اخبار سلامت

فوق تخصص ریه: “قلیان اکسیژن” مبنای علمی ندارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، اخیراً وزارت بهداشت اعلام کرده است که طرح ارزیابی اثرات قلیان اکسیژنی را در 10 استان کشور آغاز کرده است. رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت می گوید: در این دستگاه از ترکیب گازهای اکسیژن و نیتروژن استفاده شده که به «دود خالص» نیز معروف است. به گفته وی، گاز این دستگاه به گاز خنده نیز معروف است و باعث نشاط مصرف کنندگان می شود!

با وجود این، برخی از پزشکان نسبت به مضرات مصرف این نوع قلیان هشدار داده اند و البته با توجه به مشاهدات میدانی در مراکزی که این نوع قلیان را سرو می کنند، عوارض زیادی در افرادی که قلیان اکسیژنی مصرف می کنند، دیده می شود.

در همین راستا دکتر حمید سهراب پور; متخصص ریه و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، با بیان اینکه گاز N2O یا همان گاز خنده در صنعت داروسازی استفاده می شود، گفت: مصارف این گاز بسیار محدود است. و در بی حسی سطحی در زمان قدیم استفاده می شد و آنچه از قلیان های اکسیژنی یاد می شود بیشتر جنبه تجاری و تبلیغاتی دارد نه جنبه علمی.

وی افزود: همچنین اینکه مصرف این قلیان جنبه اکسیژن درمانی داشته باشد صحت ندارد زیرا اکسیژن درمانی به این معناست که فرد با استفاده از کپسول اکسیژن استنشاق کند در حالی که این قلیان تنها حاوی اکسیژن نیست.

این فوق تخصص ریه خاطرنشان کرد: مفاصل و لوله های هر نوع قلیان محل مناسبی برای تجمع باکتری ها و رشد قارچ ها است و به همین دلیل خطرات زیادی برای ریه افراد به همراه دارد.

این متخصص داخلی و ریه به مضرات مصرف قلیان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: کشیدن قلیان های حاوی تنباکو نیز مقدار زیادی دود وارد ریه می کند که به سلامت ریه ها آسیب جدی وارد می کند. مواد معطر موجود در تنباکو نیز بسیار سرطان زا هستند. بنابراین وزارت بهداشت باید فرهنگ سازی های لازم را برای کاهش مصرف انواع دخانیات و قلیان انجام دهد و با سایر نهادها برای کاهش تولید و مصرف این نوع مواد دخانی رایزنی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا