خودروسازان مانع رشد جمعیت کشور/ مرگ 20000 نفر در تصادفات
به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، علیرضا رئیسی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه مهمترین چالش جوانان جمعیت در اولویت نبودن برخی مسئولان است، اظهار داشت: شاید برخی مسئولان درباره جمعیت شنیده باشند. ، اما همچنان دغدغه اصلی و اولویت اول است. نیستند، در حالی که وقتی به عواقب آن فکر می کنیم، متوجه می شویم که اولویت اول و اصلی ایران جمعیت است.
وی افزود: اگر بخواهیم مشکل جمعیت را حل کنیم، گاهی اوقات باید فراتر از قانون جوانی جمعیت عمل کنیم؛ به همین دلیل است که در این زمینه باید به این موضوع توجه شود. اگر دستگاه های اجرایی به وظایف این قانون فقط به عنوان تکمیل تکلیف نگاه کنند موفق نمی شویم. نشست ها و همایش ها مشکل جمعیت را حل نمی کند، اما همه چیز اعم از اقتصاد، فرهنگ و سایر عواملی که مانع فرزندآوری می شود باید حل شود.
معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: هرکس در حوزه مسئولیت خود اقدامی انجام دهد که مانع از بچه دار شدن شود یا موجب ناامیدی شود مجرم است. وزیر بهداشت بارها تاکید کرده است که حل مشکل جمعیت نیازمند عزم ملی و یک کار علمی است و مشکل جمعیت با تظاهرات و وعده حل نمی شود. مسائل اجتماعی پیچیده و در هم تنیده را نمی توان به صورت خطی حل کرد.
رئیسی به کاهش جمعیت به عنوان معلولیت از شبکه علی اشاره کرد و گفت: باید همه عوامل کاهش جمعیت حذف شود تا بتوانیم بگوییم جمعیت که همان معلولیت است به سمت رشد حرکت می کند. ساده انگاری است که بگوییم مثلاً اگر غربالگری یا اقدامات پیشگیرانه را حذف کنیم، جمعیت افزایش می یابد که این استدلال نادرستی است. البته ممکن است این عوامل نقش داشته باشد اما باید دقیقا مشخص شود.
وی گرانی درمان ناباروری را عامل افزایش جمعیت ندانست و گفت: همه علل کاهش جمعیت را باید با استفاده از نظرات متخصصان حوزه های مختلف اعم از اجتماعی و اقتصادی به صورت علمی بررسی و حل کرد. اگر در رشد جمعیت رویکرد پزشکی داشته باشیم، مشکل حل نمی شود.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت به تنهایی قادر به حل مشکل جمعیت نیست، گفت: سالانه 20 هزار نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند که بخش قابل توجهی از این قربانیان مولد هستند. جوانان که باید از آن جلوگیری کرد. وضعیت جاده ها، فرهنگ رانندگی و خودروها باید بهبود یابد. خودرو به دلیل نقص در سوختن بنزین باعث مرگ جوانان در جاده ها و ایجاد آلودگی می شود. بنابراین خودروسازان را باید مانع رشد جمعیت دانست.
وی با اشاره به نرخ امید به زندگی 55 ساله در اوایل انقلاب خاطرنشان کرد: در حال حاضر امید به زندگی در کشور افزایش یافته و افراد بیشتری زنده می مانند و زندگی می کنند. در زمینه بارداری قبلا مادری که پرخطر بود هم خودش و هم نوزادش فوت می کردند اما با مراقبت های بارداری مادر و نوزاد این مرحله را به سلامت پشت سر می گذارند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت تنها نهادی است که بیش از وظایف خود در قانون جوانان جمعیت انجام داده است اما همچنان نگران جمعیت هستیم زیرا حتی اگر انجام دهیم. 100 درصد وظایف ما در وزارت بهداشت، جمعیت کشور افزایش نمی یابد زیرا حل مشکل جمعیت با رویکرد خطی و تک بعدی قابل حل نیست.
رئیسی تصریح کرد: خودروسازان برای بهبود وضعیت خودروها با ما جلسه ای برگزار نمی کنند، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت با آنها جلساتی دارد و هیچ مخالفی با خودروسازان داخلی ندارد و جلساتی که با آنها برگزار می شود تاثیری ندارد. در مورد بهبود کیفیت زیرا آنها مونتاژ کننده داخلی هستند. درست است که خطای انسانی در بروز حوادث جاده ای و ترافیکی نقش اساسی دارد، اما کیفیت پایین خودرو نیز در زمینه ایمنی نقش مهمی دارد و 60 درصد آلودگی هوا ناشی از خودروهاست.
وی به تفاوت سن قانونی و فیزیولوژیکی در باروری زن و مرد اشاره کرد و تصریح کرد: از نظر فیزیولوژی یک زن از سن 15 تا 49 سالگی می تواند باردار شود، اما خطر آنها باید بررسی شود اما بهترین ها سن باروری قطعا زیر 40 سال است. اما برای زنانی که بعد از 40 سالگی باردار می شوند مراقبت های وزارت بهداشت انجام می شود.
به گفته معاون وزیر بهداشت توصیه می شود زنان بین 20 تا 30 سال باردار شوند، سن قانونی بارداری در هر کشوری متفاوت است و برخی کشورها سن قانونی بارداری را از 18 سالگی تعیین می کنند. در حال حاضر میانگین سن ازدواج برای زنان به ۲۵ تا ۲۶ سال و برای مردان به ۲۸ سال رسیده است.
رئیسی یادآور شد: یکی از مشکلات ما در کشور این است که فاصله تولد اولین فرزند بعد از ازدواج 4.5 تا 5 سال طول می کشد که باید این فاصله کاهش یابد. اگر افراد در سنین بالاتر ازدواج کنند و برای فرزند اول 5 سال و برای فرزند دوم 5 سال دیگر طول بکشد، تمایل به بچه دار شدن بیشتر کاهش می یابد.
انتهای پیام/