علمی و فناوری

برنامه‌ریزی برای پرتاب ۵ تا ۷ ماهواره در سال ۱۴۰۳| پرتاب ماهواره‌های بخش خصوصی

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)حسن سالاریه در حاشیه بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی (ژئوماتیک 1403) در پاسخ به ایرنا در خصوص برنامه ریزی امسال برای پرتاب ماهواره اظهار داشت: امسال پیش بینی ما بین چهار تا پنج پرتاب داخلی است. راه اندازی خواهد شد. و یک تا دو راه اندازی بین المللی داشته باشند. این بدان معناست که امسال پنج تا هفت ماهواره به فضا پرتاب خواهد شد، هرچند ممکن است این مقدار تغییر کند.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا مبنی بر اینکه امسال چه نوع ماهواره ای پرتاب می شود، گفت: امسال ماهواره های مخابراتی، اندازه گیری، تحقیقاتی و عملیاتی را در برنامه پرتاب داریم.

سالاریه در خصوص تغییرات نمونه دوم ماهواره پارس 1 گفت: پرتاب نمونه اول و آزمایشات پارس 1 که به خوبی در مدار قرار گرفت و برای نمونه دوم نیز اصلاحاتی برای ارتقای کیفیت و افزایش داریم. عملکرد قابلیت های ماهواره پارس 1 در نمونه دوم که در حال انجام است. درخواست خواهیم کرد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امسال نیز مانند سال گذشته شلوغ‌تر خواهد بود و ماهواره‌های بیشتری که توسط دستگاه‌های دولتی، پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و … ساخته می‌شوند، پرتاب می‌شوند، البته همانطور که قول داده بودیم ماهواره‌ها که برای اولین بار توسط بخش خصوصی راه اندازی می شود، به طور کامل راه اندازی خواهد شد.” ما طراحی و ساخت را راه اندازی خواهیم کرد.

سالاریه ادامه داد: امسال دومین نمونه ماهواره پارس 1، ماهواره ظفر 2، طلوع 3 یا پایا را برای پرتاب داریم. همچنین ماهواره کوثر ساخت بخش خصوصی آماده پرتاب است. همچنین چندین ماهواره تحقیقاتی از خانواده تحقیقاتی و ماهواره های این مجموعه داریم که احتمال پرتاب ماهواره های طلوع 3، ظفر 2، کوثر و سایر ماهواره های تحقیقاتی در سال 1403 بسیار زیاد است و در خط پرتاب قرار دارند.

وی در خصوص بلوک انتقال مداری نیز گفت: پرتاب دومین نمونه ماهواره پارس 1 با توجه به اینکه نمونه اول در مدار قرار گرفته است، آزمایشات آن در حال انجام است و با توجه به اصلاحاتی که در نظر گرفته شده، قرار خواهد گرفت. در مسیر پرتاب البته ممکن است نمونه دوم پارس 1 امسال وارد نشود اما تا اولین زمان ممکن برای راه اندازی امسال در برنامه پرتاب است.

سالاریه با بیان اینکه ماهواره ارتباطی ناهید 2 تکمیل شده است، تاکید کرد. چندین ماهواره تحقیقاتی دیگر نیز داریم که آماده پرتاب هستند، البته هر کدام از ماهواره ها بنا به ضرورت و توسعه زیرسیستم های مربوطه در سال جاری پرتاب می شوند.

رئیس سازمان فضایی ایران در پاسخ به این سوال که از ماهواره بر خارجی استفاده می شود، همانطور که توضیح داده شد در سال گذشته در جایی که امکان قرار دادن ماهواره در مدار توسط پرتابگرهای داخلی وجود ندارد، از ماهواره بر خارجی استفاده خواهیم کرد. .

وی تصریح کرد: توسعه صنعت ماهواره باید با سرعت بالا انجام شود و به همین دلیل تعداد زیادی پرتاب آماده داریم و از پرتابگرهای خارجی نیز استفاده خواهیم کرد. البته ما تمایل داریم که همکاری خارجی خوبی با کشورهای خارجی داشته باشیم و باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم.

سالاریه تاکید کرد: پرتاب هایی که امسال انجام می شود بیشتر توسط پرتابگرهای داخلی خواهد بود.

رئیس سازمان فضایی ایران در خصوص سکوی چابهار گفت: فاز 1 پایگاه چابهار مربوط به پرتابگرهای سوخت جامد است و در نظر داریم از سال جاری استفاده از آن را آغاز کنیم و اولین پرتاب را نیز پرتاب می کنیم. ماهواره خورشید آنگا.

وی تاکید کرد: البته نمی توان تاریخ دقیقی را برای هیچ یک از برنامه ها اعلام کرد زیرا ممکن است با توجه به شرایط تغییراتی ایجاد شود، مثلاً می گوییم پرتاب در فلان ماه است که ممکن است تغییر کند و این در شرایط عادی است. صنعت فضایی؛ به همین دلیل نمی توان تاریخ دقیقی را اعلام کرد و هر یک از پرتاب هایی که در شرف راه اندازی هستند به تدریج اطلاع رسانی خواهد شد.

سالاریه گفت: پیش بینی ما این است که هم از نظر پرتاب و هم از نظر استفاده از ایستگاه ها و سازه های زمینی نسبت به سال گذشته بیشتر باشد.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: برای استفاده از ظرفیت فضا و ماهواره، توسعه ایستگاه های زمینی ضروری است. توسعه ایستگاه زمینی در سال جاری یکی از برنامه های جدی سازمان فضایی است که آغاز شده و امسال به بهره برداری می رسد.

وی بیان کرد: در خصوص آزمایشگاه نیز برنامه ریزی دقیقی داریم که در تلاش هستیم امسال به بهره برداری برسانیم.

سالاریه در خصوص کاربردهای ماهواره در صنعت نقشه برداری و سایر بخش ها گفت: تصاویر ماهواره ای با رزولوشن های 5، 10 و 50 متر در اختیار سازمان فضایی ایران قرار دارد و در زمینه های مختلف از جمله هواشناسی، رصد گرد و غبار، کشاورزی و … و پایش منابع آب استفاده شده است؛ البته تصاویر باکیفیت مانند تصاویر ماهواره ای خیام بیشتر در زمینه های نقشه برداری و صنعتی و بسیاری از زمینه های دیگر که نیاز به تصاویر باکیفیت دارند استفاده می شود.

وی ادامه داد: در سازمان فضایی ایران این آمادگی کامل وجود دارد که تصاویر در اختیار بخش‌های مختلف و بخش خصوصی، پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی با ارتباط با پژوهشگاه فضایی ایران و فضای ایران باشد. سازمان بر اساس نیاز خود تصاویر آرشیوی را دریافت خواهد کرد. قرار داده می شود یا تصاویر جدید سفارش داده می شود.

وی بیان کرد: در خصوص آزمایشگاه نیز برنامه ریزی دقیقی داریم که در تلاش هستیم امسال به بهره برداری برسانیم.

سالاریه درباره کاربردهای ماهواره در صنعت نقشه برداری و سایر بخش ها گفت: تصاویر ماهواره ای با کیفیت های مختلف (بالا و متوسط) و با دقت 5، 10 و 50 متر در اختیار سازمان فضایی ایران قرار دارد و در زمینه های مختلفی از جمله استفاده می شود. به عنوان هواشناسی، نظارت از آن در گرد و غبار، کشاورزی، نظارت بر منابع آب استفاده می شود. البته تصاویر با وضوح بالا مانند تصاویر ماهواره ای خیام بیشتر در زمینه های نقشه برداری و صنعتی و بسیاری از زمینه های دیگر که نیاز به تصاویر با کیفیت بالا دارند استفاده می شود.

وی ادامه داد: در سازمان فضایی ایران آمادگی کامل برای قرار گرفتن تصاویر در اختیار بخش‌های مختلف وجود دارد و بخش خصوصی، پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و ارگان‌های دولتی با ارتباط با پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی ایران این کار را انجام خواهند داد. تصاویر آرشیوی را بر اساس نیاز خود دریافت کنید. قرار داده می شود یا تصاویر جدید سفارش داده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا