اخبار سلامت

کاهش آمار ازدواج در پی پیری جمعیت/ افزایش زایمان زیر 24 سال

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، حسین فرشیدی; معاون بهداشت وزارت بهداشت امروز در نشست خبری به مناسبت هفته ملی جمعیت که در تالار شهید سلیمانی وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: از سال 1377 تا 1402 شاهد افزایش چشمگیر موالید بوده ایم. به مادران 20 تا 24 ساله که نشان دهنده کاهش سن زایمان و باروری است. است. کاهش سن باروری برنامه ریزی برای تولد نوزاد بعدی را آسان تر می کند.

وی افزود: زایمان در سنین پایین 30 سالگی عوارض کمتری دارد و مادر نیز این فرصت را دارد که برای بچه دار شدن بعدی آماده شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه تعداد زایمان های سوم نیز افزایش یافته است، گفت: تعداد فرزندان چهارم و پنجم نیز در کشور افزایش یافته است.

در ادامه صابر جباری; رئیس کانون جوانان وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال گذشته وزارت بهداشت به عنوان برترین نهاد در جوانسازی جمعیت معرفی شد، گفت: اجرا و آیین نامه آن تدوین شده است.

وی افزود: در مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی خدمات مشاوره ای برای فرزندآوری و ترویج زایمان طبیعی توسط 32 هزار پرستار در مراکز شهری و روستایی و 22 هزار مراقب در مناطق شهری ارائه می شود که از این تعداد 13 هزار ماما هستند. 10200 ماما و بیش از 2000 متخصص زنان در خدمات بیمارستانی و بلوک های زایمان مرتبط با بارداری خدمات ارائه می دهند. 113 خدمت به مادران باردار به صورت رایگان در سامانه شبکه بهداشت و درمان کشور ارائه می شود.

جباری با اشاره به کاهش آمار ازدواج نیز گفت: در آمار مربوط به ازدواج در سال 1402 نسبت به سال 1401 حدود 8.7 درصد کاهش ثبت ازدواج داشتیم. در سال 1402 481 هزار و 26 ثبت ازدواج داشتیم. یکی از دلایل کاهش روند ثبت ازدواج در کشور این است که سال به سال از جمعیت جوان در سن ازدواج کاسته می شود.

رئیس کانون جوانان جمعیت وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی پیش از ازدواج برای جوانان خاطرنشان کرد: اخیراً شورای عالی انقلاب فرهنگی اثربخشی آموزش های پیش از ازدواج را در کشور ارزیابی کرده است. بر اساس گزارش این مرکز 90 درصد زوج ها از این آموزش ها ابراز رضایت کردند. و آگاهی زوجین قبل و بعد از این کلاسها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا