بهداشت و درمان

کارگران در معرض خطر بسیاری از بیماری‌ها هستند

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، بهرام عین اللهی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای، تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای و ایجاد محیط کار ایمن و سالم به عنوان یک حق اساسی در محیط کار، چارچوبی را ارائه کرد. وی گفت: برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران.

متن این پیام به شرح زیر است:

28 آوریل 2024، روز جهانی ایمنی و بهداشت شغلی است و سازمان بین المللی کار در یک حرکت جهانی شعار امسال را «زمان در حال سپری شدن است؛ در مواجهه با تغییرات اقلیمی، ایمنی و بهداشت شغلی را در محل کار در حال حاضر.” گفت.

تغییرات در الگوهای آب و هوا اثرات قابل توجهی بر نیروی کار، به ویژه ایمنی و سلامت کارگران دارد و کارگران در معرض سطوح بالاتری از عوامل خطرناک در محیط کار قرار دارند. این عوامل، از جمله افزایش قرار گرفتن در معرض استرس گرمایی، اشعه ماوراء بنفش، آلودگی هوا، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، حوادث بزرگ صنعتی، رویدادهای شدید آب و هوایی و افزایش بیماری‌های منتقله از طریق ناقل می‌توانند در هر زمانی باعث بیماری‌های شناخته شده یا عوارض ناشناخته شوند. سلامت و ایمنی کارگران را به خطر می اندازد.

امروزه 1.2 میلیارد شغل یا 40 درصد از نیروی کار جهان به دلیل تخریب محیط زیست در معرض خطر هستند. از سال 2000 تا 2015، سالانه 23 میلیون سال زندگی کاری به دلیل خطرات مختلف مربوط به محیط زیست ناشی از فعالیت های انسانی یا تشدید آنها از بین رفته است.

کارگران اغلب اولین کسانی هستند که برای مدت طولانی تر و شدیدتر در معرض اثرات تغییرات آب و هوایی قرار می گیرند و اغلب در معرض شرایطی هستند که عموم مردم می توانند از آن اجتناب کنند. بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های ناشی از استرس گرمایی، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های تنفسی در کارگران با تغییرات اقلیمی مرتبط است، بنابراین باید برای کاهش اثرات مخرب و خطرناک تغییرات اقلیمی بر سلامت نیروی کار اقدام عاجل صورت گیرد.

تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی و ایجاد محیط کار ایمن و سالم به عنوان یک حق اساسی در کار، چارچوبی را برای مقابله با خطرات نوظهور تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران فراهم می کند.

در این راستا جمهوری اسلامی ایران نیز با استقرار سازوکارهای ایمنی و بهداشت حرفه ای در مجتمع های تولیدی دولتی و غیردولتی برای اجرای موثر سیاست های ملی و برنامه های بهداشت حرفه ای به منظور کنترل عوامل زیان آور و مخاطره آمیز با حرکت های جهانی همگام است. شرایط محیط کار و به حداقل رساندن اثرات تغییرات آب و هوایی بر سلامت کارگران اقدامات قابل توجهی را سازماندهی کرده است.

البته این مهم همچنان نیازمند سیاست گذاری موثر و کارآمد از طریق شفاف سازی، جلب مشارکت مردمی و افزایش مسئولیت تمامی ذینفعان و شرکای اجتماعی از طریق اصلاح قوانین و اجرای آنها در راستای حفظ سرمایه انسانی کشور به عنوان محور است. توسعه پایدار در راستای اهداف حضرتعالی. رهبری (مدظله العالی) در راستای جهش تولید با مشارکت مردم و دستیابی به رشد اقتصادی در کشور.

ضمن تبریک روز جهانی ایمنی و بهداشت کار به کلیه همکارانی که این رشته را برای خدمت به مردم عزیز کشورمان برگزیده اند و از زحمات و تلاش های آنان قدردانی می نماییم، از درگاه خداوند متعال بهروزی، موفقیت و توفیق روزافزون برای همه عزیزان قدردانی می نماییم. همکاران و خادمان جامعه. من خواهان سلامت حرفه ای هستم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا