اخبار سلامت

تولید 70 درصد مواد اولیه دارویی در داخل کشور

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، فرامرز دفنانی; رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارویی، شیمیایی و بسته بندی روز دوشنبه 4 اردیبهشت در نشست خبری ششمین نمایشگاه بین المللی فارمکس گفت: بیش از 70 درصد مواد اولیه دارویی در کشور تولید می شود. داروهای ایرانی از نظر اثربخشی با نمونه های خارجی برابری می کنند و باید توجه، حمایت و سرمایه گذاری به سمت تولید داخلی معطوف شود.

وی افزود: با وجود این، مواد اولیه دارویی وارداتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، اما تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه دارویی باید 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده بپردازند.

تفناری همچنین با اشاره به اینکه ارز چند نرخی برای فعالیت اقتصادی و تجاری مناسب نیست، ادامه داد: افزایش نرخ ارز در صنعت داروسازی کشور تکان دهنده است.

وی با اشاره به حضور شرکت های چندملیتی در بخش های مختلف و صنعت داروسازی کشور گفت: در دو سال گذشته 1.5 میلیارد دلار ارز برای واردات دارو و مواد اولیه آن تخصیص یافته است و متاسفانه 50 مورد درصد از ارزش کل بازار دارویی کشور را 10 درصد داروهای برند وارداتی تشکیل می دهد. است.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارویی گفت: داروها به دلیل ماهیت استراتژیک و اهمیت آن در حوزه درمان باید مورد توجه قرار گیرند. برای تولید این مواد با کیفیت بالا و قیمت پایین و رقابت در بازارهای بین المللی. ما از عدم شفافیت در قیمت گذاری دارو گلایه داریم و از سازمان غذا و دارو تقاضا داریم به صراحت این موضوع را روشن کند.

محمدحسین نامی; عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارویی نیز در این نشست خبری اظهار داشت: متاسفانه جایگاه صنعت دارو در کشور مغفول مانده است. بحث کیفیت داروهای داخلی و خارجی بسیار مهم است اما کیفیت داروهای داخلی با داروهای خارجی یکی است.

در ادامه شهریار امید؛ عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارویی با عنوان این مقاله که صنعت مواد موثره دارویی جایگاه ویژه ای در زنجیره تولید دارو دارد، اظهار داشت: صنعت مواد اولیه دارویی در کلان جایگاه ویژه ای دارد. اقتصاد کشور به دلیل اینکه اولین ایستگاه در تولید دارو محسوب می شود و دارای اصالت است. فراوانی دارد و می تواند باعث ارزآوری و رشد اقتصادی کشور شود.

وی ادامه داد: در کشور ما به داروهای وارداتی یارانه مضاعف می دهند اما تنها 10 درصد مردم قدرت خرید داروهای مارک دار را دارند.

به گفته وی، ششمین نمایشگاه مواد اولیه و بسته بندی دارویی (فارمکس) 23 تا 27 تیرماه در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا