اخبار سلامت

ثبت 227 مورد ابتلا به “بوتولیسم”/مراقب این غذاها باشید

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، «بوتولیسم» نوعی بیماری است که توسط سم قوی و کشنده ای به نام سم بوتولینوم ایجاد می شود. این سم توسط نوعی باکتری به نام «کلستریدیوم بوتولینوم» ترشح می شود. باکتری های تولید کننده سم بوتولینوم به طور طبیعی در بسیاری از مکان ها یافت می شوند و به ندرت افراد را بیمار می کنند، اما زمانی که بیماری زا شوند، می توانند کشنده باشند. در واقع بوتولیسم یک بیماری کشنده است و با توجه به اهمیت موضوع و مرگ و میر ناشی از آن، هر مورد ابتلا به این بیماری در سطح کشور یک اورژانس پزشکی محسوب می شود زیرا ممکن است مواد غذایی آلوده توسط افراد دیگر استفاده شود. و شیوع بوتولیسم ناشی از غذا رخ می دهد.

علائم بوتولیسم چیست؟

سم بوتولینوم یک سم بسیار قوی و یکی از کشنده ترین مواد و سموم شناخته شده است که به اعصاب بدن حمله می کند و با مسدود کردن عملکرد اعصاب باعث فلج شل پیش رونده به شکل ضعف در عضلات چشم، صورت می شود. دهان و گلو علائم آن افتادگی پلک، دو بینی، تاری دید، اختلال در بلع و اختلال گفتار است.

این ضعف ممکن است به گردن، بازوها، تنه و پاها نیز سرایت کند و منجر به مشکل در تنفس، فلج عضلانی و حتی مرگ شود.

علائم و نشانه های بوتولیسم دیرتر و 12 تا 24 ساعت پس از مصرف غذای آلوده به باکتری ظاهر می شود. البته این فاصله زمانی ممکن است بین 4 ساعت تا 10 روز باشد.

افراد مبتلا به بوتولیسم ممکن است همه این علائم را یکجا نشان ندهند.

عمدتاً کسانی که از غذاهای آماده از منابع ناشناخته (کنسروها و سایر غذاهای تهیه شده در منزل بدون کنترل بهداشتی) استفاده می کنند و یا غذاهای کنسرو شده را قبل از مصرف به خوبی حرارت نمی دهند، بیشتر در معرض خطر هستند.

همچنین، نوزادان کمتر از یک سال که به آنها عسل داده می شود، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بوتولیسم نوزادان هستند.

شناسایی 227 مورد بوتولیسم در سال 1402

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در سال 1402، در مجموع 227 مورد تحت عنوان موارد مشکوک، احتمالی یا قطعی بوتولیسم در کشور گزارش شده است.

حدود 73 درصد موارد در مناطق شهری و 27 درصد در مناطق روستایی زندگی می کردند و حدود نیمی از موارد گزارش شده در گروه سنی کمتر از 30 سال بودند.

از مجموع موارد گزارش شده، 224 مورد به عنوان موارد مشکوک یا احتمالی و در 3 مورد بوتولیسم به روش آزمایشگاهی تایید شد.

نمودار زیر روند بوتولیسم را در سال های 2014 تا 2014 نشان می دهد.

آیا بوتولیسم قابل درمان است؟

درمان بیمار مبتلا به بوتولیسم شامل ترکیبی از درمان های حمایتی و دارویی است. پزشکان بوتولیسم را با دارویی به نام آنتی توکسین درمان می کنند. از آنجایی که سم بوتولینوم به اعصاب بدن حمله می کند، آنتی توکسین از آسیب رساندن سم به اعصاب جلوگیری می کند. بسته به شدت علائم، ممکن است لازم باشد بیمار هفته‌ها یا حتی ماه‌ها قبل از اینکه خوب به خانه برود، در بیمارستان بماند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت 100 درصد بیماران مشکوک و تایید شده بوتولیسم بهبود یافته اند.

چگونه از بوتولیسم پیشگیری کنیم؟

برای جلوگیری از بوتولیسم ناشی از غذا باید نکات زیر را رعایت کرد:

  • گرم کردن و پختن کامل غذا؛ حرارت زیاد و مناسب باکتری ها را غیرفعال می کند و اجازه تولید سم را نمی دهد.
  • نگهداری مناسب محصولات غذایی؛ این کار می تواند از رشد کلستریدیوم بوتولینوم و تولید سموم جلوگیری کند، بنابراین دستورالعمل های روی غذا باید به دقت خوانده شود و توصیه ها برای نگهداری این مواد رعایت شود. به خصوص دمای نگهداری و استفاده و تاریخ مصرف بسیار مهم است.
  • غذا را حداقل 10 دقیقه بجوشانید. این روش ممکن است سم را حذف کند. در مورد غذاهای کنسرو شده، توصیه می شود قوطی ها را به مدت 30 دقیقه بجوشانید تا دمای داخل قوطی به حد مورد انتظار برسد و سم از بین برود.
  • به منظور پیشگیری از بوتولیسم نوزادان، به طور کلی باید از دادن عسل به نوزادان و کودکان زیر یک سال خودداری کنید.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا