بهداشت و درمان

چه تعداد از پزشکان فرار مالیاتی دارند

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، آرش انیسیان در پاسخ به این سوال که وضعیت پرداخت مالیات در جامعه پزشکی کشور چگونه است، گفت: جامعه پزشکی به عنوان قشر فرهیخته جامعه همواره نسبت به سایر اقشار جامعه به تعهدات مالیاتی خود عمل می کند. پیش بوده است میزان پرداخت مالیات و میزان مشارکت در استفاده از تبصره 100 قانون مالیات های مستقیم عملاً به مردم این امکان را می دهد که تا سقف مشخصی از درآمد مالیات خود را به صورت یکجا پرداخت کنند.

وی افزود: جامعه پزشکی جامعه ای است که عمدتاً با قوانین همراه است، چیزی که در بین جامعه پزشکی به اصطلاح فرار مالیاتی نامیده می شود، نمی توان گفت اصلا وجود ندارد اما ممکن است بسیار کوچک باشد.

انیسیان ادامه داد: بیش از 350 هزار نفر در سازمان نظام پزشکی عضویت دارند و بیش از 100 هزار نفر از اعضای جامعه پزشکی در قالب مجوز کلینیک ها و موسسات فعالیت مستقل شخصی دارند. از این تعداد کمتر از 750 نفر به طور رسمی توسط سازمان امور مالیاتی به عنوان فرار مالیاتی معرفی شده اند که از نظر ما قطعی نیست.

وی افزود: این عدد در جامعه 350 هزار نفری تقریبا صفر است. ما خودمان را با هیچ طبقه ای مقایسه نمی کنیم، اما آنچه مهم است عدالت مالیاتی است. تفاوت جامعه پزشکی با سایر اقشار در این است که جامعه پزشکی جزء معدود اقشاری ​​است که در تبصره 6 قانون بودجه سنواتی به صورت سببی درج شده است. حساب 10 درصد عملکرد آنها در مراکز درمانی در پایان ماه به سازمان امور مالیاتی واریز می شود. مابقی مشاغل موظفند 4 ماه پس از پایان سال مالی مالیات کرامت را پرداخت کنند. زیرا اکثر مراکز درمانی و پزشکان به ویژه در شهرستان ها با سازمان های بیمه گر هستند سقوط دارای قرارداد و عملاً عملکرد آنها نسبت به سازمانهای بیمه گر است سقوط شفاف و قابل مشاهده است و بر این اساس مالیات می پردازند.

انیسیان گفت: مالیات در مشاغل پزشکی (بخش مربوط به عملکرد جامعه پزشکی) در مراکز درمانی به صورت 10 درصد است. حساب آخر ماه پرداخت می شود و مابقی در پایان سال به صورت صورتحساب ارسال می شود و مابه التفاوت را پرداخت می کنند.

وی افزود: از سوی دیگر جامعه پزشکی برای صدور و تمدید پروانه فعالیت باید پرونده مالیاتی داشته باشد و مالیات سال های گذشته را تسویه کرده باشد. بسیاری از مشاغل از این قانون مستثنی هستند. جامعه پزشکی از معدود مشاغلی است که صدور پروانه فعالیت افتخاری مشمول تسویه مالیات است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا