علمی و فناوری

آخرین وضعیت فیبر نوری در کشور

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)تامین زیرساخت های ارتباطی و آینده آن یکی از موضوعات مهمی است که در رأس برنامه های وزارت ارتباطات قرار دارد و با انجام اقدامات مهمی از جمله تکمیل پروژه فیبر نوری برای منازل و مشاغل، تلاش می شود. متوجه این موضوع مهم شوید پروژه فیبر نوری منازل و مشاغل یکی از وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در موضوع شبکه ملی اطلاعات است و این وزارتخانه موظف به ایجاد 20 میلیون روکش فیبر نوری در سراسر کشور شده است.

مسئولان معتقدند اگر اقتصاد دیجیتال بخواهد در کشور پیاده شود و به رشد و توسعه خوبی برسد، نیاز به زیرساخت فیبر نوری دارد. از سوی دیگر، زیرساخت های ارتباطی و مراکز داده یکی از ملزومات شبکه ملی اطلاعات است که نیاز به پهنای باند فیبر نوری پرسرعت دارد. اجرای طرح فیبر نوری در توسعه اقتصاد دیجیتال و تحقق عدالت ارتباطی موثر است و برای اجرای کامل این طرح به همکاری فرمانداری ها، شهرداری ها، شوراهای شهر، دهیاری ها و فرمانداری ها نیاز است.

مهمترین ویژگی این فناوری پهنای باند بسیار بالاتر آن نسبت به کابل های مسی معمولی است و به راحتی داده های صوتی و تصویری را با پهنای باند بالا تا 10 گیگابیت بر ثانیه منتقل می کند، به همین دلیل با پیشرفت تکنولوژی و نیاز به اینترنت پرسرعت، جایگزینی کابل های مسی قدیمی با فیبر نوری به یک ضرورت تبدیل شده است.

سال گذشته با افتتاح این پروژه در چند شهر، میزان پوشش در پروژه فیبر نوری منازل و مشاغل از مرز 7 میلیون خانوار گذشت و هم اکنون با شروع این پروژه در سال 1403 و افتتاح آن همچنان در حال پیگیری است. در شهرهای مختلف

به عنوان مثال چندی پیش استاندار خوزستان اعلام کرد که طرح فیبر نوری با هدف افزایش سرعت و ظرفیت ارتباطی در استان در حال اجراست و قرار است این پروژه فیبر نوری خدمات سریع و آنلاین را به همه ارائه دهد. خانه ها، موسسات، ادارات، مراکز آموزشی، دانشگاه ها و روستاها. .

استاندار خوزستان گفت: با اجرای این طرح ظرفیت و سرعت ارتباطات استان بیش از دو برابر می شود و امیدواریم این پروژه عظیم که زیر نظر شخص وزیر ارتباطات در حال اجراست. و دولت با همت مسئولین از آن حمایت جدی خواهد کرد. دست اندرکاران و پیمانکاران پروژه باید به خوبی اجرا شوند و تا سال آینده خوزستان از نظر ارتباطی در وضعیت بهتری قرار گیرد.

البته پس از مدت کوتاهی 16 کیلومتر فیبر نوری در گناوه اجرا شد و فرماندار شهرستان گناوه با اعلام این خبر گفت: اجرای پروژه فیبر نوری دولت در راستای ایجاد یک فیبر نوری پایدار و باکیفیت. اتصال به اینترنت و استفاده بهینه از شبکه های مخابراتی، پروژه فیبر نوری به طول 40 کیلومتر در مسیرهای اصلی شهر اجرا می شود که تاکنون 16 کیلومتر آن اجرا و 24 کیلومتر باقی مانده است.

وی افزود: فیبر نوری زیرساختی پرسرعت است که می تواند نیازهای ارتباطی مردم برای استفاده از شبکه ملی اطلاعات و دسترسی به اینترنت در آینده را تامین کند. فیبر نوری نیازی نامحدود نسبت به امروز است که می تواند پاسخگوی مردم باشد و تا ظرفیتی حدود 70 تا 80 برابر شرایط فعلی خدمات ارائه دهد.

در همین راستا چندی پیش اعلام شد که اینترنت پرسرعت فیبر نوری منازل و مشاغل (FTTx) یک اپراتور با حضور معاون وزیر ارتباطات در شهرستان گلوگاه رونمایی شد.

امیرمحمدزاده لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وی تکمیل پوشش فیبر نوری گلوگاه را اقدامی موثر و قابل توجه دانست و اظهار داشت: 15 کیلومتر فیبر نوری با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان در گلوگاه اجرا شد و شهروندان از اینترنت پرسرعت بهره مند می شوند.

فرماندار گلوگاه نیز در این مراسم توضیح داد که از سال 1401 تاکنون 57 میلیارد تومان برای بخش ارتباطات و عمران در شهرستان گلوگاه و روستاهای بالادست و مرکزی مانند مصیب محله، نصرت آباد، اینترنت شهری و هم اکنون با افتتاح هزینه شده است. از اینترنت پرسرعت فیبر نوری بهره مند شد

از سوی دیگر عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اولین جلسه بررسی طرح فیبر نوری منازل و مشاغل در سال 1403 که با حضور جمعی از معاونین وزیر، مدیران کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیران اپراتورهای ارتباطی برگزار شد، با اشاره به طرح فیبر نوری برای وی بیان کرد: برای دستیابی به اهداف تعیین شده در این پروژه مسیری پر فراز و نشیب را طی کرده ایم که با پیگیری و حمایت همه جانبه یکی پس از دیگری حل شده است به طوری که اکنون می توان گفت که این پروژه به نقطه مطلوب رسیده است.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: برای تکمیل و نهایی شدن این پروژه در سال جاری باید با حداکثر سرعت حرکت کنیم و امسال سال طلایی این پروژه است. هموار شد که آخرین آن مصوبات خوبی است که در قانون بودجه کشور در حمایت از طرح فیبر نوری منازل و مشاغل به تصویب رسیده است که مهمترین آن الزام قانونی صدور مجوز حفاری و نصب تجهیزات است. توسط شهرداری ها و ادارات کل راه در مدت 15 روز برای بهره برداران به تایید وزارت ارتباطات می رسد.

زارع پور با اشاره به اینکه هیچ دغدغه جدی و مشکل لاینحلی باقی نمانده است، خاطرنشان کرد: انتظار داریم تمامی اپراتورها و مدیران استانی به صورت تمام وقت و تمام وقت کار کنند تا پوشش فعلی امسال حداقل به دو برابر یعنی 14 میلیون برسد. می تواند برای رسیدن به اهداف تعیین شده حداقل 3 میلیون اتصال فیبر نوری یعنی شش برابر تعداد مشترکان فیبر نوری که مستلزم بازنگری در مدل طراحی و اجرای پروژه است.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه برای افزایش تعداد کاربران اتصال به فیبر نوری باید پوشش را از 300 متر به 100 متر کاهش داد، گفت: اپراتورها نیز باید توجه داشته باشند که بتوانند سرویس اینترنت را با سرعتی معادل 100 متر ارائه دهند. حداکثر 1000 مگابیت در ثانیه (یک گیگابیت در ثانیه) برای مشترکین.

وی خطاب به اپراتورهای حاضر در جلسه افزود: همانطور که در مجوزها و موافقت نامه های صادر شده آمده است، در صورت سبز شدن منطقه ای در نقشه سامانه iranfttx.ir، اپراتور مربوطه باید در اسرع وقت سرویس فیبر نوری را برای متقاضی راه اندازی کند. تا حد امکان و حداکثر ظرف یک ماه. کند کردن

در ابتدای این جلسه امیر لاجوردی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارشی از روند پیشرفت این پروژه و مشکلات پیش رو ارائه کرد.

وی در بخشی از این گزارش گفت: تعداد شهرهایی که پروژه فیبر نوری منازل و مشاغل در آنها شروع یا نهایی شده است به 430 شهر و میزان حفاری به بیش از 7000 کیلومتر رسیده است و میزان پوشش نیز وجود دارد. از 2 میلیون و 400 هزار دستگاه در ابتدای سال گذشته افزایش یافته است. در ابتدای سال 1403 به بیش از 7 میلیون جلد رسیده است.

توسعه و استفاده از فناوری فیبر نوری برای ارتباطات، مبنای توسعه دولت الکترونیک و زیربنای آینده ای روشن در صنعت ارتباطات است، بنابراین توسعه این فناوری و افزایش پایداری ارتباطات در بخش سرولت بسیار حائز اهمیت است. برای همه مناطق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا