افزایش 100 درصدی ظرفیت پزشکی در 3 سال
به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، محمدرضا ظفرکندی; وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست صمیمی جمعی از نخبگان در سالن شهید سلیمانی ستاد این وزارتخانه اظهار داشت: همه ما به مشکلاتی که در کشور وجود دارد واقف هستیم و تلاش می کنیم با این مشکلات این مشکلات را کاهش دهیم. راهکارهای علمی و سیستماتیک و پیگیری مستمر. .
وی در ادامه با طرح این سوال که ما محیط را انتخاب می کنیم یا در آن محیط قرار می گیریم؟ وی تصریح کرد: آیا خروج از کشور راه حل مشکلات محیط زیست است یا باید با پشتکار و پیگیری مشکلات را حل کرد؟ من معتقدم که هر دو مسیر مشتری دارند.
ظفر قندی در این خصوص به شهید مصطفی چمران و رشادت ها و تلاش های وی اشاره و خاطرنشان کرد: شهید چمران دانش آموخته دانشکده فنی و از دانشجویان ممتاز این دانشکده بود. او همچنین دانشجوی ممتاز دانشگاه های آمریکا بود، اما پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت و برای آبادانی کشور تلاش کرد و از این حیث نمونه های زیادی از نخبگانی وجود دارد که به کشور بازگشته اند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: ما محیط زیست را انتخاب نمی کنیم، بلکه در این محیط به دنیا آمده، زندگی می کنیم و کار می کنیم و خانواده، دوستان و رفقا داریم و ریشه در این محیط داریم.
وی به سخنان یکی از نخبگان مبنی بر اینکه شرط پیشرفت یک سازمان داشتن نیروی انسانی متعلق به آن سازمان است اشاره کرد و یادآور شد: هر انسانی پیوندهای دیگری مانند پیوندهای ملی و خانوادگی دارد. یکی از بارزترین روابط است که می گوید “من می خواهم با مادرم باشم”. آیا می توان نقش خانواده، افراد را در پیشرفت نادیده گرفت؟ آیا این موفقیت ها ناشی از حمایت خانواده و افرادی بود که آموزش را ارائه کردند؟
ظفر قندی تاکید کرد: ما وظیفه داریم به وظیفه ملی خود در قبال مردم و بیماران عمل کنیم. این شرایط را برای ما فراهم کردند و حالا سوال این است که به چه کسانی خدمت کنیم؟
وی ادامه داد: هزینه فعلی آموزش هر دانش آموز یک میلیارد تومان است. وقتی ظرفیت را از 35 نفر به 70 نفر افزایش می دهیم، آیا نیازی به خوابگاه، سالن غذاخوری، تخت بیمارستان و کیت آزمایشگاهی و … نداریم؟ آیا درست است که از 5 دانش آموز بخواهیم فقط روی یک کیت آزمایشگاهی کار کنند؟ کیفیتش پایین نمیاد؟
ظفرکندی ادامه داد: ظرف سه سال ظرفیت ها 100 درصد افزایش یافته و بیش از 7 هزار نفر اضافه شده است. سپس متأسفانه یک تصمیم غیرکارشناسی گرفته می شود و سپس از رسانه ملی پخش می شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خطاب به نخبگان حاضر در این جلسه گفت: مشکلاتی وجود دارد و تنها با صبر و حوصله یکی یکی حل می شود و در این سه ماه نیز همین مسیر را طی کرده ایم.
وی نخبگان را امید کشور و جامعه دانست و تصریح کرد: باید زیرساخت های پژوهشی را برای حمایت از نخبگان تقویت کنیم. باید امکان ادامه پژوهش برای نخبگان فراهم شود و بلافاصله فعالیت آنها آغاز شود و جذب کار شوند.
وی همچنین به مشکلات اهالی اشاره و تصریح کرد: به دنبال رفع شرایط ساکنین عزیز هستیم و در این راستا تلاش کردیم تا سکونت به شغل تبدیل شود و این آرزوی 30 ساله آنها بود که در دولت تصویب شد اما در مجلس ، با مشکل مواجه شد و در نهایت حل شد.
ظفرکندی ادامه داد: مصمم هستیم مسیر تحصیلی دانش آموزان را تسهیل کنیم و معتقدیم یکی از سخت ترین مسیرهای آموزشی مربوط به علوم پزشکی است اما با متانت، صبر و بردباری می توان این مسیر را تسهیل کرد.
سید جلیل حسینی معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: تمامی موارد مطرح شده از سوی نخبگان در این جلسه ثبت و بررسی می شود.
وی بسیاری از موضوعات مطرح شده در جلسه از جمله برنامه های در دست اجرا را قرائت کرد و افزود: قطعاً از شرایط دانشجویان و کادر بهداشت و درمان مطلع هستیم و می دانیم که این خدمات حاصل تلاش نظام سلامت است. کارکنان
معاون آموزشی وزارت بهداشت سپس به بحث آینده اعضای هیات علمی و ایجاد مشوق های لازم برای جذب و حفظ نخبگان اشاره کرد و گفت: سیاست اصلی ما ارتقای معیشت و جایگاه اجتماعی اساتید در دانشگاه ها است. همچنین تلاش می کنیم فضایی آرام و علمی برای دانش آموزان فراهم کنیم. همچنین از دانشجویان و اساتید می خواهم پیشنهادات خود را مستقیماً به حوزه معاونت آموزشی ارجاع دهند و همین موضوع می تواند زمینه را برای وابستگی سازمانی فراهم کند.
حسینی در بخشی دیگر به مشکل افزایش بی رویه دانشکده ها پرداخت و گفت: اصلاح و نظارت بر عملکرد این دانشکده ها در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد و تلاش می کنیم کیفیت این دانشکده ها را ارزیابی و نظارت کنیم. “
وی دغدغه اصلی نخبگان را فراهم آوردن محیطی برای ماندن و کار دانست و تاکید کرد: تمام تلاش ما بر این است که این فضا را فراهم کنیم تا دانش آموزان به فکر شغل دوم و دیگر مسائل معیشتی نباشند. همچنین آیین نامه تسهیلات آموزشی، پژوهشی و رفاهی استعدادهای درخشان، آیین نامه 40 بند دستیاری و آیین نامه تسهیل ادامه تحصیل در حال اجراست که همگی با خرد جمعی و نظرسنجی انجام شد و تلاش کردیم تا دوره مناسبی برای جذب نخبگان داشته باشد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از جذب حدود 80 نفر از نخبگان در دانشگاه های وزارت بهداشت خبر داد و گفت: تلاش می کنیم سرعت این مسیر را ارتقا دهیم. افراد نخبه بهترین افراد برای پیشنهاد طرح های مختلف هستند و همچنین می توانند به عنوان مجری در کنار ما باشند. علاقه مندان می توانند پیشنهادات خود را در حوزه معاونت آموزشی از طریق دفتر استعدادهای درخشان ارائه و پس از تایید با مسئولیت خود اجرا شود.
انتهای پیام/