بهداشت و درمان

زینک موجب کوتاه شدن دوره سرماخوردگی می شود

به گفته محققان، اما شواهد قطعی نیست و مصرف روی می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشد.

سوزان ویلند، محقق ارشد و استادیار دانشگاه مریلند در بیانیه‌ای خبری گفت: شواهد برای روی هنوز قطعی نیست. قبل از اینکه بتوانیم از تأثیرات آن مطمئن شویم، تحقیقات بیشتری لازم است.»

به گفته محققان، فرضیه در مورد روی این است که این ماده معدنی ضروری که در بسیاری از غذاها یافت می شود، ممکن است در توانایی ویروس سرماخوردگی برای تکثیر در بینی، دهان و گلو اختلال ایجاد کند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که روی می تواند این کار را در آزمایشگاه و در موش انجام دهد، اما مطالعات انسانی برای نشان دادن اینکه آیا روی انسان کار می کند یا خیر، مورد نیاز است.

برای این بررسی، محققان 19 کارآزمایی انسانی را ارزیابی کردند که روی را به عنوان یک درمان سرماخوردگی و 15 کارآزمایی را به عنوان یک ابزار پیشگیری از سرماخوردگی بررسی کردند.

به طور خاص، هشت مطالعه با نزدیک به 1000 شرکت کننده، روی را به عنوان درمانی برای کوتاه کردن مدت سرماخوردگی بررسی کردند.

نتایج تلفیقی از آن مطالعات نشان داد که روی ممکن است به کاهش مدت زمان سرماخوردگی تا حدود دو روز کمک کند، کمتر از میانگین یک هفته‌ای در افرادی که دارونما دریافت کرده‌اند.

تیم تحقیقاتی همچنین خاطرنشان کردند که مصرف روی با عوارض جانبی مانند مشکلات روده، حالت تهوع و طعم ناخوشایند همراه است.

ویلند افزود: «در حالی که آزمایش‌های زیادی روی روی انجام شده است، رویکردها متفاوت بوده است، بنابراین نتیجه‌گیری قطعی دشوار است».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا