سلامت خانواده

رابطه استفاده از سیگارهای الکترونیکی با خطر بالای سرطان ریه – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سلامت جو به نقل از سلامتی دی نیوز، دکتر.یون واک کیم، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه ملی سئول در کره جنوبی، گفت: این اولین مطالعه بزرگ مبتنی بر جمعیت است که نشان می دهد خطر ابتلا به سرطان ریه در مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی پس از ترک سیگار افزایش می یابد.

تیم کیم نتایج بیش از 4.3 میلیون کره جنوبی را که در برنامه غربالگری سلامت ملی این کشور در سال‌های 2014-2012 یا 2018 ثبت نام کرده بودند، پیگیری کردند. پیگیری در سال 2021 انجام شد.

شرکت کنندگان بر اساس عادت سنتی سیگار کشیدن/سیگار الکترونیکی تقسیم شدند.

در طول دوره پیگیری بیش از 53000 نفر به سرطان ریه مبتلا شدند و 6351 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

تیم کیم دریافت که افرادی که به مدت پنج سال یا بیشتر سیگار را ترک کرده‌اند اما از سیگارهای الکترونیکی استفاده کرده‌اند، نسبت به افرادی که برای مدت مشابه سیگار را ترک کرده‌اند اما از سیگار الکترونیکی استفاده نکرده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه کشنده هستند.

و برای کسانی که کمتر از پنج سال سیگار را ترک کرده بودند، روی آوردن به سیگارهای الکترونیکی در مقایسه با افرادی که سیگار و سیگارهای الکترونیکی را ترک کرده بودند، خطر ابتلا به سرطان ریه یا مرگ بر اثر این بیماری را در آنها افزایش داد. مصرف نکرده بود

تیم کره ای دریافت که این روند به ویژه در افراد 50 تا 80 ساله قوی است.

کیم افزود: “نتایج ما نشان می دهد که مضرات بالقوه استفاده از سیگارهای الکترونیکی به عنوان جایگزینی برای سیگار کشیدن باید در هنگام ادغام مداخلات ترک سیگار برای کاهش خطر سرطان ریه در نظر گرفته شود.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا