بهداشت و درمان

«نان کامل» چه نانی است؟

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، مهنوش صاحبدل گفت: در تحقیقات انجام شده اولین عامل خطر برای سال های از دست رفته زندگی در ایران به مصرف کم غلات سبوس دار نسبت داده شد. مصرف نان تهیه شده با آرد سفید خطر اضافه وزن و چاقی، بیماری های غیرواگیر به ویژه دیابت، چربی خون بالا و بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها و همچنین کمبود ریزمغذی ها را افزایش می دهد.

وی افزود: نان سفید در مقایسه با نان سبوس دار ارزش غذایی کمتری دارد، اما نان هایی که دارای سبوس استاندارد و مشخصی هستند، اگرچه رنگ آن ها تیره تر است، ارزش غذایی بیشتری دارند.

صاحبدل درباره ویژگی های دانه گندم گفت: دانه گندم از سه قسمت سبوس، آندوسپرم و جوانه تشکیل شده است و لایه بیرونی دانه را سبوس می نامند. این قسمت سرشار از فیبر، ویتامین های گروه B و آنتی اکسیدان است. لایه میانی که بزرگترین جزء دانه را تشکیل می دهد، آندوسپرم نامیده می شود و از کربوهیدرات ها و مقادیر بسیار کمی پروتئین و ویتامین ها تشکیل شده است. درونی ترین قسمت بذر جوانه است که حاوی پروتئین به ویژه اسیدهای آمینه ضروری، چربی ها و اکثر اسیدهای چرب غیراشباع مانند اولئیک، لینولئیک و α-لینولئیک، فیبر و اکثر فیبرهای نامحلول، ویتامین های B از جمله نیاسین، تیامین و فولات است. مواد معدنی آهن، روی و منیزیم و همچنین ترکیبات فعال زیستی مانند آنتی اکسیدان ها، استرول ها، فیتوکمیکال ها مانند اسید فنولیک، پلی فنول ها، فیتواسترول ها و ویتامین E.

وی افزود: زمانی که دانه ها به آرد تبدیل می شوند، می توان آن ها را تصفیه کرد یا به صورت کامل برای تهیه نان استفاده کرد. در فرآیند تصفیه، جوانه‌های غنی از پروتئین و سبوس فیبر بالا از دانه حذف می‌شود تا آرد صاف‌تر و سفیدتر از آرد سبوس‌دار تولید شود. به همین دلیل نان های تهیه شده از آرد سفید رنگ سفیدتری نسبت به نان های تهیه شده از آرد سبوس دار دارند.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: از طرفی آرد سبوس دار با استفاده از تمام قسمت های غلات تهیه می شود به همین دلیل نان تهیه شده از این نوع آرد ارزش غذایی بیشتری دارد.

تاثیر مفید مصرف نان سبوس دار بر سلامتی

فرمود: بهترین نانی که از آرد گندم درست می شود نان کامل است. نان سبوس دار از آردی تهیه می شود که هر سه قسمت دانه گندم شامل سبوس، جوانه و آندوسپرم را حفظ می کند. چنین نانی سرشار از پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین است و می تواند بخش های زیادی از مواد مغذی مورد نیاز جامعه را تامین کند.

صاحبدل ادامه داد: همچنین نان سبوس دار یکی از منابع اصلی فیبر است که برای اطمینان از عملکرد طبیعی دستگاه گوارش انسان ضروری است. مصرف غلات سبوس دار خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی عروقی، چاقی، بیماری های گوارشی، مشکلات متابولیک و برخی سرطان ها را کاهش می دهد، اما با وجود فواید فراوان نان کامل، درصد بالای حذف سبوس و حذف جنین در تولید آرد برای انواع آرد وجود دارد. و نان های فانتزی

مصرف زیاد نان سفید چگونه کیفیت زندگی را کاهش می دهد؟

وی تصریح کرد: در دهه های اخیر مصرف نان سفید افزایش یافته در حالی که این نوع نان نه تنها ارزش غذایی خوبی ندارد بلکه یکی از عوامل اصلی بیماری هایی مانند سوء تغذیه، مشکلات گوارشی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت است. و چاقی در کشور در نظر گرفته شده است. مصرف زیاد نان سفید باعث افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی و کاهش کیفیت زندگی می شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: غلات سبوس دار به دلیل داشتن فیبر، منیزیم، فولات، آنتی اکسیدان، فیتواستروژن، پیریدوکسین و پتاسیم از جمله غذاهایی هستند که می توانند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهند.

وی افزود: نان غذای اصلی مردم در سراسر جهان و ایران است. نان همیشه در بین ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته و غذای اصلی مردم کشورمان است و بخش قابل توجهی از پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن و همچنین انواع ویتامین های گروه B، آهن و فیبر غذایی تامین می شود. از آن. در ایران نیمی از انرژی روزانه از نان گرفته می شود.

صاحبدل گفت: متخصصان تغذیه با توجه به افزایش چاقی و اضافه وزن در تمام گروه های سنی و افزایش بیماری های غیرواگیر مانند سکته های قلبی و مغزی، فشار خون، دیابت و چربی خون و تاثیر نان های سبوس دار در پیشگیری و درمان این موارد. بیماری ها، مصرف نان را توصیه کنید. کامل

ویژگی های یک نان خوب و کامل

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: نان مرغوب ظاهر خوبی دارد، کاملا پخته و برشته شده است و سطح آن نسوخته است. به دلیل تخمیر بودن خمیر طعم و بوی مطبوعی دارد و طعم فلزی ناشی از جوش شیرین را ندارد.

وی افزود: نان مرغوب نمک کمی دارد و به دلیل فرآوری خمیر مایه باید بافتی مناسب، نرم و یکنواخت داشته باشد. نان خوب نانی است که از آرد کامل غلات مختلف مانند گندم، چاودار، جو، جو و غیره تهیه شود.

خواص نان کامل

صاحبدل تصریح کرد: نان های سبوس دار و سبوس دار گندم به طور کلی سرشار از پروتئین، کربوهیدرات و انواع ویتامین های گروه E و B و مواد معدنی مختلف آهن، منیزیم، روی، پتاسیم و فیبر هستند. هنگامی که سبوس غلات حذف می شود، ویتامین های گروه B در آنها کاهش می یابد. وجود فیبر در این دانه ها آنها را به یک ماده فوق العاده عالی تبدیل می کند و به طلای گیاهی معروف است.

وی افزود: وجود فیبر محلول در گندم، آن را به ماده ای فوق العاده برای پیشگیری از بسیاری از بیماری ها تبدیل کرده است.

تاثیر استفاده از نان های کامل بر سلامتی

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: سبوس یک ماده غذایی است که در اکثر محصولات آرایشی و بهداشتی ضد پیری استفاده می شود. سبوس موجود در نان سبوس دار از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کند و به دلیل وجود ویتامین های گروه B برای جلوگیری از سفیدی و ریزش مو بسیار مفید است.

آیا خوردن نان سبوس دار تاثیری در کاهش وزن دارد؟

وی تصریح کرد: از آنجایی که سبوس موجود در نان سبوس دار منبع غنی فیبر است، می تواند در افزایش متابولیسم چربی در بدن موثر بوده و باعث کاهش وزن شود. هنگامی که سبوس گندم با آب در روده ترکیب می شود، حجم محتویات روده را افزایش می دهد و باعث احساس سیری و کاهش مصرف غذا می شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: استفاده از نان های کامل و رعایت رژیم غذایی سرشار از فیبر به هضم غذا کمک می کند و مدفوع را نرم می کند و دفع را آسان می کند.

وی افزود: استفاده از نان کامل موثرترین راه پیشگیری از یبوست و بواسیر است.

پیشگیری از انواع سرطان ها با مصرف نان سبوس دار

صاحبدل گفت: نان سبوس دار علاوه بر جذب مقادیر زیادی کلسترول قادر است مقادیر زیادی مواد سمی مانند رادیکال های آزاد، سرب، کادمیوم و آفلاتوکسین ها را جذب و از بدن دفع کند. طبق تحقیقات، افرادی که از نان سبوس دار استفاده می کنند کمتر در معرض ابتلا به سرطان معده، سینه، خون و پروستات هستند.

وی افزود: فیبر موجود در نان سبوس دار قند خون را در بدن کنترل می کند و مواد نشاسته ای را با سرعت کمتری هضم می کند و در نتیجه قند به آرامی و با سرعت کمتری وارد خون می شود و از افزایش قند خون جلوگیری می شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: فیبر نان سبوس دار باعث افزایش دریافت ویتامین B و کنترل فشار خون می شود. یکی دیگر از خواص نان کامل کنترل سطح کلسترول خون است. سبوس گندم حاوی هیچ کلسترول نیست و فیبر زیادی دارد که با اتصال به اسیدهای صفراوی از جذب کلسترول جلوگیری می کند.

وی بیان کرد: با توجه به وجود ویتامین های گروه B در نان سبوس دار، مصرف این نان ها باعث پیشگیری و درمان بیماری های روانی مانند افسردگی می شود.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا