اخبار سلامت

آمار عجیب ساعت کاری رزیدنت ها/حداقل حقوق باید 25 میلیون باشد

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، محمد رئیس زاده به مشکلات دوره دستیاری پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: تاکنون تصور دستیاران این است که دستیار دانشجو است و باید شهریه دانشجویی به او پرداخت شود اما اینطور است. لازم است مدت اقامت به شغل تبدیل شود. با ساکنان باید به عنوان کارمند رفتار شود و دستیاران باید طبق قانون کار و از بودجه عمومی کشور حقوق بگیرند.

وی افزود: بار خدمات رسانی در مراکز آموزشی دولتی بر دوش معاونت های پزشکی است. میانگین ساعات کار ساکنان 300 تا 400 ساعت در ماه است، در حالی که حداقل ساعات کار نیروی کار مشمول قانون کار 180 ساعت است، بنابراین ساکنان حداقل دو برابر نیروی کار تمام وقت کار می کنند، اما زمانی که می آید. به حقوق و دستمزد، به عنوان کمک هزینه و حق الزحمه به آنها پرداخت می شود.

رئیس زاده ادامه داد: عمده درآمد مراکز درمانی مربوط به کار دستیاران است، اما وقتی می خواهند از درآمد انحصاری بیمارستان ها به آنها هزینه ای بپردازند، هزاران ضرابخانه روی سر معاونت های پزشکی گذاشته می شود. .

وی گفت: حقوق ساکنان اکنون حدود 12 میلیون تومان است در حالی که حداقل حقوق دستیاران باید 20 تا 25 میلیون تومان باشد.

رئیس سازمان نظام پزشکی درباره سختی های دوره دستیاری نیز اظهار داشت: آموزش در دوره دستیاری با کار محقق می شود و دستیاران پزشکی نیز ضمن ارائه خدمات درمانی به مردم، آموزش های تخصصی نیز می بینند. اصل دوره رزیدنتی سخت است زیرا پزشک باید ظرف مدت 5 سال به یک پزشک متخصص تبدیل شود که سلامت بیماران را مدیریت کند، بنابراین دوره رزیدنتی در همه جای دنیا سخت است اما مسائل رفاهی و معیشتی این پزشکان باید متناسب با آن باشد. این سختی و ارزش کار در نظر گرفته شود

وی خاطرنشان کرد: انتظار سیاستگذاران از ساکنان این است که در شرایط دهه 60 و 70 کار کنند در حالی که قوانین و توقعات ساکنان نسبت به چند دهه گذشته دشوارتر شده است. درآمد این نیروها به دلیل افزایش جمعیت و افزایش مراجعه مردم به بیمارستان ها کاهش و حجم کار افزایش یافته است.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به کاهش رغبت پزشکان برای تحصیل در برخی رشته های تخصصی، گفت: امسال ظرفیت رشته هوشبری 400 نفر بود اما تنها 80 نفر وارد این رشته تخصصی شدند و کرسی های این 320 نفری که قرار بود قبول شوند خالی ماندند. به راحتی قابل جبران نیست و در سال های بعد کمبود خود را نشان خواهد داد.

وی تاکید کرد: مسئولان باید غفلت چند سال گذشته را با سرعت چند برابر جبران کنند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا