سلامت خانواده

بلافاصله پس از مسواک زدن دهان خود را نشویید!

بسیاری از ما از دوران کودکی همین روال مسواک زدن را داشته ایم و اولین بار این عادت را از والدین خود آموختیم: مسواک زدن، خالی کردن دهان و آبکشی. .

اگرچه طبیعی است که میل شدید به شستشوی دهان بعد از مسواک زدن داشته باشید، اما همیشه این کار توصیه نمی شود. خمیردندان هایی که حاوی فلوراید و سایر مواد تقویت کننده مینای دندان هستند ممکن است به زمان بیشتری روی سطح دندان نیاز داشته باشند تا کار خود را به درستی انجام دهند و در نتیجه از مزایای کامل خود بهره مند شوند.

فلوراید یک ماده معدنی است که از دیگر فواید آن به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند. مقدار کمی فلوراید به طور طبیعی در برخی از غذاهایی که می خوریم یافت می شود، اما این ماده به آب آشامیدنی و محصولات بهداشتی دهان نیز اضافه می شود تا به بهبود سلامت دندان کمک کند.

فلوراید زمانی بهترین اثر ممکن را دارد که مستقیماً روی دندان ما قرار گیرد. به علاوه فلورایدی که چند دقیقه بیشتر روی دندان باقی می ماند قوی ترین اثر را دارد. حکمت مرسوم در مورد شستشوی دهان با آب بعد از مسواک زدن در واقع پایه اساسی دارد. به طور کلی، ما نباید غلظت های بالای فلوراید را مصرف کنیم.

برخی از محصولات دندانی حاوی غلظت فلوراید بالاتر از مقدار توصیه شده روزانه هستند. بنابراین، استراتژی شستشوی دهان پس از مسواک زدن به عنوان راهی برای جلوگیری از مصرف مقادیر قابل توجهی فلوراید، به یک روش معمول تبدیل شده است.

همچنین، همه ما تمایل زیادی به جایگزینی طعم قوی و نعنایی خمیردندان در دهان خود با یک ماده خنثی مانند آب داریم. شستن چنین مزه ای از دهان بعد از مسواک زدن گاهی اوقات فقط میل بدن را برای از بین بردن طعم خمیردندان برآورده می کند.

متأسفانه وقتی بلافاصله پس از مسواک زدن آبکشی می کنیم، بسیاری از مزایای استفاده از فلوراید روی دندان هایمان را از دست می دهیم.

کارشناسان فعال در این زمینه از جمله بنیاد سلامت دهان بریتانیا توصیه می کنند که به جای شستشوی دهان، پس از مسواک زدن، به سادگی بزاق یا خمیر دندان اضافی را از دهان خود خارج کنید.

بهتر است اجازه دهید فلوراید برای مدت کوتاهی در طول روز و بعد از هر بار مسواک زدن روی دندان های شما باقی بماند. همچنین سعی کنید تا 10 دقیقه یا بیشتر بعد از مسواک زدن چیزی نخورید و ننوشید.

باید گفت که تحقیقات به روز زیادی در مورد مدت زمان دقیق ماندگاری خمیردندان روی دندان ها انجام نشده است. طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، در فرآیند فلوراید تراپی حرفه ای در مطب دندانپزشکی که غلظت فلوراید بالاتری نسبت به خمیر دندان استفاده می شود، ترکیب مورد نظر برای مدت زمان کوتاه تری روی دندان باقی می ماند.

در مرحله بعد، ممکن است از شما خواسته شود که حداقل تا 30 دقیقه پس از استفاده از درمان از شستشوی دهان، خوردن یا نوشیدن چیزی خودداری کنید. به این ترتیب فلوراید می تواند روی دندان باقی بماند تا اثر خود را کامل کند. هنگام مسواک زدن دندان ها در خانه، قبل از شستشو مدتی صبر کنید تا اثر مفید فلوراید در مبارزه با پوسیدگی به حداکثر برسد.

خطرات احتمالی عدم شستشوی دهان پس از مسواک زدن
به طور کلی، حذف مرحله شستشوی دهان پس از مسواک زدن برای اکثر افراد بی خطر تلقی می شود. با این حال، چندین عوارض جانبی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود.

به طور کلی مصرف مقادیر زیاد محصولات دندانی حاوی فلوراید هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان توصیه نمی شود. فلوراید بیش از حد می تواند منجر به موارد زیر شود:

– حالت تهوع

– اسهال

– درد شکم

با این حال، زمانی که از خمیردندان فلورایددار به اندازه یک نخود استفاده می شود، این عوارض نادر است. این عوارض جانبی معمولاً تنها زمانی رخ می‌دهند که کودکان مقادیر زیادی از محصولات حاوی فلوراید بزرگسالان را قورت دهند یا زمانی که محصولات فلورایدی که برای استفاده در مطب دندان‌پزشکی در نظر گرفته شده است به‌طور نامناسب استفاده می‌شوند.

بنابراین، رسیدن به هر سطحی از مسمومیت با فلوراید به سادگی با بلعیدن مقدار کمی خمیر دندان برای یک فرد بالغ سالم بسیار دشوار و تقریبا غیرممکن است.

فلوراید و کودکان
انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند که کودکان زیر 3 سال می توانند به محض رویش اولین دندان خود از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنند.

اما مراقب کودک باید فقط مقدار کمی خمیر دندان حاوی فلوراید به اندازه یک دانه برنج به مسواک بزند و کودک باید بلافاصله پس از مسواک زدن دهان خود را بشویید.

نخ دندان
نکته گیج کننده دیگر این است که آیا بعد از مسواک زدن در رابطه با نخ دندان، دهان خود را بشویید یا نه. دستورالعمل‌های کنونی توصیه می‌کنند که همیشه دهان خود را بعد از نخ دندان بشویید تا باکتری‌ها و پلاک‌های شلی که ممکن است در دهان شما باقی مانده‌اند از بین بروند.

یک مطالعه کوچک در سال 2018 روی دانشجویان دندانپزشکی نشان داد که استفاده از نخ دندان قبل از مسواک زدن می تواند به رفع این مشکل کمک کند. شرکت کنندگان در مطالعه که قبل از مسواک زدن نخ دندان کشیدند، پس از انجام فعالیت های روزانه خود، غلظت بیشتری از فلوراید را در حفره دهان حفظ کردند.

دهانشویه
دهانشویه یکی دیگر از محصولات بهداشتی دندان است. دهانشویه معمولاً برای رفع بوی بد دهان استفاده می شود و بیشتر فرمول ها حاوی الکل هستند.

برای تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی می توان از فرمول های مخصوص دهان شویه استفاده کرد. برخلاف مسواک زدن، اکثر متخصصان مراقبت های بهداشتی دهانشویه را یک مرحله اختیاری برای محافظت بیشتر می دانند.

اگر مستقیماً پس از مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید از دهانشویه بدون فلوراید استفاده کنید، ممکن است فلوراید را از روی مینای دندان خود بشویید که بیشتر از اینکه فایده داشته باشد ضرر دارد. با این حال، اگر از دهانشویه ای استفاده می کنید که حاوی مواد مینای دندان مانند فلوراید است، ممکن است بتوانید سطح فلوراید را در دهان خود پس از مسواک زدن بالا نگه دارید.

مطالعات بالینی زیادی برای مقایسه نتایج استفاده از دهانشویه بلافاصله پس از مسواک زدن یا با گذشت زمان وجود ندارد. اما برای ایمن بودن بهتر است بعد از مسواک زدن حدود 20 دقیقه صبر کنید و سپس از دهانشویه استفاده کنید، به خصوص اگر محصول مورد نظر شما حاوی الکل یا فلوراید نباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا