اخبار سلامت

موفقیت 30 درصدی IVF در مراکز درمان ناباروری کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، سعید کریمی امروز در نشست خبری وزارت بهداشت به مناسبت هفته ملی جمعیت اظهار داشت: در گذشته سیاست کشور افزایش جمعیت نبوده و به همین دلیل است. ناباروری تحت پوشش بیمه قرار نگرفت، اما با رویکرد کشور برای جوان‌تر کردن جمعیت، 87 مرکز درمان ناباروری درجه دو راه‌اندازی شد و در هر دانشگاه علوم پزشکی حداقل یک مرکز درمان ناباروری سطح 2 وجود دارد.

وی با بیان اینکه زوج های نابارور خدمات تخصصی درمان ناباروری را در سطح دو دریافت می کنند اما جراحی های ناباروری و IVF در مراکز سطح 3 انجام می شود، افزود: 27 هزار و 499 مراجعه به مراکز درمان ناباروری سطح دو و میزان موفقیت درمان آنها باروری زوجین داشته ایم. 30 درصد بود.

کریمی با بیان اینکه هم اکنون 126 مرکز تخصصی سطح سه در تمامی استان ها داریم که خدمات IVF در آنها انجام می شود، تصریح کرد: 90 درصد هزینه های ناباروری بستری و سرپایی در دولت سیزدهم تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. یک میلیون و 100 هزار مورد مراجعه به این مراکز بوده و 112 هزار و 683 مورد IVF انجام شده است که از این تعداد 36 هزار مورد و حدود 30 درصد موارد موفقیت آمیز بوده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه تدوین دستورالعمل اهدای تخمک در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: قانون اهدای تخمک وجود ندارد، اما در مورد اهدای جنین قانون مصوب وجود دارد. اهدای جنین بیش از 20 سال است که تصویب شده و لایحه اهدای تخمک تهیه شده است اما بحث های قانونی دارد و باید به مجلس ارسال شود و به قانون تبدیل شود. از بانک تخمک می توان برای نگهداری تخمک استفاده کرد اما این موضوع جایگزین ازدواج نمی شود بلکه در مواردی استفاده می شود که مثلاً فردی سرطان دارد و می خواهد قبل از شیمی درمانی ذخایر تخمدان خود را حفظ کند.

وی با اشاره به آمار ولادت های انجام شده در مراکز درمانی دولتی نیز گفت: در سال گذشته 333 هزار و 810 زایمان در مراکز دولتی به صورت رایگان انجام شده است. برای 120 نفر از کسانی که در اورژانس های مامایی مشغول به کار هستند، کارگاه های آموزشی اورژانس مامایی برای 270 هزار مادر باردار در مراکز درمانی دولتی برگزار شده و تلاش شده است تا ترس مادران از زایمان طبیعی کاهش یابد. در این راستا زایمان بدون درد می تواند تضمینی باشد و از این رو مراکز زایمان بدون درد نیز ایجاد شده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا