ریال، بانک صادرات 55.195 میلیارد ریال و بانک کشاورزی 18.744 میلیارد ریال تسهیلات مسکن روستایی پرداخت کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا