بهداشت و درمان

چاقی پیش زمینه دیابت و سرطان

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، داریوش آقاخانی با بیان اینکه برخی از بیماری های ناشی از اختلالات تغذیه از شیوع بالایی در جامعه برخوردار است، گفت: چاقی یکی از مهم ترین بیماری های ناشی از اختلالات تغذیه ای است.

وی افزود: نکته مهم این است که چاقی عامل دیابت و حتی سرطان خواهد بود بنابراین افزایش وزن عمومی در جمعیت کشور یک نگرانی جدی محسوب می شود.

آقاخانی ادامه داد: برای کنترل یا درمان چاقی در کشور باید عادات و رفتارهای سالم غذایی را از کودکی به فرزندان خود آموزش دهیم. نه تغذیه آنها را اصلاح کنید.

یکی از اعضای هیات مدیره جامعه متخصصان داخلی ایران با بیان اینکه بسیاری از غذاهای مصرفی ایرانی ها مانند نان و برنج پرکالری هستند، افزود: به جای غذاهای پرکالری باید از سبزیجات و صیفی جات استفاده کرد. خورده شود جتس جایگزین شوند زیرا کالری زیادی ندارند و افراد را سیر نگه می دارند.

وی با اشاره به دستور کار این مهم در سی و چهارمین کنگره علمی سالیانه جامعه متخصصین داخلی ایران در تاریخ 25 تا 28 اردیبهشت 1403 گفت: تلاش همه جانبه برای اصلاح تغذیه، آموزش تغذیه سالم و مصرف غذاهای کم کالری. یکی از مهمترین نکات کلیدی برای مردم و جامعه است.

آقاخانی با اشاره به اینکه دیابت، چربی خون و برخی بیماری های گوارشی با چاقی و اضافه وزن ارتباط مستقیم دارد، تاکید کرد: یکی از این مشکلات رفلاکس یا برگشت محتویات معده و اسید به مری است.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن گوارش ایران افزود: متأسفانه مردم برای درمان چاقی به جراحی های کنترل چاقی روی آورده اند در حالی که با حرکت و ورزش کافی و همچنین داشتن رژیم غذایی مفید و سالم می توان از بروز برخی بیماری های متابولیک پیشگیری کرد.

این متخصص بیماری های داخلی گفت: یکی از نکات مهم ارائه برنامه غذایی مناسب به بوفه مدارس است، از این رو باید از وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پرورش بخواهیم تا برنامه غذایی مناسب و با نظارت در مدارس تدوین و اجرا شود.

عضو هیات علمی و اجرایی سی و چهارمین کنگره جامعه متخصصان داخلی ایران ادامه داد: عرضه آب میوه های حاوی شکر یا ذرت حجیم در سفره خانه های مدارس قطعا تاثیر منفی بر افزایش وزن خواهد داشت. بچه های ما.

آقاخانی اضافه کرد: در دوره ای به سر می بریم که فرزندان ما زیاد از موبایل، کامپیوتر و فضای مجازی استفاده می کنند به همین دلیل کم تحرکی باعث چاقی در فرزندان ما می شود چرا که استفاده از فضای مجازی فرصت فعالیت بدنی را از بین می برد.

عضو هیأت مدیره جامعه متخصصان داخلی ایران از مسئولان و متولیان امر خواست تا به میزان و نحوه فعالیت بدنی کودکان و نوجوانان توجه بیشتری داشته باشند و تمرینات ورزشی و حرکتی مناسب را از دوران کودکی به آنها تلقین کنند. . بلکه ورزش نباید فقط همزمان با زنگ ورزش در مدرسه باشد.

آقاخانی تاکید کرد: فعالیت بدنی منظم حتی پیاده روی تا مدرسه و بالعکس پاسخ مناسبی برای تناسب اندام و حفظ شرایط بدنی سالم خواهد بود. فعالیت بدنی باید از همان ابتدای آموزش نهادینه شود تا زمانی که انسان به سن بالاتری می رسد از عوارض کم تحرکی آسیبی نبیند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا