اخبار سلامت

فقط 10 درصد ماماها پروانه مطب دارند

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، محمد رئیس زاده; رئیس سازمان نظام پزشکی در مراسم بزرگداشت روز ماما که با حضور باشکوه نمایندگان مامایی سراسر کشور برگزار شد، تصریح کرد: زیرساخت اصلی توسعه پایدار و اقتدار هر کشوری با نیروی جوان مولد و قطعا یکی از مولفه های تقویت جمعیت سالم و مولد است. عملکرد جامعه عظیم 76000 ماما در کشور. از این منظر جامعه مامایی از ارزش بالایی برخوردار است و باید سرمایه گذاری های کلانی در بعد علمی و عملکردی صورت گیرد تا آینده کشور برای جامعه مامایی محقق شود. این سرمایه گذاری های کلان برای توسعه و تعالی و جوانی جمعیت ضروری است. اگر بخواهیم از این سیاهچاله جمعیتی خارج شویم و از پنجره طلایی جمعیت استفاده کنیم، باید قدر جامعه مامایی را بدانیم.

رئیس زاده همچنین به آمار قابل توجه کاهش جمعیت در سال های گذشته اشاره و بیان کرد: بین سال های 92 تا 1383 کاهش جمعیت وحشتناکی داشتیم و در سال 98 نسبت به سال 97 کاهش 12 و 40 درصدی موالید داشتیم. هنوز هم این کاهش را داریم اما با اقدامات خوب این دولت و با تلاش وزارت بهداشت سرعت شیب کاهش یافته است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: در سال 1400 یک میلیون و 114 هزار تولد داشتیم. در سال 1401، یک میلیون و 75 هزار و در سال 1402، یک میلیون و 57 هزار، بنابراین کاهش در سال 1401 نسبت به سال 1400، 3.6 درصد بوده است، اما درصد ولادت در سال 1402 نسبت به سال 1401، 1.6 درصد و سقوط آزاد موالید بوده است. جلوگیری شد. .

وی با اشاره به آخرین آمار سازمان نظام پزشکی گفت: از 76 هزار ماما در کشور تنها 10 درصد آنها دارای پروانه مطب هستند. یعنی 7712 مجوز فعال مامایی داریم. یکی از مهمترین مولفه های تشویق به فرزندآوری این است که زایمان و بارداری به تجربه ای خوشایند و بی خطر تبدیل می شود و هر چه این تجربه شیرین تر باشد احتمال تکرار آن بیشتر می شود و جمعیت زیاد جامعه مامایی نقش مهمی ایفا می کند. در ایجاد این تجربه دلپذیر که باید از آن استفاده کرد. گرفته شود و این حقایق را مسئولان عزیز کشور بدانند. جشن روز ماما باید جشن واقعی افزایش جمعیت سالم و قوی باشد و باید به آینده امیدوار بود و موظفیم به نسل جدید امید و نشاط بدهیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا