اخبار سلامت

کشورهای پیشرفته به سیستم پزشکی ایران غبطه می خورند

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، محمد رئیس زاده; رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در جلسه ای با حضور 74 نماینده منتخب دوازدهمین دوره شورای اسلامی با اشاره به اهمیت حوزه سلامت گفت: در حوزه سلامت از وابستگی مطلق به مطلق رسیده ایم. خودکفایی و کشورهای پیشرفته دنیا به نظام پزشکی و شبکه بهداشت و درمان ما غبطه می خورند. .

وی با اشاره به نقش مهم قانون گذاری در شورای اسلامی برای رفع برخی از مشکلات حوزه سلامت، افزود: رهبر معظم انقلاب در فروردین 93 سیاست های کلی سلامت را ابلاغ کردند که نقشه راه درستی برای تداوم حوزه دارویی است. خدمات بهداشتی در کشور متاسفانه هنوز بسیاری از بندهای این سند بالادستی از سوی نهادهای ذیربط و مسئولان مختلف اجرایی نشده است.

رئیس زاده ادامه داد: کیفیت در حوزه سلامت شوخی نیست، ما نگران هستیم که روزی مردم گرفتار آموزش های بی کیفیت شوند و این یک چالش جدی است. بحث اهمیت رشته های تخصصی جدی است، هزار متخصص بیهوشی نیاز داریم و در مراکز استان ها به جراح قلب نیاز است. همچنین وضعیت نیروهای برنامه ریزی باید ارتقا یابد.

رئیس کل نظام پزشکی کشور با اشاره به فضاسازی رسانه ای علیه جامعه پزشکی گفت: بحث اصلی در بحث خروج از کشور حمله به جایگاه جامعه پزشکی است، جامعه پزشکی در دستان است. سیاستگذاران و رفتار آنها را نمایندگان در مجلس تعیین می کنند، دشمن برای ضربه زدن به ظرفیت و بازوی قوی جمهوری اسلامی که حوزه سلامت است برنامه ریزی شده است. این حوزه هم دشمن دارد و هم نفوذ، این حوزه ظرفیت های زیادی دارد و می تواند ارزآوری داشته باشد و سالانه 6 میلیارد دلار درآمد داشته باشیم و باید توجه داشت که حوزه سلامت ارزشی دارد که نمایندگان توجه ویژه ای به آن دارند.

وی با اشاره به علت مهاجرت پزشکان گفت: بررسی تطبیقی ​​در دنیا نشان می دهد که در سال 2030 کمبود 18 میلیون نیروی متخصص در مراکز معتبر دنیا وجود دارد، برخی کشورها در برخی فارغ التحصیل نیستند. رشته های تخصصی و به همین دلیل است که کشورهای پیشرفته برای جذب این نیروها از کشورهای کم برخوردار، اقدام به طراحی، تسهیل قوانین و تامین نیروی متخصص از کشورهای کم برخوردار کرده اند. اگر در سیاست تثبیت شرکت نکنیم؛ برق قطع می شود زیرا اختلاف نرخ ارز بین ایران و برخی از کشورهای جهان بسیار زیاد است.

رای زاده با تاکید بر اینکه بزرگان و مفاخر جامعه پزشکی هر کدام نقش بی بدیلی در حفظ و ارتقای این حوزه ها دارند و نماینده اخلاق و علم برای ایران در سراسر جهان هستند، گفت: باید تمهیداتی اندیشید تا کوچکترها این فرصت را دارند که در کنار این بزرگان بیاموزند. و یادگیری داشته باشند و دستاوردهای منحصر به فرد نسل گذشته به نسل جدید منتقل شود.

رئیس زاده در این جلسه با اشاره به دستاوردهای 40 ساله نظام سلامت به ویژه در حوزه نیروی انسانی که منجر به افزایش چند برابری دانش آموختگان نخبه در رشته های مختلف علوم پزشکی شده است، گفت: افزایش تعداد بانوان در جذب دانشگاهیان و همچنین متخصصین پزشکی در اقصی نقاط کشور علاوه بر حجم عمل جراحی انجام شده است و فرآیندهای درمانی انجام شده در داخل کشور به گونه ای است که نیاز به اتباع خارجی بوده است. حذف شده.

وی با اشاره به دستاوردهای نظام سلامت کشور گفت: در سال 62، 13 هزار پزشک و الان 162 هزار پزشک، در سال 62 پنج هزار متخصص و الان 50 هزار متخصص، در سال 62، 774 متخصص زن داریم. و اکنون بیش از 22 هزار زن متخصص داریم و در زنان متخصص بیش از 35 درصد رشد داشته ایم، در آن زمان فقط سه زن متخصص در کشور داشتیم، اما اکنون بیش از 1600 زن متخصص در کشور داریم. تعداد دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی ما از 7 به 70 افزایش یافته است و 50 هزار پیوند در کشور انجام شده است و همچنین 7 هزار پیوند موفقیت آمیز کبد و بیش از 220 پیوند موفقیت آمیز قلب کودکان به عنوان قله علم پزشکی به شمار می روند. و تعدادی از کودکانی که پیوند قلب انجام داده اند اکنون دانشجوی دانشگاه شریف یا سال پنجم پزشکی هستند.

رئیس زاده ادامه داد: در 150 رشته علوم پایه و بالینی در کشور فارغ التحصیل هستیم، همچنین 6500 دانشجوی خارجی در کشور داریم و به جایی رسیده ایم که نیازی به اعزام ایرانیان به خارج از کشور برای آموزش، تشخیص و درمان نداریم. در هر زمینه ای او فکر نمی کند که اگر برای جراحی قلب به اروپا برود درمان بهتری خواهد داشت، ممکن است در دسترسی مشکلاتی پیش بیاید، اما اکنون به خودکفایی رسیده ایم که در منطقه و جهان شهره هستیم در حالی که در سال 68 حدود 11 هزار بیمار به خارج از کشور رفتند. مریض می فرستادیم و 5000 پزشک خارجی با حقوق حدود 3000 دلار در کشور داشتیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا