اخبار سلامت

تخصیص 850میلیون دلار ارز 4200تومانی به واردات تجهیزات پزشکی

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، عبدالرضا یعقوب زاده; رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه تجهیزات پزشکی وارداتی ارز دولتی دریافت می کند؟ وی بیان کرد: علیرغم تلاش برای کاهش 4200 تومانی تخصیص ارز به صنایع مختلف در دو سال گذشته، در حوزه تجهیزات پزشکی، مبلغ 4200 تومان به واردات از 650 میلیون دلار در سال 1393 به 850 افزایش یافته است. میلیون دلار در سال 2014. رسید!

وی با اشاره به عدم تناسب در نوع ارز تخصیصی به تولیدکنندگان و واردکنندگان افزود: جای تاسف است که همچنان درگیر مسائل اساسی و تخصیص ارز یارانه ای به واردات هستیم. در حوزه تجهیزات پزشکی، اگر تعداد تولیدات داخلی جوابگوی بازار نباشد یا به دلایل دیگر، معادل خارجی آن با ارز یارانه ای وارد می شود و در واقع تولیدکننده باید مواد اولیه را در بازار آزاد خریداری و تولید کند. قیمت و با واردکننده محصولات خارجی که ارز را ترجیح می دهند رقابت کنند و گویی تولیدکنندگان را جریمه می کنند! با وجود اینکه همه کارشناسان می گویند تخصیص ارز دولتی اشتباه است اما از سال 97 ارز 4200 تومانی برای تجهیزات پزشکی اختصاص داده شده است و این موضوع به نوعی سمی برای تولید تجهیزات پزشکی است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی به کیفیت خوب تجهیزات پزشکی تولید داخل اشاره کرد و تصریح کرد: پزشکان ما نیز روی تجهیزات پزشکی حساس و سختگیر هستند و از این رو تجهیزات تولید داخل از سطح کیفی برخوردار است که پزشکان ما آن را تایید می کنند. و از طرفی بسیاری از این تجهیزات به کشورهای خارجی نیز صادر می شود.

همچنین احمد مسلمی; رئیس انجمن متخصصان تجهیزات پزشکی کشور تصریح کرد: 35 هزار فارغ التحصیل تجهیزات پزشکی در ایران داریم که توانمندسازی متخصصان تجهیزات پزشکی در حوزه تولید تجاری و تنظیم مقررات از جمله کارهایی است که در انجمن انجام می شود.

وی افزود: حمایت از تولید و مشاوره به تولیدکنندگان و رفع موانعی که در مسائل فنی تولید دارند از جمله اقداماتی است که در کانون کارشناسان انجام می شود.

رئیس انجمن متخصصان تجهیزات پزشکی کشور با اشاره به اینکه در 5 سال گذشته تعداد شرکت های تولیدکننده تجهیزات پزشکی 4 برابر شده است، گفت: این دستاورد با وجود تحریم ها اتفاق افتاد. تجهیزات پزشکی تنها صنعتی است که بیش از 99 درصد آن توسط بخش خصوصی و دولتی اداره می شود و لذا تحقق شعار امسال از این طریق محقق می شود.

مسلمی با اشاره به چالش های پیش روی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: مهم ترین چالش ما تعداد ادارات و سازمان های درگیر در حوزه مدیریت تجهیزات پزشکی به ویژه در وزارت بهداشت است به طوری که هم سازمان غذا و دارو معاونت درمان و مرکز امور بازرگانی در حوزه تجهیزات پزشکی فعال هستند و این بخش ها با یکدیگر هماهنگ نیستند و دود این عدم هماهنگی به چشم تولیدکنندگان ما رسیده است علاوه بر انبوه این سازمان ها، تولیدکنندگان نیز باید با وزارت اقتصاد، ایمنی، سازمان ملی استاندارد و بانک مرکزی همکاری و مجوز بگیرند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا