سلامت خانواده

چگونه قلب سالمی داشته باشیم؟

به گزارش خبرآنلاین، بیماری های قلبی عروقی اولین عامل مرگ و میر در جهان است و تغذیه نقش بسزایی در کاهش ابتلا به این بیماری ها دارد.

ایسنا در گزارشی نوشت: تصلب شرایین، فشار خون بالا، بیماری ایسکمیک قلبی، بیماری عروق محیطی و نارسایی قلبی از جمله بیماری های قلبی عروقی است. افراد بالای دو سال برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی باید «سبک زندگی مناسب» و «رژیم غذایی سالم» داشته باشند.

رژیم غذایی “مدیترانه ای” برای پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی توصیه می شود. افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات با تاکید بر سبزیجات ریشه ای و سبز و غلات کامل از ویژگی های این رژیم است. همچنین مصرف ماهی های چرب (غنی از امگا 3)، مصرف کمتر گوشت قرمز و تاکید بر گوشت بدون چربی، کاهش مصرف لبنیات پرچرب، مصرف آجیل و حبوبات، مصرف مخلوط زیتون، کلزا، گردو یا مارگارین. با روغن کلزا یا روغن بذر کتان. توصیه شده. به طور کلی، این الگوی غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات، محصولات لبنی کم چرب، غلات کامل، ماهی، آجیل، بادام زمینی و حاوی مقادیر کم پروتئین حیوانی و قند است.

به گفته دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، کاهش مصرف پروتئین های حیوانی پرچرب مانند گوشت و لبنیات پرچرب ضروری است. دریافت فیبر و آنتی اکسیدان ها نیز بسیار مهم است. میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل منابع اصلی فیبر هستند.

کنترل استرس در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی نیز موثر است. استرس منجر به تولید هورمون هایی می شود که ضربان قلب، فشار خون و تحریک پذیری قلب را افزایش می دهد.

همچنین دیابت در بیماری های قلبی عروقی نیز نقش دارد و یک عامل خطر مستقل برای چنین بیماری هایی محسوب می شود. انواع دیابت خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

کنترل وزن در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی نقش دارد. به عبارت دیگر چاقی ارتباط مستقیمی با بیماری های قلبی عروقی دارد و حتی کاهش اندک وزن می تواند در کنترل این بیماری ها موثر باشد.

محدود کردن مصرف نمک و جلوگیری از کمبود ویتامین D ضروری است. به منظور جلوگیری از کمبود ویتامین D، مصرف یک مروارید از 50000 واحد ویتامین D به صورت ماهانه توصیه می شود.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا