بهداشت و درمان

توزیع فراوان وارفارین در داروخانه‌ها

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، سید حیدر محمدی گفت: سال گذشته با هماهنگی و رایزنی با مدیرعامل شرکت های بین المللی به منظور تسهیل در تامین داروهای بیماران خاص از جمله مقداری خون انجام شد. عوامل، داروهای شیمی درمانی، داروهای پیوندی، انسولین های قلمی. و داروهای ام اس، هماهنگی فشرده صورت گرفت.

وی افزود: برای ترخیص کمبود کالاهایی مانند کتامین، پروپوفول، IVIG و سرم، باقیمانده در گمرکات کشور، هماهنگی های مناسبی با این نهاد صورت گرفته و روند ترخیص با سرعت بیشتری محقق شد.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور درباره عرضه وارفارین در کشور ادامه داد: به بیماران قلبی این اطمینان را می دهیم که با توجه به واردات مقدار مناسب وارفارین، توزیع متعدد آن در دو ماه و نیم گذشته و تولید داخلی این دارو در ماه های آینده هیچ محدودیتی در عرضه وجود نخواهد داشت و بیماران نگران تهیه داروی خود نخواهند بود.

محمدی تصریح کرد: در روزهای اخیر محموله های بزرگ وارفارین در مراکز توزیع دارو و داروخانه ها توزیع شده است، بنابراین انبار خوبی از این دارو وجود دارد و با برنامه معاونت غذا و دارو در سراسر کشور، میزان خوبی وجود دارد. موجودی این دارو در داروخانه های منتخب

وی با بیان اینکه اولین تولیدکننده داخلی داروی وارفارین در روزهای آینده حجم زیادی از این دارو را در بازار توزیع خواهد کرد، افزود: مردم می توانند از سامانه 190 اپلیکیشن استفاده کنند. Titek یا پورتال mobile.ttac.ir با وارد کردن نام دارو، وارفارین را از نزدیکترین داروخانه تهیه کنید.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه وارفارین دارویی خاص است و تولید آن به دلیل وجود پنجره درمانی محدود نیازمند شرایط خاصی است که یکی از تولیدکنندگان داخلی موفق به تولید آن شده است، خاطرنشان کرد: افراد فاقد هر گونه نگرانی با توجه به نیاز شما وارفارین آن را تهیه کنید تا در خانه شاهد تاریخ انقضای آن نباشند.

محمدی در خصوص مقادیر عددی داروهای عرضه شده در کشور افزود: در سال 1402 2 میلیارد و 209 میلیون داروی متفورمین تولید شده و هزینه این دارو حدود 1800 میلیارد تومان و همچنین داروی سرماخوردگی بزرگسالان و آسپرین به صورت عددی بوده است. آنها در رده های دوم و سوم قرار دارند.

وی تاکید کرد: سرم تزریقی کلرید سدیم رتبه اول مصرف را به خود اختصاص داده است که در سال 1402 سه هزار و 500 میلیارد تومان هزینه داشته است که در مجموع رتبه نخست هزینه های ریالی سال گذشته مربوط به کلرید سدیم بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا