اخبار سلامت

عوامل ابتلا به حساسیت فصلی/ راه هایی برای کاهش علائم آلرژی

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، آلرژی یا حساسیت زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن نسبت به یک ماده خارجی حساسیت زا که معمولاً بی ضرر است، بیش از حد واکنش نشان دهد.

آلرژن های رایج عبارتند از گرده، کپک، گرد و غبار و برخی غذاها. سیستم ایمنی، آلرژن را با یک ماده مضر اشتباه می گیرد و برای مبارزه با آن آنتی بادی تولید می کند. این آنتی بادی ها ترشح هیستامین را تحریک می کنند که منجر به علائم آلرژی مانند عطسه، آبریزش بینی و خارش می شود.

انجام اقداماتی برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک و کاهش علائم می تواند به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر آلرژی هستند؟

آلرژی یک بیماری شایع است که افراد را در هر سن و زمینه ای تحت تاثیر قرار می دهد. عوامل خطر خاصی با افزایش خطر ابتلا به آلرژی مرتبط هستند، از جمله:

سن: آلرژی در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما برخی از آنها در سن خاصی بیشتر احتمال دارد، به عنوان مثال، آلرژی غذایی در نوزادان و کودکان شایع تر است، اما ممکن است در هر سنی شروع شود.

ملیتتحقیقات نشان داده است که برخی از گروه های نژادی بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به آلرژی هستند، به عنوان مثال، کودکان بیشتر از کودکان سفید پوست آلرژی غذایی دارند.

سابقه خانوادگی: اگر اعضای خانواده آلرژی دارید، احتمال ابتلا به آلرژی بیشتر است.

جغرافیا: آلرژی در مناطق شهری و کشورهای توسعه یافته شایع تر است. این ممکن است به دلیل افزایش قرار گرفتن در معرض آلاینده ها در این مناطق و تفاوت در رژیم غذایی و سبک زندگی باشد.

جنسیتتحقیقات نشان داده است که زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به آلرژی هستند.

راه های کاهش علائم آلرژی فصلی

در زیر راه حل هایی برای کاهش علائم آلرژی های مختلف از جمله آلرژی فصلی آورده شده است:

  • تمیز نگه داشتن محیط خانه: مواد حساسیت زا مانند گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی و کپک می توانند در خانه جمع شوند. تمیز نگه داشتن محیط می تواند به کاهش قرار گرفتن در معرض آلرژن ها کمک کند.
  • از نگهداری حیوانات خودداری کنید.
  • حداقل هفته ای یکبار گردگیری کنید.
  • سیگار را ترک کنید و از قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید.
  • ملحفه ها را در آب داغ بشویید.
  • به فرزندان خود شیر مادر بدهید: خطر ابتلا به آلرژی و اگزما در کودکانی که شیر مادر مصرف می کنند کاهش می یابد.
  • ایمونوتراپی: ایمونوتراپی آلرژن یکی از راه های کاهش این بیماری است. ایمونوتراپی به معنای قرار گرفتن در معرض مقادیر کم و فزاینده یک آلرژن برای ایجاد تحمل و از بین بردن تدریجی واکنش های آلرژیک است. این یک درمان طولانی مدت است که شامل تزریق واکسن یا قرص زیرزبانی برای کاهش یا از بین بردن آلرژی است.
  • مصرف پروبیوتیک ها: پروبیوتیک ها ممکن است خطر ابتلا به آلرژی را به خصوص در نوزادان و کودکان کاهش دهند. این باکتری ها و مخمرهای مفید ممکن است فواید سلامتی داشته باشند. ماست، کفیر و غذاهای تخمیر شده (مانند کلم ترش یا کلم ترش) سرشار از پروبیوتیک هستند. پروبیوتیک ها را می توان به عنوان مکمل غذایی نیز مصرف کرد. تصور می شود که پروبیوتیک ها باعث رشد باکتری های مفید در روده می شوند که به جلوگیری از رشد بیش از حد باکتری هایی که ممکن است به آلرژی کمک کنند، کمک می کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا