علمی و فناوری

فیشینگ این بار خانواده دانش آموزان را هدف گرفت| به پیام‌های درخواست‌ ارسال اطلاعات اعتنا نکنید

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)فیشینگ این بار خانواده دانش آموزان را هدف قرار داده است و لذا باید توجه داشت که از اطلاعات مالی محرمانه کاربر سوء استفاده نمی شود.

تیم پشتیبانی شبکه شاد در اطلاعیه ای با بیان اینکه هیچ درخواستی از کاربران برای ارسال اطلاعات دریافت نکرده است، اعلام کرد: تمامی درخواست هایی که با هر نام و عنوانی ارسال می شوند به قصد ورود به حساب کاربری افراد و سوء استفاده از آن صورت می گیرد. . در این اطلاعیه که روز سه‌شنبه منتشر شد، آمده است: اخیراً پیام‌هایی برای تعدادی از کاربران ارسال شده و درخواست می‌کنند اطلاعات شخصی و خصوصی مربوط به حساب کاربری خود را ارسال کنید و حتی ادعا می‌کنند که در صورت عدم ارسال اطلاعات، حساب کاربری آنها در شاد حذف می شوند.

در این اطلاعیه تاکید شده است: تیم پشتیبانی شاد، واحدهای فناور ادارات آموزش و پرورش و واحدهای مختلف ستادی و استانی و از سوی مسئولان اجرایی و فنی شاد هیچ گونه درخواستی برای ارسال اطلاعات کاربری افراد نداشته و نخواهند داشت. کلیه درخواست هایی که با هر نام و عنوانی به قصد ورود به حساب کاربری و سوء استفاده از آن ارسال می شوند.

شبکه شاد، بستر آموزشی وزارت آموزش و پرورش در اینترنت است که در زمان شیوع ویروس کرونا طراحی و راه اندازی شد و به مدت دو سال مرجع برگزاری کلاس های آموزشی آنلاین در مدارس کشور بود. دانش آموزان، والدین و کادر آموزشی مدارس از کاربران خوشحالی هستند که باعث شده برخی مجرمان سایبری و کلاهبرداران فضای مجازی از این بستر برای سوء استفاده از اطلاعات افراد و سرقت حساب های بانکی آنها استفاده کنند.

پیش از این سرهنگ رامین پاشایی معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا با بیان اینکه مجرمان سایبری از هرگونه سامانه پیام رسان اعم از داخلی و خارجی برای ارتکاب کلاهبرداری استفاده می کنند، به هموطنان هشدار داد که فریب پیام های جعلی ارسالی از طریق شبکه های داخلی با عناوینی از این قبیل را خورده اند. به عنوان ثبت نام مدرسه غذا نخورید زیرا این مجرمان به دنبال فرصتی برای دسترسی به حساب های بانکی شهروندان هستند.

وی روش رایج این گونه کلاهبرداری های اینترنتی را دریافت شماره تلفن کاربر، ارسال کد تایید به شماره مورد نظر و دریافت آن از کاربر اعلام کرد و از مردم خواست در صورت اعلام شماره به این گونه پیام ها پاسخی ارسال نکنند. تماس، کد تایید را به مجرمان سایبری ندهید.

معاون فرهنگی پلیس فتا در پاسخ به اینکه شبکه های اجتماعی داخلی مانند شاد اغلب در دسترس کودکان و دانش آموزان است و ممکن است از روی ناآگاهی قربانی این مجرمان سایبری شوند، تصریح کرد: از این نظر باید گفت: تلفن های همراه اغلب کودکان و نوجوانان اپلیکیشن بانکی و بانکداری اینترنتی ندارند و به همین دلیل مجرمان نمی توانند از آنها کلاهبرداری کنند.

وی افزود: از آنجایی که والدین دانش آموزان نیز کاربران خوشحال هستند، ممکن است چنین پیام هایی برای این گروه ارسال شود که مراقب باشند و فریب کلاهبرداران اینترنتی را نخورند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا