سلامت خانواده

سن ابتلا به این بیماری خطرناک به 49 سال رسید

به گزارش خبرآنلاین، مدیرعامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران درباره کاهش سن ابتلا به آلزایمر گفت: در حال حاضر یک بیمار 49 ساله مبتلا به آلزایمر داریم و بیماران بالای 40 سال نیز در دوره پیش از ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. مرحله آلزایمر متاسفانه سن ابتلا به این بیماری کاهش یافته است.

معصومه صالحی، مدیرعامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت زوال عقل و آلزایمر در کشور گفت: در ایران میزان ابتلا به زوال عقل رو به رشد بوده که ۶۵ درصد آن آلزایمر است. در دنیا هر 3 ثانیه یک نفر و در ایران هر 7 دقیقه یک نفر به زوال عقل مبتلا می شود. در حال حاضر بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر مبتلا به زوال عقل در کشور داریم که 65 درصد آن مربوط به آلزایمر است و بقیه انواع زوال عقل است.

وی افزود: در دوران کرونا و پس از کرونا با کاهش ارتباطات اجتماعی و خانوادگی، سالمندان دچار اضطراب، ترس و استرس شدند و این امر منجر به شناسایی تنها حدود 400 نفر مبتلا به MCI در سال گذشته شد. McI مرحله اختلال شناختی خفیف یا قبل از آلزایمر است. افرادی که در این مرحله هستند را شناسایی کردیم و با اجرای طرحی به نام ذهن پویا به صورت پایلوت به مدت 3 ماه، تلاش های لازم را برای جلوگیری از رفتن آنها به سمت زوال عقل انجام دادیم. امیدواریم بودجه ای برای اجرای این طرح در نظر گرفته شود.

عوامل موثر بر سرعت زوال عقل و آلزایمر

صالحی تصریح کرد: برخی از عواملی که خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهند عبارتند از: ارتباطات اجتماعی پایین، کم سواد بودن، سیگار کشیدن، ناشنوایی، ورزش نکردن، رژیم غذایی نامناسب، مصرف الکل، آلودگی هوا و از همه مهمتر بیماری های زمینه ای. در میان بیماری های زمینه ای، ابتدا افسردگی، سپس دیابت، فشار خون و کلسترول بالا، در صورت عدم توجه، از عوامل خطر ابتلا به زوال عقل محسوب می شوند.

وی ادامه داد: سبک زندگی سالم یکی از عوامل موثر در کاهش خطر ابتلا به زوال عقل است، یعنی افراد سعی کنند بیشتر از سبزیجات استفاده کنند و روغن های اشباع کمتری مصرف کنند.

وضعیت دارویی و پوشش بیمه ای بیماری آلزایمر

صالحی درباره وضعیت داروهای آلزایمر گفت: به دلیل تحریم ها در حال حاضر داروهای خارجی وارد نمی شود و یا خیلی گران هستند. داروهای تولید شده در ایران هنوز در مورد اثربخشی آنها تحقیق نشده است، اما قطعا موثر هستند.

وی افزود: بیمه های خصوصی این بیماری را بهتر از بیمه های دولتی پوشش می دهند. اخیراً بیمه سلامت برخی از خدمات توانبخشی را برای سالمندان تحت پوشش قرار داده است، اما به اندازه کافی برای کمک به خانواده ها کافی نیست.

زنان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر هستند

صالحی تصریح کرد: امید به زندگی در بین زنان سه تا چهار سال بیشتر است که افزایش سن خود یکی از عوامل زوال عقل است و از سوی دیگر با توجه به اینکه استرس در بین زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود، خطر ابتلا به زوال عقل در بین زنان افزایش می یابد. بالاتر است. حدود 6 تا 7 درصد بیشتر از مردان است.

وی در خصوص کاهش سن ابتلا به آلزایمر گفت: در حال حاضر یک بیمار 49 ساله مبتلا به آلزایمر داریم و یک بیمار 40 ساله نیز در مرحله پیش آلزایمر است. متاسفانه سن ابتلا به آلزایمر کاهش یافته است.

آیا بیمار آلزایمر توانایی حضور در جامعه را دارد؟

صالحی با بیان اینکه آلزایمر یک بیماری پیشرونده و دارای مراحل مختلفی است، گفت: در مرحله اول بیمار آلزایمر توانایی ورود به جامعه را دارد اما در مرحله دوم با کمک مراقب می تواند این کار را انجام دهد. بیمارانی که در مرحله اول یا نیمه اول مرحله دوم بیماری هستند، با مراجعه به مراکزی مانند مرکز جامعه توانبخشی کاسدک از حواس پنج گانه آنها استفاده می شود تا به تدریج یادگیری بازگردد. این مرکز با مجوز سازمان بهزیستی کشور فعالیت می کند و عملکرد موثری بر روی این بیماران داشته است.

وی ادامه داد: در مرحله سوم بیماری فرد دچار مشکلاتی می شود که فقط نیاز به مراقبت های جسمی و توانبخشی دارد و نمی توان زیاد روی ذهنش کار کرد.

امید به زندگی بیماران چقدر است؟

وی تصریح کرد: بیمار مبتلا به زوال عقل یا آلزایمر بین 3 تا 20 سال عمر می کند. هر سال تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر مشکل این بیماری را 5 سال به تعویق می اندازد. باید روی پیشگیری تمرکز کنیم تا فرد مبتلا نشود و در صورت ابتلا از زندگی خوبی برخوردار شود و بعدا قابلیت های خود را بیاموزد.

نداشتن مراقب، چالش بیماران مبتلا به زوال عقل و آلزایمر

مدیرعامل انجمن زوال عقل و آلزایمر خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که مبتلایان به زوال عقل و آلزایمر با آن مواجه هستند نداشتن مراقب است چرا که امروزه فرزندان جدا از والدین خود زندگی می کنند و درصد ازدواج و تولد نیز کاهش می یابد. پیدا شده است همه این موارد باعث می شود بیماران با کمبود مراقب مواجه شوند. لذا از طرف انجمن نسبت به ایجاد «دانشکده پرستاری» با مجوز از کارشناس فنی اقدام کردیم. هدف از تاسیس این مدرسه آموزش و تربیت افراد برای نگهداری از سالمندان مبتلا به زوال عقل است. این به خانواده ها اجازه می دهد تا بیماران خود را با خیال راحت به یک فرد واجد شرایط تحویل دهند.

وی خاطرنشان کرد: از افرادی که دارای مدرک تحصیلی عالی هستند دعوت می شود در دوره های آموزشی ما شرکت کنند. با شرکت در این دوره ها مدرک معتبر علمی و قابل ترجمه در ایران و جهان به آنها اعطا می شود. در صورت کمک مالی به انجمن می توانیم در سال 3 یا 4 هزار نفر را آموزش دهیم تا هم برای مردم شغل ایجاد شود و هم مراقبانی با مدارک علمی به منازل بیماران اعزام شوند، بنابراین آمادگی داریم از افراد پیش ثبت نام کنیم. مشارکت. در این زمینه داریم

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا