بارداری

نشانه‌های خطرناک در زنان باردار

به گزارش سلامت جو به نقل از فارس: بارداری با تغییراتی در فیزیک زنان همراه است. یکی از تغییرات عمده ای که زنان در این دوران تجربه می کنند، رشد جنین در رحم و در نتیجه بزرگ شدن شکم است.

این موضوع می تواند عواقبی نیز داشته باشد. یکی از این مشکلات دردی است که زنان در ناحیه شکم احساس خواهند کرد. با بزرگ شدن رحم، عضلات زیر شکم کشیده می شوند. اما علت همه دردهای شکمی به این سادگی نیست و باید علت را پیدا کنید.

اگر علت درد شکم بزرگ شدن رحم باشد و همراه با آن حالت تهوع و کشیدگی عضلانی داشته باشید، خانم‌ها می‌توانند با کاهش مقدار غذای مصرفی و افزایش دفعات آن علائم درد را کاهش دهند. استفاده منظم از توالت، تمرینات بدنی و استراحت می تواند به کاهش درد کمک کند.

نوسانات هورمونی بارداری ممکن است حرکت روده ها را کند کند و در نتیجه یبوست ایجاد شود. بنابراین، اگر یبوست دلیل درد شکم شماست، می توانید با افزایش مصرف آب، میوه ها و سبزیجات به بهبود آن کمک کنید. در صورتی که رعایت رژیم موثر نبود، با نظر پزشک از ملین ها استفاده کنید.

علائم خطرناک در زنان باردار

زهرا نایجی استاد زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه تجربه بارداری در افراد مختلف متفاوت است، اظهار داشت: از تورم پاها تا حالت تهوع صبحگاهی یا کمردرد ناشی از رشد جنین در زنان باردار. اگرچه در گاهی اوقات ناراحت کننده هستند اما تغییرات طبیعی هستند، نکته اینجاست که باید علائم و دردهای خطرناک را بشناسید و به موقع به پزشک مراجعه کنید.

فوق تخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: اگر احساس ناخوشایندی دارید و به نظر می رسد علائم شما با گذشت زمان بدتر می شود، در اسرع وقت به پزشک اطلاع دهید اما به طور کلی خونریزی، درد شکم و پایین شکم، دست و تورم صورت، افزایش وزن سریع، درد و انقباضات کاهش نیافته، تاری دید و سردرد، تب، ترشحات و ترشحات * و کاهش حرکات جنین از جمله علائم خطرناکی است که باید سریعاً با پزشک مشورت شود. وی با تاکید بر اینکه دردهای بارداری وجود دارد که باید به پزشک اطلاع دهید، خاطرنشان کرد: درد ناگهانی، تند و ضربانی که در سمت راست شکم احساس می کنید می تواند نشانه آپاندیسیت باشد که از جمله عوارض بارداری، آپاندیسیت است. علت شایع آن جراحی اورژانسی در دوران بارداری است. متخصص زنان و زایمان دانشگاه ادامه داد: درد آپاندیس معمولا با تب، ناتوانی در غذا خوردن و استفراغ همراه است بنابراین در صورت بروز درد با این علامت سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آپاندیسیت در بارداری

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تشخیص آپاندیسیت به ویژه در دوران بارداری دشوار است. زیرا علائمی مانند تهوع و استفراغ تفاوت چندانی با سایر علائم بارداری ندارند، اما اگر پزشک سابقه پزشکی شما را بداند، می تواند به محض معاینه شما را درمان کند.

دردهای شدید در سمت راست بالای شکم. متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دیر هضم باعث کاهش سرعت تخلیه کیسه صفرا می شود که می تواند منجر به تشکیل سنگ کیسه صفرا شود، گفت: به همین ترتیب، علاوه بر درد در سمت راست و بالای شکم، ممکن است درد در وسط شکم، درد در پشت و بین تیغه‌های شانه، درد در شانه راست و حالت تهوع و استفراغ را نیز تجربه کنید. با تاکید بر اینکه اگر سنگ کیسه صفرا خیلی شدید نباشد، می توان با ایجاد تغییر در عادات غذایی و پرهیز از غذاهای چرب و سرخ کردنی، آن را کنترل کرد، افزود: گاهی برخی از بیماران نیاز به جراحی دارند، اما در بیشتر موارد می توان دفع سنگ کیسه صفرا را به بعد از زایمان موکول کرد.

رد ناگهانی در سمت راست بالای شکم همراه با حالت تهوع

وی با بیان اینکه پره اکلامپسی یکی از عوارض خاص بارداری است که شامل افزایش ناگهانی فشار خون و نوعی آسیب به اندام هایی مانند کلیه و کبد است، افزود: پره اکلامپسی معمولا در سه ماهه سوم بارداری اتفاق می افتد، اما در برخی موارد. زنان بارداری که عوامل خطر این عارضه را دارند، باید زودتر بررسی و کنترل این عارضه انجام شود، عوامل خطر پره اکلامپسی شامل سابقه خانوادگی پره اکلامپسی و فشار خون مزمن می باشد، البته سن و نژاد نیز بی تاثیر نیستند زیرا سیاهی زنان بیش از سایر نژادها مستعد ابتلا به این عارضه هستند. نائیجی شایع ترین علائم پره اکلامپسی را ذکر کرد و ادامه داد: درد در قسمت بالای سمت راست شکم و معمولاً زیر دنده هایی که کبد قرار دارد است. علاوه بر این، این وضعیت می تواند باعث تهوع، استفراغ، سردردهای غیر قابل تحمل، مشکلات بینایی و تنگی نفس شود.

این متخصص زنان و زایمان دانشگاه اضافه کرد: برخی افراد نیز متوجه کاهش حجم ادرار می شوند، این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید، ممکن است نسبت به مشکلات کلیوی مانند پروتئین اضافی در ادرار هشدار دهد. وی هشدار داد: اگر دردی را تجربه کردید که برایتان تازگی دارد و از بین نمی رود، باید بررسی شود و اگر در دوران بارداری با فشار خون مشکل دارید، پره اکلامپسی می تواند عوارض جدی هم برای مادر و هم برای جنین ایجاد کند. اگر در هر مرحله از بارداری، اگر در سمت راست بالای شکم احساس درد کردید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

درد شکم همراه با خونریزی واژینال

نایجی با بیان اینکه خونریزی واژینال همراه با درد شکم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، ادامه داد: درد شکم همراه با خونریزی واژینال می تواند نشانه حاملگی خارج از رحم باشد. این زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده به جای رحم در لوله فالوپ لانه گزینی می کند. یا در جای دیگری در شکم کاشته می شود، بنابراین احتمال اینکه حاملگی خارج از رحم قبل یا بعد از پریود رخ دهد وجود دارد. وی گفت: یکی دیگر از دلایل بروز درد شکم همراه با خونریزی واژینال سقط جنین قبل از هفته بیستم بارداری است. برخی افراد ممکن است بدون اینکه بدانند باردار هستند سقط جنین کنند. فوق تخصص زنان و زایمان دانشگاه هشدار داد: دردهای شکمی به صورت تیراندازی، بی حسی یا گرفتگی یا درد در ناحیه کمر همراه با خونریزی واژینال هشداردهنده است. به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، اگر هنوز به هفته سی و هفتم بارداری نرسیده اید اما درد شکم دارید و ترشحات خونی از واژن (یا هرگونه تغییر در ترشحات مانند ترشحات آبکی یا پر از مخاط) مشاهده می کنید. می تواند نشانه ای از زایمان زودرس باشد، بنابراین چه چیزی به تشخیص اینکه چه زمانی خونریزی در بارداری خطرناک است و چه زمانی طبیعی است با پزشک کمک می کند.

اعمال در دوران بارداری درد

وی در پاسخ به این سوال که موثرترین اقدام برای به حداقل رساندن دردهای بارداری چیست؟ توضیح داد: حتی اگر در دوران بارداری خود درد خاصی را تجربه نکرده اید، مراقبت از سلامت و تندرستی به کاهش درد و ناراحتی که ممکن است تجربه کنید بسیار کمک می کند، بنابراین آب فراوان بنوشید و رژیم غذایی متعادل داشته باشید. در بهترین شرایط سالم ماندن.

وی افزود: کمی ورزش و حرکت با نظر پزشک می تواند به کاهش درد شکم، یبوست و نفخ کمک کند و در عین حال روحیه شما را بهتر کند. همچنین، اگر در دوران بارداری دچار دردهای شکمی شدید، پیدا کردن بهترین راه برای کاهش آن دشوار است. از آنجایی که ممکن است دلایل بالقوه بسیار زیادی وجود داشته باشد، واضح است که باید قبل از خوددرمانی در مورد هر گونه ناراحتی با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر قصد دارید دارو مصرف کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا