علمی و فناوری

پست در مسیر هوشمندسازی| سورتینگ‌های هوشمند سختی کار را کاهش دادند

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)محمدمهدی پیش قدم درباره وضعیت کارکنانی که با قراردادهای کاری در شبکه پستی کشور مشغول به خدمت هستند، گفت: در گذشته فرآیندهای اجرایی در اداره پست از دریافت نامه یا بسته پستی از فرستنده شروع می شد و پس از جمع آوری، مرتب سازی انجام می شد. و ارسال به مقصد و در نهایت تحویل آن به گیرنده به صورت دستی و سنتی توسط شبکه توزیع مویرگی در کل کشور انجام شد که چندین سال است در تمامی فرآیندها از فناوری های هوشمند و به روز استفاده می کند.

وی افزود: در سال های اخیر سیاست هوشمندسازی شرکت ملی پست در دستور کار قرار گرفته و با تغییرات ایجاد شده در زیرساخت ها، می توان بخش عمده ای از فرآیندهای چرخه پستی را به کمک سورتینگ هوشمند (یک چندگانه) انجام داد. مرحله مرحله برای مرتب سازی، مرتب سازی، مرتب سازی و گروه بندی). طبقه بندی اقلام یک محصول) انجام داد.

پیشقدم گفت: در مرکز تحلیل و مبادلات لشگر چهار فرآیند سورتینگ هوشمند فعال است. یکی مربوط به سپرده ها و بسته های پستی بزرگ است، دیگری پاکت های بزرگ حاوی بسته ها (حفره ای) که عمدتاً توسط کالاهای ارسالی از فروشگاه های اینترنتی استفاده می شود. قسمت دیگر پاکت های پستی و بسته های کوچک زیر 2 کیلو است که دسته بندی رباتیک دارد.

مدیر مرکز تحلیل و مبادلات کشور تاکید کرد: استفاده از سورتینگ در کنار کاهش نیروی انسانی عمدتاً روند کار کارگران را تسهیل کرده و سختی کار کارگر برای حمل و جابجایی بسته ها را بسیار کاهش داده است. حتی یک کارگر بی سواد هم می تواند با این دستگاه ها کار کند و بدون هیچ مشکلی مراحل پست را به پایان برساند.

وی تاکید کرد: بر اساس سیاست های کلان دولت جذب مستقیم نیروی کار دولتی متوقف شده و نیروی کار در قالب شرکت ها وارد چرخه کار می شود. در بخش تحویل پست، حدود 8000 کارمند وجود دارد که 50 درصد آنها کارمندان شرکت هستند.

پیشقدم گفت: این همکاران در پست مزایا و حقوق مشخص شده توسط وزارت کار را دریافت می کنند. به منظور ارتقای کیفیت توزیع بسته ها و بهبود وضعیت معیشتی نیروهای شرکتی، سامانه ای راه اندازی شده است که مردم بر اساس توزیع موفق و بازدهی کمتر، پرداخت های متفاوتی دارند، این کاری است که در شرکت های خصوصی نیز انجام می شود.

وی درباره اقدامات شرکت ملی پست برای بهبود وضعیت معیشتی کارگران گفت: شرکت ملی پست 100 درصد دولتی است و تمام دریافتی های آن شامل قانون کار است و شرایطی فراهم شده که بیشتر پرداخت هایی که انجام می شود. در اختیار کارکنان مجتمع نیز به کارگران داده می شود تا در این میان هیچ تبعیضی وجود نداشته باشد.

پیش قدم تاکید کرد: اتفاق دیگری در حوزه ارسال پستی در سال های گذشته رخ داده است و آن افزایش تعداد مرسولات است. در گذشته اکثر مرسولات پستی را با موتور توزیع می کردند اما اکنون خودروهای سواری کابین دار نیز به ناوگان پستی کشور پیوسته اند و این به دلیل تغییر رویکرد مردم از ارسال پاکت به ارسال و دریافت بسته است.

مدیر مرکز تحلیل و مبادلات کشور افزود: شیوع ویروس کرونا باعث شد تا زیرساخت های خرید و فروش اینترنتی که به طور معمول 10 سال طول می کشد آماده شود، در مدت 2 سال و با خرید ناوگان جدید و بعضاً انجام شد. با استفاده از ظرفیت های بخش به صورت خصوصی، سرعت توزیع بسته ها را افزایش دادیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا