اخبار سلامت

تولید 70 درصد تجهیزات اهدای خون/تولید پلاسما 2 برابر شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، دکتر مصطفی جمالی امروز در حاشیه پنجمین کنگره بین المللی انتقال خون در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 100 درصد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی به خون و فرآورده های خونی و ذخایر خونی تامین شده است. از 4 به 8 تا 12 روز افزایش یافته است. این موضوع در بحران هایی مانند حادثه تروریستی کرمان که نیاز شدید به گروه خونی O منفی بود کمک زیادی به ما کرد و در این حادثه خون کافی تامین شد.

تولید 70 درصد تجهیزات انتقال خون در داخل کشور

وی با بیان اینکه 70 درصد تجهیزات انتقال خون در داخل کشور تولید می شود، افزود: سانتریفیوژ، فریزر و تخت خون گیری از کیفیت خوبی برخوردار است. یکی از فناوری های پیشرفته دستگاه اشعه خون است که با همکاری سازمان انرژی اتمی تولید شده و در حال بررسی است تا در صورت تایید در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد.

افزایش 2 برابری در تولید پلاسما

وی با بیان اینکه تولید سالانه پلاسما را از 180 هزار لیتر به 300 هزار لیتر رساندیم، گفت: در یک سال اخیر میزان استخراج پلاسما از خون دو برابر شده و ایران در سال گذشته رتبه برتر آسیا را در پزشکی انتقال خون کسب کرده است. و شاخص کفایت و سلامت خون در ایران بسیار مناسب و در سطح آمریکا و اروپا می باشد.

مخالفت سازمان انتقال خون با ذخیره پلاسما

به گفته وی، دو پالایشگاه پلاسما به روش کروماتوگرافی ایجاد شده است، اما فناوری مدرنی برای تولید داروهای مشتق از پلاسما در کشور وجود ندارد.

جمالی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل نبود پالایشگاه پلاسما، بیشتر پلاسمای تولید داخل به کشورهای خارجی ارسال و به دارو تبدیل و به کشور باز می گردد که دسترسی مردم به داروهای مشتق از پلاسما را به خطر می اندازد.

تشخیص سریع بیماری های منتقله از راه خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به دستاوردهای سازمان انتقال خون ایران در دولت سیزدهم، افزود: در ابتدای کار دولت، آزمایشات اتوماسیون برای تعیین گروه خونی و تشخیص بیماری های ویروسی در چند استان بیشتر نبود. اما در حال حاضر این سیستم در تمام استان های کشور نصب شده است. و همه به آن دسترسی دارند.

جمالی ادامه داد: تست NAT برای تشخیص سریع و دقیق تر بیماری های منتقله از راه خون بالاخره پس از 20 سال راه اندازی شد. تاکنون با مصاحبه و غربالگری اهداکنندگان، افراد پرخطر برای اهدای خون رد می‌شدند، اما ممکن است تعداد کمی از مبتلایان به هپاتیت و بیماری‌های منتقله از راه خون در این غربالگری‌ها شناسایی نشده باشند و آزمایش NAT باعث افزایش سلامت افراد شده است. خون اهدا کرد افزایش و امکان انتقال بیماری ها از طریق خون باید نزدیک به صفر باشد.

کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات با خون رسانی به موقع

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه سالانه چندین هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست می دهند، گفت: اگر خون مورد نیاز مصدومان تصادفات جاده ای توسط اورژانس پیش بیمارستانی در محل حادثه تزریق شود، این افراد کمتر فوت می کنند و این امکانات. در آمبولانس ها ارائه می شود و هلیکوپترها باید خون را ذخیره کرده و به مصدومان حوادث تزریق کنند. البته در حال حاضر این کار به صورت محدود انجام می شود و تا سه سال آینده باید به کل کشور سرایت کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا