سلامت خانواده

تله ای به نام زنانه شدن اعتیاد در ایران

گزارش کردن اقتصاد آنلاین به گزارش جام جم، میزان اعتیاد زنان 133 درصد افزایش یافت»؛ این خبری بود که دبیر میز پیشگیری از مواد مخدر شورای عالی انقلاب فرهنگی چندی پیش در گفت و گو با یکی از رسانه ها اعلام کرد؛ سیاه و آمار دردناک بسیاری از زنان و دختران 15 تا 30 ساله کشورمان که در باتلاق اعتیاد بلعیده شده اند!

معضل اعتیاد اگرچه موضوع جدیدی نیست و سالهاست که گریبانگیر بسیاری از مردم به عنوان یکی از معضلات بزرگ اجتماعی شده است، اما این روزها با ظهور انواع مواد مخدر و اعتیادآور و تبدیل آن از سنتی به صنعتی در از یک سو و مصرف آن در اشکال مختلف از سوی دیگر این مشکل رنگ دیگری به خود گرفته است.

کاهش سن اعتیاد و استعمال دخانیات، تغییر الگوی مصرف مواد و گرایش بیش از 130 درصد زنان و دختران جوان به این مواد، چهره جدید این آسیب است. ابوالحسن صفرپور، دبیر میز پیشگیری فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی چندی پیش در این باره گفت: طبق آمار از سال 1393 مصرف مواد مخدر و سن مصرف کاهش یافته و الگوی مصرف نیز به سمت مواد مخدر صنعتی و توهم زا رفته است. به گفته کارشناسان این حوزه، یکی از عوامل موثر در افزایش میزان اعتیاد و مصرف دخانیات نسبت به گذشته، در دسترس بودن این نوع مواد و قیمت پایین آنها نسبت به داروهای سنتی است. به گفته صفرپور، قیمت تریاک در سال 1399 کیلویی 20 میلیون تومان بوده و امسال به 160 میلیون تومان رسیده است و به همین دلیل مصرف تریاک به دلیل افزایش قیمت نسبت به چند سال گذشته کاهش یافته است، اما ماده مخدر بسیار خطرناکی مثل شیشه در سال 1399 کیلویی 90 میلیون تومان بود اما امسال فقط به 120 میلیون تومان رسیده است که نسبت به مواد مخدر مانند تریاک قیمت این ماده اصلا افزایش پیدا نکرده است. چون 30 گرم شیشه می تواند هزار نفر را معتاد کند اما این با چند کیلوگرم ماده مخدر مثل تریاک امکان پذیر است!

شروع سیگار کشیدن به سن زیر 15 سال رسیده است

زهرا حسامی معاون مرکز تحقیقات کنترل و پیشگیری از دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره می گوید: در سال های اخیر سن اعتیاد کاهش یافته و در حال حاضر شروع مصرف دخانیات به ویژه قلیان و سیگار الکترونیکی به کمتر از 15 سال رسیده است، در مورد اعتیاد نیز وضعیت به همین منوال است، زیرا روند اعتیاد فرآیندی زمان‌بر است.

سهولت دسترسی و قیمت ارزان داروهای مدرن باعث افزایش آمار اعتیاد می شود

علاوه بر بحث قیمت و سهولت دسترسی به مواد مخدر، در سال های اخیر ظهور دخانیات به اشکال مدرن نیز بر شدت موضوع افزوده است. گرایش روزافزون بسیاری از مردم به ویژه جوانان به سیگار و قلیان الکترونیکی نمونه بارز آن است. حسامی در این خصوص با بیان اینکه هرچه بیشتر در دسترس باشد، معتادتر است، می گوید: ممکن است به دلیل برخی مسائل فرهنگی، دستیابی به مواد مخدر سنتی برای بسیاری از جوانان، نوجوانان به ویژه دختران سخت باشد. بنابراین، مواد الکترونیکی و مواد روانگردان مورد استفاده در سیگارهای معمولی به دلیل در دسترس بودن و ارزان‌تر بودن، حمل و استفاده آسان طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند.

همان گروه سنی؛ موثرترین عامل در گرایش نوجوانان به مواد مخدر

به گفته معاون درمان مرکز تحقیقات کنترل و پیشگیری از دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اگرچه نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد بسیار مهم است، اما تأثیر همسالان بیش از هر چیز دیگری مؤثر است. حسامی در این باره معتقد است: «در حال حاضر با توجه به اینکه کودکان از طریق فضای مجازی و واقعی با همسالان خود ارتباط بیشتری دارند و بیش از گذشته تحت تأثیر محیط قرار می گیرند، به همین دلیل بیش از گذشته در معرض خطر هستند. از سوی دیگر سابقه افسردگی، اعتماد به نفس پایین، تبلیغات فضای مجازی و القای مصرف این گونه مواد به عنوان یک طبقه اجتماعی و ارضای حس کنجکاوی از دیگر عوامل موثر در گرایش جوانان و نوجوانان به ویژه دختران به از مواد مخدر و تنباکو استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا