اخبار سلامت

فعالیت 230000 پرستار در ایران/ 75 درصد پرستاران زن هستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت در دومین روز از هشتاد و دومین اجلاس مدیران پرستاری کشور در مشهد با بیان اینکه کمبود پرستار معضلی جهانی است، اظهار داشت: کمبود پرستار یک معضل جهانی است. و اعلام کرد که 28 میلیون پرسنل پرستاری در جهان وجود دارد. ما داریم، اما جهان به 34 میلیون نفر نیاز دارد، یعنی با کمبود 6 میلیون پرستار در جهان مواجه هستیم. از این رو سازمان جهانی بهداشت تاکید می کند که گسترش خدمات بهداشتی از حوزه پرستاری برای تحقق عدالت در سلامت عمیق تر می شود.

وی افزود: عدالت در سلامت نیز در سرفصل های وزارت بهداشت آمده است. این عبارت به معنای دسترسی آسان و مقرون به صرفه به خدمات با کیفیت و ایمن است.

عبادی درباره آمار پرستاران فعال در کشور اظهار کرد: در حوزه درمان و مراقبت 230 هزار نفر در گروه پرستاری در مراکز درمانی فعال هستند که این تعداد در بین جمعیت 550 هزار نفری شاغلان وزارت بهداشت قابل توجه است. و بنابراین پرستاران می توانند در پارامترهای مختلف نظام سلامت موثر باشند. و رضایت آنها موجب رضایت خدمت گیرندگان نیز می شود.

وی با بیان اینکه تعداد پرستاران در آموزش و پرورش بعد از تعداد معلم در کشور رتبه دوم را دارد، اظهار داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب بی توجهی به پرستاری بی توجهی به سلامت جامعه است و این نگاه ما به پرستاری است. آن را خاص تر می کند و نگرانی ما را در مورد سلامت مردم افزایش می دهد. از سوی دیگر پرستاران نقش های مختلفی را در نظام سلامت ایفا می کنند و با توجه به اینکه تا 30 سال آینده یک چهارم جمعیت کشور سالمند خواهند شد، باید جایگاه آنها در نظام سلامت ارتقا یابد.

عبادی با اشاره به اینکه سالانه 15 هزار نفر در رشته های پرستاری از جمله اتاق عمل و فوریت های پزشکی آموزش می بینند، خاطرنشان کرد: همچنین 13 رشته کارشناسی ارشد پرستاری داریم که شامل مراقبت های ویژه کودکان و نوزادان، اورژانس، بزرگسالان، سلامت جامعه، پرستاری روانپزشکی و است.

وی با اشاره به نقش برجسته زنان در حرفه پرستاری گفت: در دنیا 90 درصد پرستاران زن و 10 درصد مرد هستند اما در کشور ما پذیرش دانشجوی پسر افزایش یافته و 75 درصد پرستاران زن هستند. و 25 درصد مرد هستند. جمعیت زیاد زنان در این حرفه نشان دهنده نفوذ زنان در جامعه است و نیاز به توجه ویژه به این قشر را افزایش می دهد زیرا ماهیت پرستاری سخت است و جابجایی های نامتعارفی در آن رخ می دهد و نمی توان حتی یک لحظه از خدمات پرستاری جلوگیری کرد. .

وی با بیان اینکه انسان سالم محور توسعه پایدار است، تصریح کرد: سلامت در توسعه هر کشوری مهم است. در صد سال اخیر دغدغه جامعه بشری به سلامت جسم محدود می‌شد، اما پس از توسعه فناوری‌ها و سرعت بیش از حد زندگی روزمره، به تدریج موضوع سلامت روان، سلامت اجتماعی و معنوی نیز مورد توجه قرار گرفت.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در دسترس بودن و ارزان بودن خدمات را دارای موانعی دانست و گفت: یکی از رویکردهایی که کشورها از آن استفاده کرده اند استفاده از نیروهای چندکاره است. پرستاران بر اساس برنامه درسی خود توانایی مشارکت در زمینه های پیشگیری، ارتقای سلامت، مراقبت و درمان و توانبخشی را دارند. به عنوان مثال در کشورهای اسکاندیناوی اولین مراجعه مردم به پرستاران و کارکنان بهداشتی و درمانی است و برآوردها نشان می دهد که 85 درصد خدمات اولیه بهداشتی توسط این نیروها قابل ارائه است.

وی با بیان اینکه نیاز به بازنگری در تراز نیروی انسانی و استفاده از نیروی انسانی داریم، تاکید کرد: ظرفیتی که در پرستاری ایران به طور خاص و عام وجود دارد می تواند بسیاری از خلاءهای مراقبتی را پوشش دهد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا