سلامت خانواده

با این رژیم غذایی خطر ناباروری را کاهش دهید

به گزارش خبرآنلاین، ناباروری اغلب در کوتاه مدت یا بلندمدت افراد را با مشکلاتی مواجه می کند و آنها را در معرض فشارهای خانوادگی و اجتماعی قرار می دهد.

سلامت نیوز در خبری نوشت: بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت، 15 درصد از زوج های دنیا در طول زندگی خود دچار نوعی ناباروری می شوند که این رقم در ایران به 22 درصد می رسد. طبق آمار، حدود 4 میلیون زوج نابارور در ایران وجود دارد. گروهی از زوج های نابارور در حال حاضر نابارور ثانویه هستند. یعنی زوج های باروری بوده اند که به دلایلی مانند سبک زندگی، تغذیه، تاخیر در بچه دار شدن و … قدرت باروری خود را از دست داده اند، اما یکی از سوالات رایج این است که آیا ورزش و کاهش وزن می تواند شانس باروری را کاهش یا افزایش دهد. . دادن

برای پاسخ به این سوال به سراغ دکتر آتوسا کریمی، متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ درمان ناباروری و از اعضای هیات علمی مرکز درمان ناباروری ابن سینا رفتیم و در مورد تاثیر ورزش بر باروری و ناباروری با وی گفت و گو کردیم. .

ورزش شانس باروری را افزایش می دهد

تحقیقات نشان می دهد که حدود 12 درصد از ناباروری ها به دلیل چربی اضافی و اضافه وزن است. دکتر کریمی با اشاره به این موضوع ورزش و کاهش وزن را یکی از راه های افزایش شانس باروری می داند و می گوید: کسانی که ورزش می کنند معمولا سبک زندگی سالم تری دارند و شاخص توده بدنی آن ها به اندازه ایده آل تنظیم می شود، بنابراین این امکان وجود دارد. چاق شدن آنها بسیار پایین است شاخص توده بدنی از تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر مجذور قد فرد (بر حسب متر) به دست می آید و اگر شاخص توده بدنی بین 18.5 تا 24.9 باشد. وزن ایده آل است، اما شاخص توده بدنی بین 25 تا 9 است. 29.00 اضافه وزن، 30.00 تا 34.900 چاقی و شاخص توده بدنی بالاتر از 35.00 چاقی مفرط در نظر گرفته می شود آن ها افراد سالم تری هستند و خون رسانی به همه اندام هایشان از جمله دستگاه تناسلی بیشتر است و در نتیجه احتمال باروری در این افراد بیشتر می شود و همچنین زنان چاق که تصمیم به بارداری دارند می توانند با ورزش شانس باروری را افزایش دهید زیرا چربی دور تخمدان ها و لگن را احاطه کرده و با اختلال در متابولیسم قند خون و اختلال در عملکرد هورمون های جنسی باعث کاهش تخمک گذاری و باروری می شود. همچنین در صورت نیاز به روش های پیشرفته کمک باروری مانند IVF و میکرواینجکشن، دسترسی به تخمدان ها در طول عمل دشوار خواهد بود. از طرفی زنان چاق برای درمان خیانت به دوز بیشتری از دارو نیاز دارند و این موضوع باعث افزایش هزینه دارو، پاسخ کمتر و جراحی سخت تر می شود.

لاغری بیش از حد منجر به ناباروری می شود

به گفته کریمی، همانطور که چاقی و شاخص توده بدنی بالای 25 شانس باروری را کاهش می دهد، لاغری بیش از حد و شاخص توده بدنی زیر 18.5 نیز می تواند منجر به ناباروری شود.

این فلوشیپ درمان ناباروری می گوید: زمانی که وزن و بافت چربی زنان به زیر یک حد می رسد، تخمک گذاری و خونریزی ماهانه از نظر فیزیولوژیکی متوقف می شود و ناباروری به طور موقت رخ می دهد، در صورتی که در این مرحله فرد به پزشک مراجعه نکند و تحت نظر پزشک باشد. متخصص تغذیه اگر وزن خود را اصلاح نکند، ممکن است ناباروری طولانی مدت و حتی غیرقابل برگشت شود، بنابراین افراد باید خود را در محدوده وزنی مناسب نگه دارند (شاخص توده بدنی 18.5 تا 24.9). شاخص می تواند با ورزش شانس باروری را افزایش دهد و در صورت باروری دوران بارداری بهتر و سالم تری را سپری کند.

تاثیر ورزش در کاهش عوارض بارداری در زنان چاق

کریمی با بیان اینکه عوارض بارداری در زنان دارای اضافه وزن بیشتر است، می گوید: زنان چاق حتی اگر باردار باشند، عوارضی مانند سقط جنین، فشار خون بالا یا مسمومیت بارداری، لخته شدن خون در ریه ها و اندام ها و… بیشتر از زنان دارند. که وزن طبیعی دارند.” ورزش به افزایش خون رسانی به همه اندام ها از جمله تخمدان ها و رحم کمک می کند و امکان پذیرش پوشش داخلی رحم برای لانه گزینی جنین را افزایش می دهد. همچنین با خون رسانی بهتر به تخمدان ها، فولیکول ها و تخمک های با کیفیت بهتری تولید می شود.

چه زمانی ورزش شانس باروری را کاهش می دهد؟

کریمی در پاسخ به این سوال می گوید: با توجه به شرایط بیماران توصیه می کنیم در مقاطعی از ورزش های سنگین خودداری کنند به عنوان مثال خانم هایی که تحت درمان IVF هستند از انجام ورزش های سنگین مانند نشستن و نشستن، ژیمناستیک خودداری کنند. حرکات و تردمیل با سرعت زیاد به دلیل استفاده از داروهای تحریک تخمک گذاری تزریقی که باعث رشد فولیکول ها در تخمدان می شود، زیرا احتمال آسیب به تخمدان ها وجود دارد (پیچ خوردگی) در اثر حرکات شدید که باعث ایجاد مشکل در خون رسانی به تخمدان ها می شود، اما راه رفتن با سرعت ملایم نه تنها برای این خانم ها مشکلی ایجاد نمی کند، بلکه تا زمانی که بیمار در چرخه IVF نباشد، به بهبود وضعیت کمک می کند و آمپول هورمونی دریافت نکرده است، محدودیتی برای ورزش وجود ندارد.»

همچنین خانم هایی که عمل انتقال جنین انجام داده اند باید در دوره بعد از انتقال جنین از ورزش های سنگین خودداری کنند اما پیاده روی سبک و کوتاه مدت بلامانع است. در دوران بارداری زنان باردار باید حتماً برای نوع و مدت ورزش مناسب به متخصص زنان مراجعه کنند، به عنوان مثال زنان بارداری که جفت آنها در قسمت پایین رحم قرار دارد باید از انجام فعالیت های بدنی سنگین خودداری کنند و پزشک در مورد دامنه فعالیت های ورزشی توصیه کند. فعالیت های مجاز بسته به سن بارداری و وضعیت بیمار تصمیم خواهد گرفت.

رژیم غذایی زیر نظر متخصص تغذیه

این روزها کاهش وزن و تناسب اندام به دغدغه زنان جوان تبدیل شده است. از آنجایی که وزن بدن مادر در دوران بارداری افزایش می یابد، برخی از زنان سعی می کنند قبل از باردار شدن وزن خود را کاهش دهند. کریمی در این باره می گوید: در صورت اضافه وزن و چاقی توصیه می شود قبل از اقدام به بارداری لاغر شوند، به ویژه خانم هایی که تنبلی تخمدان (تخمدان پلی کیستیک) دارند و اضافه وزن دارند، حتما قبل از بارداری لاغر شوند، زیرا چربی بیش از حد در بدن این افراد باعث افزایش مقاومت به انسولین و اختلال در متابولیسم قند و چربی خون و هورمون های جنسی می شود و با کاهش وزن، مقاومت به انسولین کاهش می یابد و متابولیسم قند و چربی و عملکرد هورمون ها کاهش می یابد تنظیم می شود و در نهایت خونریزی ماهانه منظم می شود و تخمک گذاری شروع می شود، به طوری که برخی از افرادی که تخمدان پلی کیستیک دارند، پس از کاهش وزن، خود به خود باردار می شوند، اما توجه داشته باشید که کاهش وزن باید زیر نظر متخصص تغذیه و خودسرانه انجام شود. و رژیم های اضطراری ممنوع است، زیرا برخی افراد بدون توجه به نیاز بدن، تنها از یک ماده غذایی برای کاهش وزن استفاده می کنند و خود را از سایر غذاها محروم می کنند که به مرور زمان باعث کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می شود و مشکلاتی مانند ریزش مو را به دنبال خواهد داشت. چروک شدن پوست، آسیب به اندام های داخلی و تشدید ناباروری.»

این فلوشیپ ناباروری تاکید می کند: اگر افراد زیر نظر متخصص تغذیه لاغر شوند، می توانند با یک رژیم غذایی علمی، میزان و تنوع مناسب غذا و ویتامین ها را دریافت کنند و در مدت زمان معقول لاغر شوند. همچنین این نوع کاهش وزن به حفظ سلامت مو و پوست افراد کمک می کند و در عین حال شانس باروری را افزایش می دهد.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا