ضرورت تشخیص به موقع نارساخوانی در کودکان – خبرگزاری مهر ایران و جهان
سلامت جو پریسا خسرو سنگ درمانگر اختلالات یادگیری درباره نارساخوانی در کودکان گفت: معمولا اولین علائم در دوره پیش دبستانی تشخیص داده می شود. هنگامی که کودک با اشعار قافیه مواجه می شود، معلم پیش دبستانی می تواند نشانه های اولیه توانایی ضعیف خواندن دانش آموز را متوجه شود.
خسرو سنگ وی تصریح کرد: زمانی که کودک وارد مدرسه و سال اول دبستان می شود، علائم در زوایای مختلف خود را با وضوح بیشتری نشان می دهد. مثلاً در موقعیت های خواندن، کودک در تلفظ برخی کلمات مشکل دارد و گاهی اوقات کلمات و حروفی را اضافه یا اضافه می کند. گاهی کودک از فعالیت های مربوط به مطالعه کناره گیری می کند و علاقه ای نشان نمی دهد.
وی تصریح کرد: دانش آموز احساس می کند که توانایی لازم را برای فعالیت های مربوط به مطالعه ندارد و این باعث کاهش اعتماد به نفس کودک می شود و کمبود اعتماد به نفس در بزرگسالی بیشتر نمایان می شود.
درمانگر اختلالات یادگیری تصریح کرد: اولین قدم تشخیص زودهنگام و مداخله زودهنگام است. اگر والدین متوجه شدند فرزندشان در این زمینه مشکل دارد، باید با مشاور و درمانگر مشورت کنند و به سرعت مداخلات را شروع کرده و راه حل ها را دنبال کنند. با گذشت زمان، دریافت مداخلات و راه حل ها دشوارتر می شود.
خسرو سنگ وی اذعان داشت: والدین می توانند با انجام بازی های مختلف در خانه مشکلات دانش آموزان را حل کنند و الگوی خواندن، شنیدن و گفتن نوبتی برای کودکان باشند.
وی در گفت و گو با رادیو گفتگو خاطرنشان کرد: مهم ترین مسئله این است که موضوع را غیرعادی جلوه ندهند و برای کودک توضیح دهیم. خانواده ها باید صبور و حامی باشند و به سلامت کودک توجه کنند تا این مشکل حل شود.