بهداشت و درمان

نکاتی که باید هنگام استفاده از کنسروها رعایت کنید

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، سعیده شجاعی علی آبادی در خصوص مصرف کنسروهای آماده از جمله رب گوجه فرنگی، عوارض نجوشاندن کنسرو تن ماهی و تاثیرات آن مطالبی را مطرح کرد. قوطی ها

وی با اشاره به اینکه رب گوجه فرنگی در دسته غذاهای اسیدی قرار می گیرد، افزود: پس از باز شدن درب قوطی، محیط مناسبی برای رشد کپک ایجاد می شود.

شجاعی ادامه داد: کپک ها توانایی تولید سمومی به نام مایکوتوکسین را دارند که معمولاً به دلیل مصرف طولانی مدت غذاهای آلوده باعث ایجاد مسمومیت های مزمن می شوند.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: رشد کپک ها در رب گوجه فرنگی می تواند باعث ایجاد مایکوتوکسین هایی مانند آلترناریول و پاتولین شود و از آنجایی که احتمال نفوذ این ترکیبات به قسمت هایی از رب گوجه فرنگی که کپک دیده نمی شود وجود دارد. توصیه می شود. از استفاده از خمیر کپک زده خودداری کنید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کنسرو ماهی تن در دسته غذاهای کم اسید قرار دارد و کنسرو کردن آن در قوطی باعث رشد باکتری کلستریدیوم بوتولینوم می شود، افزود: کلستریدیوم بوتولینوم باکتری است که توانایی تولید نوروتوکسین بسیار سمی را دارد. اگرچه در صنعت با انجام عقیم سازی تجاری در دمای بالای 100 درجه سانتیگراد، اسپور این باکتری و در نتیجه امکان تولید سم تقریباً به صفر می رسد، بنابراین امکان نگهداری کنسرو ماهی تن در دمای اتاق بدون نیاز به مواد نگهدارنده.

شجاعی ادامه داد: کفایت فرآیند حرارتی اعمال شده در صنعت تولید کنسرو تن ماهی نگرانی از وجود سموم در قوطی را کاهش داده است اما همچنان توصیه اکید می شود که کنسرو ماهی را قبل از مصرف به مدت 20 دقیقه بجوشانید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دغدغه اصلی تولید بوتولیسم را تولید کنسروهای خانگی و غذاهای کم اسید عنوان کرد و گفت: به دلیل نامناسب بودن فرآیند حرارتی، احتمال تولید سم وجود دارد. در کنسروهای خانگی

نحوه استفاده از کنسرو باقیمانده ماهی یکی از راه هایی بود که شجاعی به آن اشاره کرد و ادامه داد: توصیه می شود از باقی مانده ماهی تن استفاده نشود اما در غیر این صورت در دمای یخچال (حداکثر 3 درجه سانتیگراد) و در نهایت به مدت یک دوره سه تا چهار روز قابل نگهداری است.

وی هشدار داد: از مصرف قوطی هایی که قوطی های آن نفخ کرده، سطوح چرب یا نشتی دارند و قوطی هایی که ظاهر غیرعادی و کف آلود دارند خودداری کنید.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: توجه داشته باشید که اگر کنسرو دارای مشکلاتی مانند نفخ، چربی سطحی و یا ظاهر غیرعادی است، مراقب باشید آن را دور بریزید. حتما قوطی و محتویات آن را جدا از زباله های قابل بازیافت دور بیندازید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا