اخبار سلامت

“کنگر” گنجینه ای از خواص؛ از لاغری تا سلامتی کبد

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، فصل بهار سرشار از گیاهان جدید است، از جمله گیاهان جدید فصل بهار می توان به کنگر فرنگی اشاره کرد که خواص بی نظیری دارد که به دلیل وجود آن نقش موثری در بهبود سلامت بدن دارد. فیبر، آنتی اکسیدان ها و بسیاری از مواد مغذی. وجود این ترکیبات مفید در کنگر فرنگی آن را به گزینه ای ایده آل برای مصارف دارویی و خوراکی تبدیل کرده است.

دکتر رضا غفارزادگان; رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مهمترین ارزش غذایی کنگر فرنگی را مربوط به کم کالری بودن آن دانست.

غفارزادگان گفت: از آنجایی که کنگر حاوی کربوهیدرات های پیچیده غیرقابل هضم مشابه نان اینولین است، خاصیت ملین دارد. از طرفی اینولین موجود در کنگر باعث افزایش باکتری های مفید و کاهش باکتری های مضر در مدفوع می شود. مقدار زیاد فیبر غذایی و وجود کربوهیدرات پیچیده ای به نام اینولین باعث شده تا این سبزی بهاری به حفظ سلامت دستگاه گوارش به ویژه روده کمک کند. در واقع، روده را سالم نگه می دارد و احتمالاً می تواند خطر ابتلا به سرطان روده کوچک را کاهش دهد. همچنین آنتی اکسیدان موجود در کنگر فرنگی از پوست در برابر سرطان محافظت می کند.

وی گفت: مقدار کم سدیم و پتاسیم بالای موجود در کنگر فرنگی علاوه بر وجود ماده موثر سینارین که کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون به اثبات رسیده است، این سبزی بهاره را به غذایی مناسب برای پیشگیری یا کنترل بیماری های قلبی عروقی تبدیل می کند. . تبدیل می کند

این عضو هیئت علمی بیان کرد: در طب سنتی خواص کنگر فرنگی را برای کاهش چربی خون به ویژه کلسترول مفید دانسته اند. تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره متانولی اندام‌های هوایی و دانه‌های این گیاه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قابل‌توجهی است و میزان پلی فنلی دانه‌های گیاه بیشتر از اندام‌های هوایی آن است، در نتیجه خاصیت آنتی‌اکسیدانی دانه‌ها نسبت به سایر قسمت‌ها بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: نتایج یک تحقیق در مورد اثرات حفاظتی سلول های کبدی و اثرات مفید آن در درمان بیماری های کبدی تایید شده است. البته غلظت بالای عصاره هیدروالکلی این گیاه بر روی کبد اثر سمی دارد.

غفارزادگان تاکید کرد: بهتر است زنان باردار، کودکان و بیماران مبتلا به بیماری شدید کبدی یا کلیوی از مصرف برگ کنگر پرهیز کنند. از آنجایی که برگ های کنگر انقباض کیسه صفرا را تحریک می کنند. افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند نباید آن را مصرف کنند. زیرا افزایش انقباض کیسه صفرا منجر به انسداد مجاری و حتی پارگی کیسه صفرا می شود. همچنین افرادی که به کنگر فرنگی یا خواص سینارین حساسیت دارند از مصرف این گیاه خودداری کنند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا